I "gamle dage" gik Told/Skat meget op i at telefonen stod registreret i virksomhedens navn og der var det et krav. Men for et par år siden ændrede man reglerne med hensyn til fri telefon og privat brug af telefon, så også telefontilskud evt. fuldstændig betaling sidestilles med fri telefon.
Jeg formoder du er personligt erhvervsdrivende.
Da reglerne om fri telefon kun omfatter lønmodtagere, herunder den erhvervsdrivende der kører i selskabsform, er du ikke omfattet af reglerne om fri telefon, og der har man mig bekendt altid accepteret at telefonen stod i pågældendes navn, da virksomheden jo ikke er en juridisk enhed.
Som personligt erhvervsdrivende kan man bare ikke uden videre selvangive den private andel til 3.000 svarende til den skematisk fastsatte værdi for fri telefon. Du skal lave et skøn. At du kunne så komme til at lave et skøn på de 3.000 kr. hvad mange skatteforvaltninger afhængig af dit forbrug vil anerkende, er en anden sag, men man kan bare ikke give en egentlig garanti.
Momsmæssigt kan du mig bekendt kun afløfte den den del der kan henføres til den erhvervsmæssige andel.
Er personligt erhvervsdrvende når man har en enkeltmandsvirksomhed? Hører Internet under telefoni? Med Internet regner jeg med at komme op på en årlig udgift på ca. 9.000. Tror du det går?
Det kommer an på, om du har andre telefoner og om din virksomhed drives fra hjemadressen. En mobiltelefon kan i sagens natur flyttes med hjem på privatadressen, og der vil være en privat interesse i at have den. Derfor er der ikke fradrag for abonnementet. Der vil endvidere altid være tale om en vis andel af private samtaler, som du ikke har fradrag for.
Jeg driver virksomhed fra hjemmet, og bruger min privattelefon til virksomheden. Hvad kan jeg trække fra i moms og skat.?
Svar:
Abonnementsudgiften kan ikke trækkes fra. Ligningsrådet har fastsat en vejledende mindstesats for private samtaleudgifter, for 2006 udgør den 1.810 kr. Dvs. du har fradrag for de samtaleudgifter, der overstiger 1.810 kr. om året, gælder både skatte- og momsmæssigt.
Dato: 25-01-2006 18:32:06 Forfatter: Casper Sigaard Tak for svaret... Et par spørgsmål: Er personligt erhvervsdrvende når man har en enkeltmandsvirksomhed? Hører Internet under telefoni? Med Internet regner jeg med at komme op på en årlig udgift på ca. 9.000. Tror du det går?
Ja
Ja internet hører under telefoni.
Vedr. sidstnævnte svar ligner det noget der er taget ud af en populærvejledning fra Skat. Ja du kan altid få fradrag for telefon når du bruger den erhvervsmæssigt. Det er blot et spørgsmål om hvor stor en del af udgiften der så skal anses at være privat.
Med hensyn til abonnementsbetalingen så er mobiltelefoner jo specielle derved at der findes et hav af forskellige ordninger. Der holder ræsonnementet ikke.