Jeg har lige lidt vrede jeg har brug for at komme af med.
Hvorfor er det mere reglen end undtagelsen, at virksomheder vi fakturerer ALTID betaler deres faktura for sent? 7 dage, 14, dage, 30 dage for sent? Det er som om de trækker betalingsdatoerne op af en hat.
Ydermere når faktura så endelig bliver betalt, undlades der lige at betales rykkergebyr og renter. Jamen klart da.
Og så er der de typiske sure miner når man rykker. "Ja ja vi skal nok betale, slap dog af"
Det er enhver virksomheds udfordring - at betale så sent som muligt og at inddrage pengene fra salg så hurtigt som muligt. Basal optimering af driftskapitalen.
Så længe man ikke har et produkt der er helt unikt, vil du altid opleve dette spil. Jeg tror det vigtigste er et godt samarbejde med sine kunder - gerne på det personlige plan. Så tænker de sikkert næste gang, inden de venter med at betale. Men det er helt sikkert et game vi bare må acceptere.
Alternativt må du tænke i evt. factoring eller lignende løsning, hvor du sælger dit tilgodehavende, imod sikkerhed for kontantbetaling up-front. Til gengæld får du så heller ikke det fulde beløbe, da factoring selskabet også skal have betaling for sin risiko for at overtage inddriverrollen.