Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du mere intelligent end gennemsnittet?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Der findes mange opfattelser af hvad intelligens er. Derfor findes der også flere måde at teste på. Retstavning ville aldrig kunne kvalificere sig til sådan en test. En og alene fordi det er en tillært færdighed.Smile

Så er det man får lyst til at svare: No Shit, Sherlock - men det er nok for meget Big Smile

Når du nu skriver om tillært færdighed, så vil jeg vove mig ud i, at folk der netop gider at begive sig ud i den slags, rent faktisk kan virke intelligente, men det er jo en helt anden sag.

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 23:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I forbindelse med en ADHD test af min søn - Forekom denne samtale mellem psykologen og undertegnede. Min kære moder var også med til denne samtale, da der skal laves sammenligninger mellem barnet og hvordan forældre var i samme alder.

Psyk: Din sin ligger fint indenfor det man kalder gennemsnitlig intelligens

Mig: Hmmm efter at have set andre på hans alder, synes jeg at han er væsenligt over gennemsnittet.

Psyk: Det er fordi at de fleste ligger under gennemsnittet

Mig: Øøøhhh hvad?

Psyk: Ja de fleste børn ligger lidt under gennemsnitlig intelligens

Mig: Er det sådan, for en god ordens skyld, at vi kan blive enige om hvad gennemsnit betyder ?

Psyk: Hvad mener du?

Min mor: Må jeg spørge hvor du ligger i forhold til gennemsnittet (Henvendt til psykologen)

Anyways, ligger selv betydeligt over gennemsnittet... Men staver som en abe nogle gange :D

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 23:08

Karsten Sønderup Hansen:
Retstavning ville aldrig kunne kvalificere sig til sådan en test. En og alene fordi det er en tillært færdighed.Smile

Ifm. jobsøgning blev jeg engang bedt om at tage en intelligens test, hvor stavefærdigheder indgik. Jeg skulle markere den korrekte stavemåde på nogle få ord. Så nogle bruger retsstavning som en del af intelligenstests, men det er nok ikke særligt udbredt.

Mvh Carsten

Tilmeldt 11. Sep 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:10

Tommy:

Psyk: Ja de fleste børn ligger lidt under gennemsnitlig intelligens

Mig: Er det sådan, for en god ordens skyld, at vi kan blive enige om hvad gennemsnit betyder ?

1) Han har nok ment gennemsnittet, hvor voksne også er inkluderet.

2) Gennemsnittet har ikke noget at gøre med hyppighed. De fleste kan sagtens have under gennemsnitlig intelligens, såfremt de over gennemsnitlig intelligens trækker meget op.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er meget skægt at se, som folk der ikke klarer sig godt i logiske test, der tester intelligens, har travlt med at opfinde andre slags intelligens.
Sådan noget pjat.
I der ikke er lige så intelligente som os, der er dygtige til logiske test, er meget søde alligevel. I behøver ikke lade som om, at det er intelligent at kunne spille guitar.

Der er også en spændende tendens til at tro, at vi, der klarer os godt i intelligenstest, ikke kan andet.
Well. Jeg kan spille musik. Jeg kan arbejde kreativt. Jeg kan styre budgetter. Jeg kan løse Rubics Cube på gns. 1½ minut (og jeg har ikke lært det via videotutorials), jeg kan lave mad, jeg kan surfe i kajak, og jeg er i det hele taget et glimrende menneske. Selvom jeg også er intelligent.

Den eneste brist er nok, at jeg ikke lige kan se, hvad det gavner at teste for intelligens. Jeg har aldrig rigtig stået i en virkelig situation, hvor evnen til at finde ud af, hvilken figur der kan erstatte den tomme plads, har gjort forskellen på, om jeg kunne få noget at spise eller ej.

I øvrigt er løsningen af intelligenstest også en træningssag. I perioder, hvor jeg har løst mange af den slags logiske gåder, er jeg blevet klart bedre til det. Jeg har for nylig opdaget fornøjelsen ved sudoku-opgaver. Og ærligt talt, så blev jeg lidt irriteret, da jeg havde løst en opgave på nettet, som jeg syntes var nem - og siden så efterfølgende roste mig for min præstation med ordene: "Flot, løsningen er korrekt. 79,8% af brugerne har løst denne opgave hurtigere end dig". Siden har jeg kun løst dem på papir - og kun en gang i mellem.

Hans

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 23:20

audit:

2) Gennemsnittet har ikke noget at gøre med hyppighed. De fleste kan sagtens have under gennemsnitlig intelligens, såfremt de over gennemsnitlig intelligens trækker meget op.

De tests de bruger i forbindelse med ADHD prøverne, er lavet ud fra forskellige aldersgrupper.

Så det var uden tvivl baseret udelukkende på et gennemsnit af hans aldersgruppe.

Det var i øvrigt en kvindelig psykolog, ikke at det gør nogen forskel :)

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:25

audit:

ad 1. Nix - en ægte intelligenstest tager højde for testpersonens alder.
ad 2. Selvom jeg er umådeligt intelligent, kan jeg faktisk ikke gennemskue, om det er rigtigt. Det må der vist nogle statistikere til at kigge på. Det er jo sådan at en IQ på 100 er sat som gennemsnittet, og ved at gennemsnittet er placeret på forhånd, kan det jo være placeret efter forskellige kriterier - hvor altså antallet af personer i gruppen over og i gruppen under kan være ét muligt kriterium, men hvor IQ'ernes værdi kan vægte, således, at der skal to 99'ere til at opveje én 102'er osv.

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33

Carsten Jacobsen:
Ifm. jobsøgning blev jeg engang bedt om at tage en intelligens test, hvor stavefærdigheder indgik. Jeg skulle markere den korrekte stavemåde på nogle få ord. Så nogle bruger retsstavning som en del af intelligenstests, men det er nok ikke særligt udbredt.

Nogle tests er indrettet til at måle på forskellige menneskelige egenskaber, hvor de kan give et billede af om du er logiker, sproglig etc. Sådanne tests indholder ofte retstavning, regnestykker, forståelse af ordsprog etc., men de er ikke intelligenstests som sådan.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Hans Stokholm Kjer:
I øvrigt er løsningen af intelligenstest også en træningssag

Det er ikke korrekt. Logisk intelligens kan ifølge amerkanske studier kun øges ca 10% gennem træning. Når træningen ophøre falder intelligensniveauet igen til udgangpunktet efter relativ kort tid.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:46

Karsten Sønderup Hansen:

Hans Stokholm Kjer:
I øvrigt er løsningen af intelligenstest også en træningssag

Det er ikke korrekt. Logisk intelligens kan ifølge amerkanske studier kun øges ca 10% gennem træning. Når træningen ophøre falder intelligensniveauet igen til udgangpunktet efter relativ kort tid.

Det er præcis det, jeg mener. 
I perioder, hvor jeg ofte løser logiske opgaver af de typer, der anvendes i "rigtige" intelligenstest,  oplever jeg, at jeg bliver bedre til det. Det skyldes formentlig, at koncentrationen omkring opgavens indhold stiger, når man er vant til opgavens form. 
Jeg oplever absolut også, at træningstilstanden aftager i perioder, hvor man ikke løser den slags opgaver så tit.
Venlig hilsen
Hans 
Side 2 ud af 3 (25 indlæg)