Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gebyr for fritagelse af affaldsgebyr

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har netop modtaget brev fra Københavns Kommune; de har fritaget mig for affaldsgebyr i 2012, men alligevel skal jeg betale 750,- kr. plus moms i administrationsgebyr.

Jeg er tidligere blevet fritaget for affaldsgebyret - uden at jeg skulle betale administrationsgebyr. Nu kræver de i alt 937,50 kr.

Man skal altså nu betale gebyr for at slippe for at betale gebyr. Det er helt i hampen.

Der må være mange andre med samme problem?!

Hvad gør vi?

Jeg har tænkt mig at skrive til teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell og harcelere over denne behandling.

Andre forslag?

 

Mvh.

Henrik Nielsen

SitKom og Beautylabb Greenstore I/S

Fra Greve, 2670
Tilmeldt 31. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Henrik.

Festlig forestilling du oplever, jeg kender svaret på det som følger:

" Betal og prøv at se glad ud"

Det er min erfaring fra Greve Kommune hvor administrationens afgiften er højere end i din.

Har du et momsnummer er du fanget hvis du har en omsætning du dårligt kan leve af.

Det det du betaler for er administrationen, og hvis du endda vil bruge en bil til at snige en støvsugerpose ind på genbrugspladsen skal du betale yderligere ca. 1000 Kr. årligt for den.

Genial ide' de har lovmæssig dækning for, og kan dermed støvsuge penge ud af din lomme.

Det kaldes SKAT de pålægger dig/os. - Det hedder blot noget andet

Min situation er at jeg har firma i privat-boligen og betaler dermed dobbelt via ejendomsskatten.

Jeg har intet affald udover ca. 200 Kg. blybatterier årligt jeg forærer min lokale skrot handler han kan tjene penge på. Afleverede jeg dem til genbrugen skulle han købe blyet af dem i følge nogle interne aftaler jeg ikke kender til, men omfatter jern og metal mm.

Så ikke alene stjæles pengene op af lommen på os, men tjener også på det vi afleverer.

Her er det specifikt blybatterier det handler om. Det kan jo undre at der på de fakturaer vi får på batterier vi køber står en linie de fakturerer - Miljøafgift.  Altså har vi da betalt for at aflevere dem korrekt i stedet for at kaste dem ud i en grøft.

Det har jeg telefonisk bedt Miljøministeriet om en forklaring på, men de glider af på, at det er kommunale regler der gælder. Ingen hjælp derfra.

Vi er ikke de eneste der rammes af den afgift, nogen hvor det endda er meget åbnetlyst at der ingen affald kan være, går heller ikke ram forbi.

Jeg har opgivet det menageri, betaler og forsøger at affinde mig med det.

Ikke for at opfordre dig til det, men du ville nok kunne kompensere for den udgift ad anden vej.

Nogle kommuner har indført at tage et mindre gebyr for hvert besøg. Det må være den mest fornuftige måde at drive en genbrug på.

  // kreativ.e

 

 

  

Fra Brøndby
Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 275
Fra  WPS.DK Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Henrik,

Helt gak - jeg fik også sådan en opkrævning i 2012, men ringede straks op på kommunen og blev med det samme fritaget. Siden da har jeg ikke hørt mere. Det var i Greve kommune.

Dbh Brian

Fra Greve, 2670
Tilmeldt 31. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey Brian.

Hvis det gik så nemt for dig må du jo have opfyldt deres betingelser.

Fritagelse kan opnås hvis  momsomsætningen er under 300.000 Kr.

Hvis du stort set er nystartet.

De nærmere regler findes på Greve kommunes hjemmeside.

Der må findes en gyldig forklaring da Kommunen betragter alle virksomheder der er aktive har affald.

Hvis man vil fritages for afgiften kan det kun gøres via www.greve.dk/eag

Tak for input.

// kreativ.e  

Fra Måløv
Tilmeldt 12. May 10
Indlæg ialt: 52
Fra  BizDoktor.dk - Vortex Consulting Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kanon læsning!

Urimeligt kan vi vist hurtigt fastslå!

Jeg bøde 1536,25 kr. i Ballerup kommune! PIV! Angry

Hvad gør vores fagforeninger?? Hvor er ASE og DANA. Kæmp så VORES sag og kom frem i stolen!!

Jeg får også et ekstra gebyr i næringsbasen! tvungen medlemskab af en DYR klub der fakturere et besøg (kontrolafgift) jeg ALDRIG har fået... Nu skulle min virksomhed skrive noget på en faktura som jeg IKKE leverede .--.- Så skulle vi da se forbrugerombudsmanden komme raskt ud af stolen!

Nu kan de da snart ikke have flere fætre der skal have job og bidrag på vores regning!

Jeg har kontor hjemme... og NADA - Nothing i produktion/ affald kun online!

Bureaukrat - velfærd!! Ha - Ja, måske for menig lønmodtagere og børnefamilier!
Selvstændige plukkes fordi vi ikke siger fra! Fordi det er så nemt for skrankepaverne. Og de har forskanset sig så godt at det er en lukket fest/klub - Vi har ingen adgang til deres velfærd! Men de stikker sku sugerøret i os! Føj! Ick!

Venlig hilsen BizDoktor.dk

www.HerbalCenter.dk

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Hej Henrik (og jer andre!)

For Ases vedkommende er vi her, og vi har for tiden bl.a. fokus på afskaffelse af G-dage og på at sikre bedre betalingsbetingelser, når selvstændige handler med kommunen.

Men din sag lyder også interessant. Eller dvs. oprørende. Giv mig gerne et kald, hvis vi skal vende den - uden at have været dybere ned i affaldsgebyret lyder det vanvittigt, og vi ser gerne på det.

Venlig hilsen
Thomas Telving, Ase
Mobil: 2479 0322
Mail: thte@ase.dk

Fra Greve, 2670
Tilmeldt 31. Jan 14
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, man kan squ’ ikke skjule noget for dig.

Gebyr mig her og gebyr mig der, og medlemskab af kostbare
klubber er dagligdag for os iværksættere. Vi, der oftest kan klare os selv må
jo bade i, formentlig sorte penge, vi kan undvære i fællesskabets navn.
Urinstinktet hos vore ” tjenere ” i Regioner, Kommuner, Staten mf. forvandles
til et bundt røveriske, egenhændige regelmagere, der mener at vide hvor vores
penge hører hjemme.  Det gør de med god
samvittighed, da de ikke kan se det reelle liv der foregår udenfor kontor døren.
Her er arbejdstiden ikke en 37 timers arbejdsuge – nærmere 50 eller mere.

Udsøgt mål, for vi har ikke tid til at brokke os.

Tilbage til Emnet - Erhvervsaffaldsafgift:

Det er konstateret at Miljøministeriet glider af og henviser
til de enkelte kommuner at indkassere et beløb efter egne regler. De regler er
ikke ens kommunerne imellem fremgår af tidligere indlæg.

Jeg vil få en opkrævning for 2014 på Administration af
genbrugen på 901 Kr. + moms i Greve.

Det er vel at mærke uden
at kunne bruge genbrugen da det koster ekstra.  

Jeg har mit firma i privaten, så jeg betaler dobbelt. Via
ejendomsskatten + firmaets ekstra afgift.

Jeg har forsøgt at læse og forstå regelsættet, men løb død i
den sædvanlige finte med paragraffer, henvisninger på kryds og tværs, det
offentlige er ekspert i at udmønte. Det er også hensigten at man skal det – og opgive
klagemål.

Det er derfor med stor glæde jeg ser ASE / Thomas melder sig
på banen på Henriks foranledning.

Det er et alvorligt attentat – selvtægt – at blot for at
være indehaver af er CVR eller moms nummer, skal belemres med den Skat det jo
er, men praktisk er omdøbt til en afgift.

Jeg troede i min naivitet at det ” Super Dynamiske, Ildsprudlende
- Danske Skattevæsen ” havde eneret på den slags.

I har hos ASE power nok i form af det rette personale der har
erfaring til at håndtere den slags.

Håber på I ser på sagen.

Sidst: Er der nogen af Jer Aminoer der driver firmaet via en
postboks ?

Det kunne være spændende om der er noget Erhvervsaffalds gebyrer
på den form.

BPF.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke lovligt i DK at drive firma fra en postboks. Man må ha postbox til post men alle har krav en fysik adresse i registreringen. hos sig selv eller hos en advokat, men en regulær fysisk adresse er krav i Dk

Afgiften er heller ikke til bortskaffelse af den enkelte virksomheds affald. Den er indført for bla. at dække ting som jordbortkørsel af forurenet jord i kommunen, når nye veje anlægges osv - ud fra at forureningen er skabt af virksomheder og da man ikke kan udpege den enkelte,så har man skabt en afgift som pålægges alt erhverv i kommunen som udgangspunkt i solidaritet - frem for at tage det over den generelle kommunekat

Jeg synes heller ikke om den, forklarer bare lidt sammenhæng

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg skal ikke udtale mig om hvordan det er i andre kommuner, men i København er affaldsgebyret et gebyr til at dække omkostningerne ved erhvervsaffald: https://www.kk.dk/da/erhverv/drift-af-virksomhed/erhvervsaffald/affaldsgebyr-2014 

Men det gebyr har godt nok også haft et sjovt forløb. Det startede som et gebyr for at bruge genbrugsstationerne. Dette var der mange virksomheder der søgte fritagelse for, da de kunne dokumentere at de ikke brugte genbrugsstationerne.

De fleste fik dog afslag på fritagelsen, men enkelte virksomhedstyper kunne dog slippe. Men da ideen med gebyret jo ikke var at man skulle kunne slippe, blev det i 2012 lavet om til et gebyr for at have "erhvervsaffald".

Igen var der mange der gjorde indsigelse, blandt andet fordi deres affald var en del af dagrenovationen som de betalte via huslejen, og grunderer i forvejen betalte gebyr for dette. Og igen fik de fleste afslag, da det stadig ikke var meningen med gebyret, at man skulle kunne slippe for det.

Jeg vil så tro at der har været jurister inde over, for i 2014 kunne man pludselig slippe for at betale affaldsgebyret i lejemål med dagrenovation, da grundejer stadig betalte for dette. Dvs. at kommunernes dobbeltgebyr sandsynligvis ikke var holdbart i 2012 og 2013.

Men da det stadig ikke var meningen at man skulle kunne slippe for gebyret, blev afgiften for fritagelse indført. Missionen var dermed lykkedes: Alle virksomheder skal betale et gebyr.

Det ville dog være lettere at forholde sig til, hvis de på opkrævningen kalder det hvad det er: "Afgift / dummebøde / bøde for at drive virksomhed 2014 - kr. xxx,xx"

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen

Jeg har talt med Peter (Biz Doktor) om det og efterfølgende haft lidt politisk dialog, så vi er i gang. Der er interesse nok for problemet, så mit bud er, at der også kan findes en løsning. Nu prøver vi i hvert fald. I skal nok få en melding, når vi er videre.

I øvrigt - hvis nogen har lyst til at sige noget om det i medierne, så send evt. en mail på thte@ase.dk med en kort beskrivelse af din sag, din virksomhed og hvor i landet du bor. Her er virksomheder, der slet ikke har affald umiddelbart de mest oplagte, da det er den problematik, der er nemmest at forklare til den undrende offentlighed.

Gode hilsner
Thomas, Ase

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)