|
Hej Jeg har lige startet egen virksomhed op og skal jo snart til at indberette første gang. Nu har jeg jo langt tid inden start allerede et kæmpe lager af sy-stof som jeg har købt til mig personlig for at sy op. + maskiner. Hvordan skal jeg fastlægge værdien og hvordan skal det konteres i regnskabet.....kan man gøre noget med momsen. mvh. Westmose |
værdien skal du dokumentere - enten med regninger fra da du købte eller tilbud fra 3. part f.eks
Hvis du har brugt tingene privat inden købet kan du ikke gøre andet end at sælge dem til din virksomhed til den markedspris du vedhæfter dokumentation for - det er så uden moms da det jo er dig som person der sælger
Hvis du ikke har brugt tingene privat inden du stiftede virksomhed - eller du har solgt noget som helst uden moms som privat inden - kan du ikke tage momsen ind i virksomheden - men hvis du har købt tingene med det formål at stifte virksomhed, og ikke brugt dem og ikke solgt noget uden moms, kan du tage dem ind med den faktura du har på dem (skal du ha så) - inkl., moms op til MAKSIMUM 6 mdr inden stiftelsen
Jeg synes det lyder som noget du kan ha brugt af inden og at du derfor bare finder værdien, dokumenterer med fakturaen da du købte eller værdi på anden vis, og så sælger du dem til virksomheden for den værdi de nu en gang har (0 moms) og du bogfører som køb uden moms i Dinero og bank som betaling og overfører beløbet til dig selv
Hvis det er noget du lægger på lager = ikke bruger, så skal du senest ved årsskiftet gøre lager værdi op, og flytte det fra vare køb til varelager i Dinero - da du ikke har fradrag for et lager før det er anvendt
Hvis de ting er for komplicerede, så tag fat i en økonomipersom der i det hele taget kan hjælpe med regnskab - en der sidder externt og bare får dine bilag og bogfører Find en sådan gennem 3 gratis uforpligtende tilbud på www.agera.dk som er et Amino foretagende. Du vil sikkert kunne spare meget besvær og sikkert nok også penge, ved at få alle fradrag ret
vh John H
Bliv gratis medlem