Jeg har registreret varemærket "INDIVIDUEL" i Patent & Varemærkestyrelsen. Og årligt betaler jeg så yderligere 1500 kr (excl. moms) for overvågning af at varemærket ikke krænkes.
Men, er det pengene værd? Skal man hellere bruge pengene til at brande sin virksomhed (og dermed bruge markedsføringsloven hvis andre overtræder/kommer for tæt på ens varemærke....).
Som jeg ser det giver varemærket og overvågningen mulighed for at man ikke voertræder andres varemærker (i DK eller udlandet), og omvendt også at man kan tage en sag i opøbet, hvis andre forsøger at registreret et tilsvarende navn i fx. Tyskland.......
Hvad er jeres erfaringer & holdning? Man kan jo også vælge mellemvejen, dvs. registrere sit/sine varemærke(r), men i øvrigt ikke betale for en årlig overvågning. - Er det "det gyldne kompromis"?
Alt afhænger naturligvis af hvordan du afvejer prisen for det årlige gebyr - dog ikke penge jeg ville anbefale nogen at spare. Og det er vist også begrænset hvad du ellers ville kunne opnå for pengene udover måske en enkelt middag med konen ;)
Man kan naturligvis spare på mange ting, men når det kommer til ens rettigheder m.m. så mener jeg ikke det er stedet at starte.
er det for registrering af varemærke du mener? For det koster så vidt jeg husker ikke 1.500,- ?
Hvis du dog gerne vil have hjælp til en registrering, så kan de faktisk hjælpe dig hos dkpto, men du kan også sende mig en mail så kan jeg fortælle dig hvordan vi har gjort det når vi har registreret varemærker etc.
Hvis det kun koster 1500 kr om året for at beskytte sit varemærke - vil jeg gerne have oplyst hvordan det fungere
Beskyttelse sker via Patent & Varemærkestyrelsen http://www.dkpto.dk/ De har en rigtig god hjemmeside m. startguide - og er også hjælpsomme telefonisk. Det koster 2350 en gang for alle at beskytte sit varemærke, og det finder jeg er en billig og god sikring.
Men det jeg tænker på hér er den årlige afgift på 1500. Er den overhovedet pengene værd? Eksempel: McDonald har registreret deres varemærke og betaler for overvågningen. Men hvis fx. jeg starter en sandwichbar og kalder den McMartin så vil jeg jo ikke blive opdaget af overvågningen (da jeg ikke søger om varemærket) - og så er man lige vidt - så skal McDonald selv ud og støvsuge markedet for potentielle overtrædelser...........
Nej, jeg er enig i at 1500 per år er rimeligt lavt (men dyrt for noge tder ikke afspejler de relle udgifter). Og hvis man nu regner med der alligevel kun kommer én overtrædelse/rettsag per 20. år, så har man immervæk 30.000 til at køre retssag for - også mod andre der bare krænker dit logo/markedsføring/andet som overvågningen ikke fanger.....
Jeg har varemærke beskyttet vores 2 brands.Det er gjort fordi jeg ønsker at udvikle disse brands på eksport markederne samt have en værdi at sælge når den tid kommer.
Jeg tror det vil være en virkelig dårlig ide at spare på overvågning af varemærket.
Du skal huske på, at du som varemærke indehaver har PLIGT til, at beskytte dit varemærke ellers kan du i yderste tilfælde få din registrering afmeldt/fjernet. (Hvis jeg ikke helt har misforstået reglerne )
Du skal også lige huske på, at du har brugspligt indenfor en tidsperiode på 5 år, ellers kan registreringen også blive afmeldt/fjernet.