Vi er lige løbet ind i et problem, som vi ikke har mødt før, og jeg vil derfor gerne vide, om der er andre Aminoer, der har en løsning på dette.
Vi har sendt en vare til en kunde. Varen er betalt med Dankort. Nu har vi så fået varen tilbage fra PostDanmark med besked om, at den ikke er afhentet inden fristens udløb. Kunden siger til gengæld, at hun aldrig har fået en seddel fra Post Danmark om, at der lå en forsendelse til hende, og hun vil derfor ikke betale fragten en gang til. Hvad gør vi? Det er en meget lille ordre, så hvis vi skal betale portoen igen, er fortjenesten røget. VI kan jo til gengæld heller ikke bevise, at Post Danmark har forsøgt at aflevere forsendelsen, selvom Track and Trace på Internettet siger, den er forsøgt afleveret.
Rent juridisk er problemet jeres - kunden har ikke modtaget varen før den er afleveret/afhentet og altså i kundens hænder. Sender I ikke varen igen, kan kunden få sin bank til at tilbageføre pengene, og så er både salg, fragt og en potentiel glad kunde tabt.
Var det mig, ville jeg æde tabet og sende varen igen med en undskyldning. Måske vender kunden så tilbage igen senere, så I kan få tjent lidt. :)
Kunden kan jo frit udnytte sin fortrydelsesret, hvor du skal returnere hele beløbet inkl. forsendelse. Så i begge tilfælde vil du jo stå med et tab. Men sender du varen igen, undgår du (sikkert) en utilfredskunde. Du i din pris strategi tager højde for både kunder der fortryder køb, samt dette tilfælde, for det sker fra tid til anden...
Tak for Jeres tilbagemeldinger. Vi sendte også stativet igen og betalte selv portoen. Jeg kontaktede dog Post Danmark for at høre, om man kan få kopi af de sedler, de smider ind til kunderne. Det kan man ikke, men de kunne til gengæld fortælle mig på hvilket tidspunkt, pakken var forsøgt afleveret. Kunden har så åbenbart glemt at afhente den. Bare ærgerligt.
Vi har også prøvet at pakken ikke er nået frem, og så er retuneret, men vi har hver gang fået post danmark til at sende pakken igen fragt frit, den ene gang enda 3 gange, da det var en søn i huset som ikke stod på døren, og med andet efternavn end moderens.
Så det er bare ned på posthuset og aflevere den igen, og sig at den skal sendes igen på deres regning, så gør de det også. Hvis det selvfølgelig ikke er en pakke som er uafhentet, men en pakke de har lavet fejl med.
Du vil faktisk i fremtiden kunne slippe for det problem du beskriver. Hvis du ikke allerede har en Webpack løsning fra Post Danmark. Det geniale ved deres systemer er at du kan få det til at sende din kunde en email eller sms med alle alle pakkeoplysninger når pakker er sorteret hos Post Danmark. Har du valgt sms advisering modtage kunden en ny sms når pakke er forsøgt leveret.
har flere gange haft andet prob med postDK, nemlig at de afleverede sedler på pakker jeg sku hente, men de ikke havde prøvet at udbringe, de påstod nemlig at de havde gjort det på tidspunkter jeg var hjemme:-(