Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af websites

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har et enkeltmandsfirma hvor jeg tjener penge på diverse websites, og jeg overvejer nu at sælge nogle af dem.

I den forbindelse vil jeg høre om der er noget galt i at sælge disse sites til min samboende kæreste, da hun gerne vil køre dem videre og tjene på dem? Hun er ikke momsregistreret og vil først gøre dette hvis og når hun tjener mere end 50.000 på dem.

Hvis der ikke er noget i vejen i at sælge til sin kæreste, så skal jeg vel blot registrere indtægten på salget i mit regnskab, og hun starter så med et underskud?

Jupiter

Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 17:09

1. du kan sagtens sælge til din kæreste, men da hun ikke er momsregistret kan du bare ikke trække den moms fra, hun betaler for websitet.

2. som du selv siger, så vil hun først moms registrer sig ved 50.000, men indtil da er det jo bare hendes privatøkonomi, og derfor starter som sådan ikke med et minus...

Hvis virksomheden udfra den udvikling der er nu, kommer op på 50.000 indenfor overholdende periode, bør hun moms registrere sig med det samme.

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 17:26

Hun bør dog etablere en virksomhed hvis hun ikke allerede har det, for at hun kan trække udgiften til købet fra i sit regnskab. Men i princippet er det ligemeget hvem du sælger til, du skriver en faktura til kunden og i det her tilfælde er det til din kæreste eller hendes kommende virksomhed.

Tilmeldt 6. Jun 06
Skrevet kl. 17:34

Med hensyn til salg til venner og famillie, så er det nok noget du bør overveje nøje. Jeg har flere gange set den slags skabe uoprettelige problemer. Det er selvfølgelig ikke sikkert det vil ske for jer, det kan du selv bedst vurdere, men ville lige nævne det Confused

Tilmeldt 23. Sep 07
Skrevet kl. 17:38

Tak for jeres hurtige svar.

Hvis hun ikke momsregistrere sig nu og venter til næste år, fordi der måske ikke kommer indtægt over 50.000 i år, skal udgiften hun betaler for websiderne nu så ikke modregnes i overskudet i år, og kun betale skat af differencen?

Hvis hun eksempelvis giver 10.000 for siderne, og har et overskud på 11.000 i år, så skal der betales skat af 1.000, selvom hun ikke er momsregistreret?

Tilmeldt 23. Sep 07
Skrevet kl. 17:39

G. Olsen:

Med hensyn til salg til venner og famillie, så er det nok noget du bør overveje nøje. Jeg har flere gange set den slags skabe uoprettelige problemer. Det er selvfølgelig ikke sikkert det vil ske for jer, det kan du selv bedst vurdere, men ville lige nævne det Confused

hvilke problemer tænker du på her olsen?

Tilmeldt 6. Jun 06
Skrevet kl. 17:59

Jupiter:

Tak for jeres hurtige svar.

Hvis hun ikke momsregistrere sig nu og venter til næste år, fordi der måske ikke kommer indtægt over 50.000 i år, skal udgiften hun betaler for websiderne nu så ikke modregnes i overskudet i år, og kun betale skat af differencen?

Hvis hun eksempelvis giver 10.000 for siderne, og har et overskud på 11.000 i år, så skal der betales skat af 1.000, selvom hun ikke er momsregistreret?

Når hun opretter en virksomhed kan hun jo lige så godt lade sig momsregistere med det samme. Hvis hun ikke har en virksomhed med cvr, så mener jeg ikke hun kan trække noget fra i skat. Men omvendt skal hun jo også have en indtægt for at kunne trække noget fra i skat. 

En anden ting i skal være opmærksom på, er at hvis prisen bliver over 11.800 ex. moms så skal siden afskrives over flere år.  

Men ja, hvis hun opretter sin virksomhed i år og betaler 10.000 kr og tjener 11.000 kroner i år, så skal hun kun betale skat af de 1.000 kroner. Og så skal der selvfølgelig afregnes moms og am bidrag

Med hensyn til venner og familie Det jeg har set er bare at man kan blive uvenner hvis det viser sig prisen var for høj eller for lav, eller hvis der opstår juridiske tvister på grund af sidens indhold. Hvis hun nu går ned med virksomheden, eller hvis hun får en stor sucess ud af det. Der kan være mange ting... jeg nævner det bare fordi en af mine venner lavede sådan en handel med sin bror og nu snakker de slet ikke sammen mere på grund af nogle problemer der opstod efter handlen.

Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 19:02

evt. pm. mig hva sider vi snakker om, så skal jeg vurdere hva det er værd.

og evt. kan jeg give et tilbud på det hele som nok er højere end hva din kæreste vil give

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)