Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kunde betaler ikke

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer... Jeg er indehaver af et enkeltmands håndværkerfirma, jeg startede virksomheden i juni md. og jeg har primært udført freelance opgaver for et par forskellige firmaer. Jeg har især arbejdet for et firma, hvor jeg har sendt en regning sidste dag i hver md. med betaling d.15. disse betalingsbetingelser er efter kundens eget ønske. Mit problem er kunden konsekvent betaler mindst en uge for sent. Betalingen for sidste måneds ydelser er ingen undtagelse, status er nu at de skylder mig over 70000 kr. og nu går der rygter i branchen om at en betalingsstandsning for det pågældene firma er fortstående. Det gør mig selvfølgelig nervøs, men jeg kan vel ikke gøre andet end at sende en rykker, og så håbe på at få mit tilgodehavende...?? hvordan forholder jeg mig hvis de går konkurs, er der nogen chance for at få mine penge..??     

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15

Jeg har stadig godt 35K ude at hænge efter en konkurs i April 2004 fordi advokaterne mener at de har en eller anden moralsk forpligtigelse til at sørge for at få så meget ud af konkursboet til dem selv før kreditorerne kommer til fadet Sad Så de kører retsag mod ejeren på trods af at der absolut intet er at komme efter og de har endda tabt sagen en gang, men så kan man jo appellere og forøge advokatomkostningerne endnu mere, så de er nok ellevilde. De er smarte er de. Hvis man så bare kunne fradrage tabet før boet var gjort op, så kunne jeg være lidt mere ligeglad, men det kan man altså bare ikke iht. loven. Hvis virksomheden går konkurs så skal du hurtigst muligt anmelde et krav til konkursboet. Du skriver et alm. brev til kurator hvor du gør rede for dit udestående og vedlæg dine fakturaer som bilag. Det kan tage lang tid før boet er gjort op og før du kan fradrage et evt. tab.

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 16:58

Du skal først og fremmest skynde dig at tale dig til så meget af dit tilgodehavende som muligt. En venlig henvendelse på to-mands hånd (ikke telefon) kan tit hjælpe på vej.

Har du haft udlæg til fx materialer og lignende kan du sikkert argumenterer for at du ikke som nystartet kan holde til at være en udvidet kassekredit for din hovedentreprenør.

Nu du siger at du sender en regneng den sidste i måneden, skal det forstås som én samlet regning? Det skal du aldrig gøre uanset hvor gode venner I er. Skriv en regning for hver eneste enkeltopgave du har og hvis du undervejs får ekstraarbejde til en opgave skal du fakturere ekstraarbejdet for sig selv også. Om du så skal skrive 25 fakturaer skal du gøre det. Fordele:

1. du kan få startet din kreditperiode efterhånden som du færdiggør arbejdet - også selv om det er noget med løbende måned + xx
  2. du risikerer ikke at en kæmpebeløb bliver tilbageholdt fordi en lille bagatæl mangler/eller kritiseres.

Dette er en vigtig poiente hvis der er en regning I er uenig om, så siger du: 'fint, hvis vi er enige om disse her, er der altså ikke noget i vejen for at de kan betales.' Du kan derefter tage fat i "problemregningen" der nu kun omfatter selve problemet.

Jeg vove den påstand at der findes nogen der med vilje udnytter at en stakkels nystartet har en kæmperegning og så kritiserer de arbejdet for en lille detalje og tilbageholder en alt for stor regning. Og den lille nystartede sidder nu dybt i lommen på "den store" og de kan (næsten) bestemme om han skal leve eller dø.

Hvis han går i betalingsstandsning ved jeg ikke hvad der sker, men han kan så heller ikke særskildt betale regninger til dem han kunne tænke sig at håndplukke, så samarbejdet ikke blev ødelagt.

Jeg ville tage en personlig snak og følge op med en skriftlig bagefter.

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:58

Hvis de går konkurs, skal du få dig en advokat, som kontakter firmaets advokat med krav om det beløb de skylder dig. Her efter gør advokaten op, hvor mange kroner virksomheden skylder til hvilke virksomheder-  virksomheden forsøges solgt, evt værdier bliver solgt og det beløb der tilbage deles ud til kreditorerne.. Sandsynligvis har han lån i banken, som har pant i virksomheden og så betales de først..
Hvis den går konkurs, er der sandsynligvis ikke så mange værdier/penge at hente og så skal du være meget heldig for at få noget ud af det..
Og hvis du får noget, bliver det først om lang tid, når alt er solgt og gjort op..

Vi har desværre oplevet det nogle gange efterhånden, men vi har aldrig fået nogen penge tilbage.. som regel har der været kreditorer med langt større krav end vores (vi har heldigvis ikke mistet så meget) og derfor er de blevet tilgodeset frem for os.. Det er desværre en meget lang proces, fx havde vi en der gik konkurs for over et år siden, hvor der stadig ikke er kommet afgørelse i sagen.

Du skriver ikke, hvilke ydelser du levere til firmaet, om det er ren arbejdskraft eller fysiske varer, men hvis jeg var dig, ville jeg stoppe leveringen til de har betalt dig, så du ikke mister mere.. Hvis de så betaler alligevel, så lav en grænse, fx 30.000 kr. du højest giver dem i kredit af gangen

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:13

Hej !

Jeg er indehaver af en portal på nettet, og har til daglig en del kunder som går konkurs, og det eneste der er at gøre ved dette er at sige : Ærgreligt, videre til næste. Der er intet at gøre med mindre man har en helvedes masse tålmodighed og kapital til at ha` råd til at gøre det. Der er så forskel på segmentet, og det er klart at hvis det er en 70.000,- ordre, så er det lidt sværere bare at se igennem fingre med det, end hvis det er en ordre på 10.000,-... Jeg vil gi` tidligere respons ret i at det måske hjælper at ta`den på tomandshånd med kunden (Øje til øje), men det er jo også svært at plukke håret af en skaldet, og det kan være en lang proces, hvis ikke uopnåelig.

Mvh. John B

Tilmeldt 3. Oct 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:16

Hej

Det er korrekt, at du skal anmelde kravet i konkursboet, hvis den der skylder dig penge går konkurs.

Der er ingen grund til at bruge penge på en advokat til hjælp med anmeldelsen i første omgang. Send bare kravet vedlagt dokumentation i form af fakturaer. Dit anmeldte krav bliver kun prøvet af kurator, såfremt der er dækning til kravet i konkursboet. Det vil sige, at såfremt der ikke er dækning til kravet, kigger kurator ikke nærmere på det. Er der dækning og mangler kurator yderligere dokumentation, vil kurator kontakte dig.

Og husk - Hvis der er tale om en personlig drevet virksomhed, hæfter skyldneren stadig for gælden efter konkursboet er opgjort.

Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:01

hej igen... Tak for alle svarene, jeg slap heldigvis med skrækken, jeg har fået mit tilgodehavende, samt en forklaring om hvordan kundens økonomiske situation ser ud. Jeg sendte en rykker, og kontaktede et par dage senere kunden, og konfronterede dem med rygterne, som de har afvist.. Vi drøfter i øjeblikket om jeg skal sende regninger oftere, feks. for hver 30000 kr. de får ydelser/ varer for..

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)