Hej aminoer... Jeg er indehaver af et enkeltmands håndværkerfirma, jeg startede virksomheden i juni md. og jeg har primært udført freelance opgaver for et par forskellige firmaer. Jeg har især arbejdet for et firma, hvor jeg har sendt en regning sidste dag i hver md. med betaling d.15. disse betalingsbetingelser er efter kundens eget ønske. Mit problem er kunden konsekvent betaler mindst en uge for sent. Betalingen for sidste måneds ydelser er ingen undtagelse, status er nu at de skylder mig over 70000 kr. og nu går der rygter i branchen om at en betalingsstandsning for det pågældene firma er fortstående. Det gør mig selvfølgelig nervøs, men jeg kan vel ikke gøre andet end at sende en rykker, og så håbe på at få mit tilgodehavende...?? hvordan forholder jeg mig hvis de går konkurs, er der nogen chance for at få mine penge..?? |
Jeg har stadig godt 35K ude at hænge efter en konkurs i April 2004 fordi advokaterne mener at de har en eller anden moralsk forpligtigelse til at sørge for at få så meget ud af konkursboet til dem selv før kreditorerne kommer til fadet Så de kører retsag mod ejeren på trods af at der absolut intet er at komme efter og de har endda tabt sagen en gang, men så kan man jo appellere og forøge advokatomkostningerne endnu mere, så de er nok ellevilde. De er smarte er de. Hvis man så bare kunne fradrage tabet før boet var gjort op, så kunne jeg være lidt mere ligeglad, men det kan man altså bare ikke iht. loven. Hvis virksomheden går konkurs så skal du hurtigst muligt anmelde et krav til konkursboet. Du skriver et alm. brev til kurator hvor du gør rede for dit udestående og vedlæg dine fakturaer som bilag. Det kan tage lang tid før boet er gjort op og før du kan fradrage et evt. tab.