Hej aminoer. Jeg skal have købt mig en ny computer til min virksomhed, da min privat-indkøbte og et par år gamle Macbook Pro er for langsom til mit arbejde (samt har en for lille skærm). Jeg regner med at bærbaren vil blive bruge 80% til arbejde og 20% til privat. Jeg har følgende spørgsmål: 1) Så vidt jeg har forstået på indlæg herinde fra kan jeg så trække 80% af momsen og fradrag fra skat af det fulde beløb? 2) Jeg er partner i et I/S, samt har en anden enkeltmandsvirksomhed selv. De har intet med hinanden at gøre, men computeren vil blive brugt til begge dele. F.eks. 20% til I/S og 60% i min enkeltmandsvirksomhed og de 20% privat. Skal momsen så fordeles over de to virksomheder eller er det ok, at blot gøre det i enkeltmandsvirksomheden, selv om den også bliver brugt i den anden virksomhed (kun af mig)? 3) Kan jeg gå ned i en normal forbrugerforretning og købe computeren i mit personlige navn eller skal jeg gå ned og sige, at jeg handler som virksomhed? Jeg regner med at bærbaren vil koste omkring 12.000 kr. Med venlig hilsen Emil |
ja til dele moms hvis forholdet er som du beskriver http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html.
Du må bestemme hvem der skal eje den computer - din personlige enkeltmandsvirksomhed eller det I/S de kan ikke deles om den, det ville være rod - husk ex på at hvis den virksomhed der ejer den lukker, så skal den igen sælges ud (evt til dig selv) med fuld moms, og det gør ikke at ha sådan noget i flere virksomher.
Læg den der hvor du finder mest nyttigt og lav en fordeling der virker korrekt i forhold til DEN virksomheds % del af brugen - og i princip er så den del den anden virksomhed bruger den jo, privat dig som låner den - men det er en lidt sjov konstruktion for faktisk tror jeg ikke du må trække andet end ex 40% af momsen fra hvis den virksomhed der køber den kun bruger den 40% (og resterende 40% er i anden virksomhed og privat) - det er nok det mest konkrete jeg kunne se - så vælg den virksomhed der vil skulle bruge den mest
Du kan jo vente og se om nogen skulle ha forslag til at to virksomheder kan eje den samme computer og så tilmed med privat brug - jeg kan bestemt ikke se det fungere
Med en ting til 12.000 kr bør din virksomhedsnavn fremgå af fakturaen - husk grænse for straksafskrivning på 12.300 kr
vh