Hej! Jeg har haft et ok-salg af smykker på julemarked i dec. Nu vil jeg gerne bogføre det i Dinero regnskabsprogram. Jeg er totalt ny i både regnskab og Dinero. Men vil lige se om det er noget jeg selv kan eller om jeg skal have en til at bogføre for mig. Jeg vil registrere at jeg har haft en indtægt -altså et salg (på julemarked) og jeg har derfor ikke brug for at sende en faktura. Jeg sælger ind imellem også til privat-personer og vil gerne registrere det i Dinero, men har heller ikke brug for at sende fakturaer, da folk ofte bare overfører pengene direkte på kontoen. Hvordan registrerer jeg en indtægt uden at skulle lave en faktura? Håber I kan hjælpe en totalt nybegynder.. Tak, venlig hilsen CilleH |
Under regnskab kan du gå i posteringer og vælge en konto for salg med moms og en anden for salg uden moms og hvis det er penge i banken, så bank som modkonto og eller kontantkasse som modkonto
Du bør bestemt sørge for et bilag for hvert salg - alt med moms skal du sikre du har en faktura eller kassebilag med momsen og er det en momspligtig kunde skal denne jo ha en faktura og ellers bår private en kvittering for salget hvor moms fremgår og den kan du så bruge til din bogføring under posteringer som angivet - på konto 1000 med moms og konto 1100 uden moms (men hvis du er momsregistreret vil alt jo være med moms i dit salg)
vh