Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

statusændring fra opkrævning til bogføring...........

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Må en ejerforening udsende en opkrævning for brandforsikring, modtage betaling for brandforsikring men bogfører denne som a/c-bidrag for fællesudgifter?

Der har aldrig været opkrævet eller betalt fællesudgifter før.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20

Hvad en ejerforening må vil fremgå af dens vedtægter. Mon ikke der har været generalforsamling med vedtagelse af brandforsikring så ejerforenings dele er forsikrede mod brand. De må så naturligvis opkræve denne præmie og det er jo så en del af fællesudgifter som kunne omfatte snerydning, fejning vedligehold af fællesarealer, evt vaskerum og hvad ved jeg. 

Om de balder det aconto bidrag er vel lidt en smagssag men det er ejerforeningens vedtægter og evt ny generalforsamling som vedtager omkring de spørgsmål

Hvis ejerforeningen har noget der kan brænde, er en brandforsikring vel en mere end naturlig ting

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40

det er jo netop det, der er problemet. E/F følger ikke vedtægterne.

jeg tænker på bogføringsloven - et er udsendelse af girokort - noget andet er bogføringen - men må der ændres status

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:34

hvis du mener, om bogføring som aconto fællesudgifter i forhold til brandforsikring bryder bogføringsloven, så tror jeg det ikke hvis det er en konto de opsamler alle fællesudgifter - brandforsikring osv på - på den led er brandforsikringen vel ret klart en fællesudgift - men det ville vel være lige så naturligt at ha separat konto til det, uden jeg tror det har større betydning. Jeg forstår ikke helt det med om der må ændres status? -

Jeg tror dog ikke det er den vej du kommer det til livs hvis det er det du vil, så er det jo nok snarere hvis Ejerforeningen ikke følger sine vedtægter og du er sikker på det, så kan du jo i første omgang klage og få deres svar, og derefter, hvis du mener det er helt tosset med brandforsikring eller der er snyd i det, ofre en advokat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:49

hmn...

helt konkret, så har vi købt en ejerlejlighed, der ligger i et hus (bygning 2 med erhvervsstatus) og så der er et andet hus bygning 1 med 5 ejerandele 4 boliger og 1 erhverv.

sælger fortalte, at det eneste han havde med E/F at gøre var 50% af brandforsikringen, som bliver udsendt til os som værende en brandforsikring.

sådan har det været i 23 år.

E/F har så fundet ud af, at det ville være rigtig smart, hvis vi også nu betaler efter fordelingstal af bygning 1's fællesudgifter til renovation, vand, administration og forsikring.

E/F har ikke udsendt nogen opkrævning for fællesudgifter - administrator og 1 fra bestyrelsen har fundet ud af, at denne brandforsikringspræmie skal være en del af de såkaldte fællesudgifter, som altså ikke bliver opkrævet.

Der er ikke nogen konto, der opsamler fællesudgifter for begge huse. Bidrag fra bygning 1 - altså den med de 5 lejligheder - er opført som bidrag og bilaget her til viser kun de 5 lejligheder. Der er altså ikke registreret nogen indbetalinger fra bygning 2.

Vores betaling af brandforsikringen bliver ikke indtægtsført i regnskabet

Der er skiftet til en billigere forsikring - restornobeløbet bliver ikke indtægtsført i regnskabet og vi får heller ikke besked om at det er udbetalt. Der har ikke efterfølgende fundet en regulering sted.

Det hele er endt som en småsag, hvor vi selv fører sagen og derfor vil jeg gerne være "klædt på" med argumenterne på plads.

har du råd samt evt. henvisninger til noget lovgivning - så vil jeg være taknemmelig.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51

Hej kighernu

Der er ikke noget i bogføringsloven der forhindrer ejerforeningens fremgangsmåde.

Det eneste der er interessant er hvad vedtægten for EF bestemmer - kombineret med

indholdet af den seneste generalforsamling - forudsat den er 1) gyldigt indkaldt og

2) gyldigt gennemført i.h.t. til vedtægt og indkaldelse og 3) vedtagelserne på 

generalforsamlingen er gyldigt foretaget.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)