Jeg er ved at starte en webshop op, hvor der vil blive solgt legetøj.
Jeg har modtaget nogle certifikater fra min leverandør. Det drejer sig om et CE-certifikat og et EN71-certifikat.
Da min leverandør er kinesisk er jeg pludselig blevet i tvivl, om jeg faktisk kan stole på at disse dokumenter er godkendte og valide (Jeg beklager mine fordomme, men man hører jo så meget omkring forfalskning af diverse dokumenter fra den østlige del af verdenen...).
Er der nogle der kan hjælpe mig her?
Nogle der har stået i samme situation, eller andre der kan hjælpe mig?
Ps,; Webshoppen kører over et enkeltmandsfirma - så jeg vil helst undgå at ende i livslang gæld... :)
Jeg har snakket med Sikkerhedsstyrelsen og de vil slet ikke af/bekræfte om de dokumenter jeg har, er gyldige. De siger bare, at jeg skal søge på Google efter "legetøj rådgivning".
Og det har jeg nu gjort og afventer svar fra nogle konsulentfirmaer indenfor området. Problemet er bare, at jeg ved det kommer til at koste en del mønter fra min begrænsede SU-lomme.
Og desuden tænker jeg umiddelbart - konsulentfirmaer godkender da ikke dokumenter, men yder rådgivning? Eller er jeg helt forkert på den?
Ps. Jeg afventer svar fra Sikkerhedsstyrelsen omkring dette spørgsmål, men umiddelbart har jeg intet svar fået. Så hvis i ligger inde med et svar på nogle af mine mange spørgsmål, så hold jer ikke tilbage :-)
Ja det koster dyrt på budgettet, men husk at det er DIT ansvar at produkterne lever op til lovgivningen. Jeg sidder og tænker lidt at såfremt du er på SU og kører enketlmandsfirma, så er du måske ikke på det helt rette sted til at gå i krig med import af legetøj fra østen??
Der findes jo div. mindre og større agenter / grossister. Kunne det ikke være en idé at kigge efter leverandører i fx UK?
Det kan godt være at det er dyrt at få bekræftet at certifikatet er ægte, men hvad vil det koste hvis du senere må skrive ud til alle dine kunder og kalde produktet tilbage fordi certifikatet er uægte?
Jeg har ingen anelse om hvorvidt kinesere snyder eller ej, men hvis du er i tvivl og det kniber med ressourcerne i forhold til at sikre sig at sikkerheden er i orden, er jeg på linje med ham som foreslår at finde en leverandør fra EU, hvor der må være større sikkerhed for at tingene er i orden, og hvor det også er meget nemmere at få styr på det hvis tingene ikke er i orden.
Det kan godt være at du ikke kan tjene helt så meget per solgt produkt, til gengæld kan du opbygge din kundegruppe, få gang i butikken og få samlet nogle penge sammen til at kunne få verificeret certifikater fra de kinesiske leverandører, og du kan så starte importen derefter.
Naturligvis har sikkerhedsstyrelsen ikke nogen mulighed for at bekræfte om dine dokumenter er gyldige, ej heller vil et rådgigningsfirma kunne svare dig på om din dokumentation er gyldig. Styrelsen henviser dig til de firmaer der udføre de påkrævede tests i henhold til DS/EN 71-1 / DS/EN 71-2 og DS/EN 71-3. Hvilke tests der skal udføres afhænger af typen af legetøj og hvilken alder der er beregnet til.
Den tanke med en leverandør indenfor EU har også strejfet mig. Kender i til nogle andre websites (udover alibaba.com), hvor man kan finde leverandører? Jeg er lidt ny på det område.
Alternativt kan jeg anbefale dig at besøge den internationale legetøjsfagmesse i Nürnberg som meget snart 29. jan til 3. feb. 2014. Her vil du uden tvivl kunne finde et hav af grosister.