Hej alle aminoer med viden om enkeltmandsvirksomheder! tak for hjælp tidligere. Her kommer hovedbrud nummer to;0) Efter at læst rundt omkring på nettet er jeg blevet mere forvirret end klog:0) jeg har en enkeltmandsvirksomhed, den er købt for lånte penge nærmere betegnet 2.650.000 mill.(driftsmidler,Goodwill osv). Mit spørgsmål er nu om afdrag på lånene kan fratrækkes i regnskabet, eller skal afdragne betales efter virksomhedens overskud er opgjort og dermed efter at jeg er blevet beskattet. Spiller afskrivningerne nogen rolle i alt dette. umiddelbart vil det virke mest logisk hvis afdragne kom med i regnskabet og ikke skulle afdrages af min personlige indkomst, ligeledes med afskrivningerne, da der jo sker en værdiforringelse over denne årrække. Med andre ord ser regnskabet således ud: =overskud (personlig indkomst) - afdrag på lån - renter ELLER: - afskrivninger - afdrag - renter = overskud ( personlig indkomst) Håber at nogen har lyst til at hjælpe;0) vh kotka |
med så stort et beløb skal du ofre en revisor til konkret gennemgang
Afdrag kan givet ikke afskrives eller tages som udgift. Renter vil i alm personlig virksomhed være som alle andre renter, kapitalindkomstskat/fradrag og ikke påvirke virksomheden MEN iøvrigt lyder det underligt du har KØBT en personlig virksomhed, for det må jo som du også er inde på, være goodwill og aktiver og ikke selve virksomheden og sælger må så betale skat af goodwill delen
Beløbet er så stort at jeg aldrig ville være i tvivl om at lade en revisor opstille det konkret, men afdrag aldrig udgift og renter i personlig virksomhed som personlige renter under kapitalindkomst - medens der kan være aktiver der er aktiveret ved køb som der kan afskrives på, men det er ikke til at ane ud fra det du opstiller - det ved man kun hvis man ved præcist hvordan du har købt og hvordan hvad er blevet aktiveret hvis det er.
vh John H