Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat betalt varelager

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Et lille spørgsmål, hvis jeg selv har betalt for vare, men fakturaen er skrevet til selskabet, hvem ejer så varerne? Og kan man få sine penge igen?

Er det bedre at købe varerne igennem holdingen og så "sælge" dem til driftselskabet, eller hvad er bedst med privat indskud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Netmille:
Et lille spørgsmål, hvis jeg selv har betalt for vare, men fakturaen er skrevet til selskabet, hvem ejer så varerne? Og kan man få sine penge igen?
når du skriver selskabet, bør det vel være et ApS f.eks. (selv om jeg lidt mistænker personlig virksomhed) men det gør ikke den store forskel. Det er virksomheden/selskabet der ejer varen, sælger kan ikke kontrollere hvilken bankkonto eller hvilke kontanter du betaler med de ved bare hvem der bestiller og faktureres.

Som udgangspunkt kan man ikke få sine penge igen ved B2B med mindre du kan påvise en fejl ved varen eller noget der ikke er overholdt, og så kan du være uden i en retssag - du kan ikke bruge forbrugerregler til noget her.

Så skriver du holding, og så må det være et selskab - et ApS f.eks. vi taler om, men holding er jo generelt f.eks. et finansielt selskab som kører det økonomiske og ikke involveret i driften NORMALT - og det ville ikke gøre en forskel på om du kunne returnere varen, og du ville ha samme pris lige meget hvad, så hvad ideen bag at købe af holding og så sælge videre (samme pris krævet uanset hvad) til drift, forstår jeg ikke.

Jeg kan slet heller ikke se det gøre en forskel i forhold til privat indskud, som jo slet ikke påvirker resultatet, uanset virksomhed eller selskab - men hvor det er let i personlig virksomhed bare at ha privat indskud i mellemregning, så vil det i et selskab (aps f.eks. ) med "private indskud" kunne være noget med at skulle låne pengene mere officielt til selskabet (og normalt med rente mindst 4% over discontoen)

Jeg vil nok råde til, at du måske ofre lidt penge på at få en ekstern økonomiperson til at gennemgå dit regnskab, for der kan være en del punkter du ikke lige er klar over skattemæssigt, og hvor du måske kunne optimere ting for dig selv. Alt dette forudsætter vi taler om et aktivt selskab/virksomhed i normal drift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du som privat person har lagt penge ud til varekøb for dit selskab, så kan du sagtens få dine penge igen.

Der er tale om, at du har haft et udlæg på firmaets vegne, og at selskabet nu skylder dig de penge.

Det er selskabet som ejer varerne, og du trækker jo sikkert også moms af købet, hvilket du ikke kunne hvis du købte varerne privat.

Der er ingen fidus i at lade dit holdingselskab købe varerne, da dit holdingselskab højst sandsynligt ikke er momsregistreret, og du vil dermed miste momsfradraget.

Du kan dog sagtens lade holdingselskabet forestå udlægget på vegne af driftsselskabet, hvorefter der såoopstår en skyldig post til holdingselskabet (på samme måde som hvis du betalte privat).

Det nemmeste, og bedste løsning, er dog at sørge for at driftsselskabet har kapital nok til at betale sine egne regninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja den med kan man få sine penge igen forstod Martin jo givet bedre end jeg. Jeg troede du mente fra leverandøren fordi du ville bytte, men ja du kan bestemt hæve pengene via privat indskud og hævning i mellemregning. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)