Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kommision vs. direkte salg?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp!

Jeg skal til at sælge mine smykker i nogle flere butikker, end jeg gør nu. Og derfor skal jeg ud og vise kollektioner osv. frem for en masse mennesker i den nærmeste tid. Lige nu har jeg et par butikker, hvor de har varerne i kommision. Det er jeg bare ikke interesseret i at have 50 forskellige steder. Men det er mit indtryk, at de færreste tøjforretninger er interesserede i at købe direkte af mig, for efterfølgende "selv at hænge på de varer, der ikke bliver solgt" - sådan har jeg en opfattelse af, at det generelt er med smykker? Eller er det bare mig?

Jeg har gået og gruplet lidt over tingene, for jeg vil selvfølgelig ikke give nogen følelsen af, at jeg prakker dem noget på, for jeg ved, jeg kan lave masser af smykker, de sagtens kan sælge. Derfor tænker jeg lidt på, om det var en idé at tilbyde dem en form for "prøvetid" på evt. 2-3 mdr., hvor de får smykkerne i kommision, og derefter kan tage stilling til, om de vil indgå en fast aftale med mig...? Eller er det et skråplan at komme ud på?

Håber I har en masse gode tanker, der kan hjælpe mig lidt videre. :)

VH

Annette

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 13:27

Du kunne måske også tilbyde dem en form for returaftale for de smykker de ikke kan sælge? 

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Valby
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 14:06

Ja, det har jeg også tænkt lidt over, hvordan det er bedst at gøre. Fordi for et så lille firma som mit, kan det være svært at tilbagebetale beløb, man måske har fået for flere måneder siden (det er ikke ligefrem fordi, der er store penge at tjene). Så jeg ved ikke, om man skulle lave en ombytningsaftale, hvor de kan få nye smykker til samme værdi, eller...?

Tilmeldt 25. Jun 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 16:17

når du sælger en kollektion så vil der altid være nogle der sælger og andre der ikke sælger

jeg ved ikke hvor tit du skifter i kollektionen men et skud er 3-4 gange om året du kan så tilbyde at tage de vare retur ved at bytte dem til nogle af de nye .

de vare som du ikke kan få solgt kan du prøve at finde en kræmmer til at tage

jeg ved godt at kræmmer ikke er det bedste men det er vel bedre end tab

du kunne jo også gøre det at du sagde at de kunne sælge de sidste smykker til 30 %rabat så skulle du ikke tage så meget retur.

du må godt ringe hvis det lyder forvirende

venlig hilsen jannik seehusen 30706008

Fra Valby
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 16:33

Hej Jannik,

Bare rolig, jeg er ikke forvirret - nu arbejder min hjerne bare på højtryk. :) Det er virkelig rart at få lidt gode idéer fra andre, for det er første gang, jeg skal ud og sælge mine ting til butikker, som jeg ikke har nogen kontakt til i forvejen - og jeg synes, det kan være lidt svært, at finde sit "regelsæt/handelsbetingelser", eller hvad man nu skal kalde det. For man er jo nødt til at være forberedt på en masse spørgsmål, der helt sikkert kommer hen ad vejen.

Jeg synes den idé med at sælge de gamle smykker lidt billigere faktisk er en rigtig god idé (selvom den vel egentlig er ret indlysende... ;) ) Der hvor jeg har smykker nu, plejer jeg nemlig at få det med hjem igen, som de ikke kan få solgt indenfor et par måneder. Så det er helt sikkert en ting, jeg kan bruge i fremtiden, så jeg ikke slæber tonsvis af smykker hjem igen.

Mht. direkte salg med butikkerne og de 30% rabat, så kunne man jo bare give dem lidt ekstra smykker som kompensation for den ekstra pris, de har betalt fra starten. :)

Uh, det er dejligt at få sat hjernen igang! :) TAK!

Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:37

Du nævner næsten selv den åbenlyse løsning i starten.

Pakken skal i mine øjne lyde således, jeg ved at mine smykker kan sælges fordi"------", så derfor tilbyder jeg dig her og nu at købe mine smykker til denne pris, men hvis du imod forventning ikke skulle sælge smykkerne tager jeg dem glædeligt retur. Dette tilbud skal du kun køre med i 3 måneder fra opstart, for så kan du vurdere om det overhovedet er interresant at have smykker liggende hvis de ikke bliver solgt.

Omvendt og forhåbentligt vil de efter prøveperiode med succes også være villig til at aftage smykker med "risici" hvis produktet kan afsættes.

Hvis så folk vender tilbage og ikke kan få afsat det i prøveperioden, siger du så afhægigt af om de overhovedet har solgt nogle " Men du har solgt x antal så folk er da int. hvis jeg nu giver dig x antal procent rabat tror du så ikke du kan få solgt de sidste til udsalgspris" hvis kunden så siger nej skal du self. acceptere dette, ellers taber du kunder.

Regel nr 1 indenfor produktafsætning: lad vær med at give rabat hvis den er tilgængelig for alle dette får dit produkt til at virke svagt, og svært at sælge. Fortæl i stedet om dine smykkers styrker og hvorfor de er bedre end andres, og self. påpeg at selvom de er i oh åh så gode er de også billige. 

Hvis du laver en rabatordning skal den være ekslusiv såsom "Jeg synes virkelig at din butiks røde tråd stemmer så meget overens, med mit koncept at jeg faktisk gerne vil give dig 10 % rabat da jeg virkelig tror at vores samarbejde kunne kaste frugt af sig. Jeg giver normalt ikke rabat og kan ikke gå længere ned så bliver jeg nødt til at sælge mine smykker i den x butik istedet".

Ved at gøre dette viser det at du rent faktisk har lagt mærke til hendes butik, nævn et eksempel på noget fra butikken så hun får noget konkret at forholde sig til. Samtidig tilkendegiver du at du ikke giver denne rabat til andre "normalt" det får hende til at føle sig eksklusiv. Og at du ligefrem er villig til at give hende smykkerne på prøve viser du har tillid til produktet. Når du så til slut benævner at du sagtens kan få andre til at sælge dine unikke smykker, giver du hende følelsen af angst for at miste en så god aftale.

Lav altid salg personlige hvis du vil indvildige dem i en samarbejdsaftale, samtidig med at du får alt til at fremstå så lyserødt som muligt. 

Fra Valby
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 21:53

Tusind tak for dit indlæg - det "pin pointer" mange af de tanker, jeg i forvejen selv har haft. Det er helt sikkert noget, jeg kan bruge. Smile

Tilmeldt 25. Jun 06
Skrevet kl. 07:36

hej igen

man behøves ikke syntes at et produkt er dårligt  bare forde man sætter  rabat på

eks.

lorial de skifter ud i deres  kosmetik 2 gange om året og de produkter der udgår bliver i matas sat ned med 50%

og jeg mener stadig man kan have et godt navn selvom man sætter rabat på

man kan ikke have en kollektion der sælger lige godt i hver butik

og der vil også være forskel på hvad butikkerne sælger

jannnik seehusen  

Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:11

Det du pointerer der er jo logik for dyr i en telia reklame, men desværre ikke særlig anvendeligt her.

1. Lorial er et allerede anderkendt og tillidsvækkende produkt, man opnår ikke tillid b2b bare ved at give rabat.

Forestil dig dette scenarie hun tilbyder smykker med 30% procent rabat de første 3 måneder, butikken sælger 2/3 af smykkerne men pludselig skal de til at købe dem og har ikke returret.Nu skal de hæve prissætningen for at kompentensere for de 30% rabat og kalkulere med et tab på 1/3 del så derfor ryger prisen yderlige op, kan produktet så overhovedet sælges tænker butikken ? og den tvivl kommer desværre alt for sjældent os iværksættere til gode.  

Tilmeldt 25. Jun 06
Skrevet kl. 19:11

det jeg er ikke at man skal starte med 30% rabat

hvis det havde været mig så ville jeg

1)have solgt dem en kolletion og når den så skal akiftes ud 2-3 gange om året så kan man se hvad der er tilbage de produkter som forretningen  i kbh ikke har solgt har de i næstved måske solgt og så kunne man tilbyde dem en god pris.

2)at man ganske enkelt må tage de produkter retur der ikke bliver solgt og enten kasere dem eller få dem solgt til en kræmmer eller en der holder homeparty eller et eller andet lagersalg

dette nedgøre ikke produktet men sikre et mindre tab

jeg kan ikke forstille mig at det er let at komme ind med tilbehør  i tøjbutikkerne

det er ellers gode ekstre penge de kan tjene  

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)