Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søge om IVS på kontanthjælp

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa folkens

Jeg har længe gået med drømmen om at blive selvstændig, og har nu ligesom bestemt mig for at springe ud i det!

Problemet er at jeg er lige havnet på kontanthjælp (har fået 2 udbetalinger indtil videre) og skal jo så søge om IVS her starten af januar :)
Men hvad sker der når jeg søger ? fratager de kontanthjælpen fra dagen jeg søger, eller vil de først gøre det i det øjeblik jeg bliver CVR registreret ? Sidstnævnte er jo i min optik, mest logisk, men man ved jo aldrig med dem :)

Kontanthjælp er bestemt ikke en levevej jeg foretrækker, så jeg søger med lys og lygte efter job (bare så i ikke regner med jeg nosser rundt i systemet for at nasse på alle andre)

Godt nytår!
Mvh
Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47

Jeg ville tro de først gør det når det er registreret men det forudsætter at de ikke mener, at du allerede nu arbejder fuld tid for at gøre alt klart, så du bør lige vente til kontorene åbner efter Nytår, og hører med dem der udbetaler til dig, så du ikke havner i noget limbo som du frygter.

Læs evt mere om IVS - overvej det op mod personlig virksomhed for helt uden penge, kommer du let i en situation, hvor du har tabt egenkapitalen og måske skal tage stilling til, om du overhovedet må påføre leverandører og andre risiko. Tal også med banken, for du vil behøve en konto til dit IVS og det er jo tåbeligt at løbe panden mod sådan en mur, når du har tid til at forberede. Forventningen til IVS er, at banker nok vil være lidt tilbageholdende, hvis ikke der stilles personlig sikkerhed, ligesom det er usikkert hvordan leverandører vil stille sig (udenlandske vil nok ikke gøre spor forskel ud fra selskabsform, i alle fald tror eg ikke Kina kender spor til danske selskabsformer.

Du skal så naturligvis prøve flere banker hvis den første stiller for store krav. Uden en bank bag dig og jo formentlig som kontantjælpsmodtager nok uden store egne midler, vil meget være besværligt i et IVS. 

Det er ikke for at tage pippet fra dig, bare for at sige du lige så godt kan bruge de godt 8 uger det tager at stifte IVS (mindst formentligt) til at sikre dig bank og andet

God vind frem i 2014 med projektet i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 22:26

At banker er lidt tilbageholdne osv, gør mig ikke det store, da jeg ikke forventer at skulle låne penge :)

Det kunne være rart med en form for kredit, men den kredit ville jeg først søge om, i det øjeblik jeg havde en kontrakt på en given opgave i hus, så de har noget konkret at se på, så de ikke bare låner ud til en person de ikke kender noget til, eller som har noget at betale tilbage med :)
Der er lidt mere arbejde med det, men tror det er bedre på den måde :) Jeg satser på at køre firmaet sideløbende med et deltidsjob, eller lign, og derfor vil der ikke blive nogen lønudbetaling før det hele kører 100% som det skal og jeg er sikker på pengene er til det :)

Og ja jeg må jo ikke ha nogle penge stående da jeg er på kontanthjælp, men man kan jo altid trylle lidt, og har vel altid lidt backup i form af mindre opsparing, lån hos venner/familie, eller arbejde :)

Og hvad angår leverandører, satser jeg på nuværrende ikke tidspunkt ikke at ha lager, men hjembestille fra distributører når ordren kommer i hus (tingene skal ikke laves samme dag som levering, da der vil være meget med tilbud, i dialog med kunden osv) og senere hen, når jeg ved hvilke produkter jeg kommer til at sælge mest af, så bestille lidt hjem, men stadig ikke mere end 3-4 produkter :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04

Spring ASAP.

Du må gerne eje huse, aktier og andet når du får
udbetalinger fra velfærds samfundet undtaget, når
det er specificeret og decideret forbudt.

Men det er det sjældent.

Du skal hurtigst muligt komme videre med at sikre dig reel erhvervs
indkoms på langt sigt.

Det kan gøres på mange måder
og du skal bare sikre dig, at du kommer bedst muligt i gang.

Det nemmeste,  sikreste og billigste  er at spørge visse offentlige
sagsbehandlere. Det tager så tid at undersøge relevansen
af deres svar og ryste konklusioner ud af deres svar.

Spørg løs og send deres svar til nogle som os,
som har sat sig ind i virksomheds/selskabs jura, skat
og andet.

Det tager ikke mere and 5-10 minutter at læse deres svar
og forstå relevansen for dig og dit nye firma.

Det er bedre at håndtere sådanne sager privat end offentligt her på Amino,
da det jo i sagens natur jo så ikke ikke kan konkretiseres.

Men ved at starte op i et selskab kan du i realiteten i en periode sikre dig
dig 2 parallelle indkomster. Det kan gøres helt legalt.

Det er desuden helt almindeligt, at det offentlige hjjælper med at komme
i gang med selvstændig virksomhed.

Men offentlig rådgivning kan være meget vildledende.

--------------------------------------------------------------------

At oprette bank konto for et selskab er helt trivielt.

Du må gerne have indeståender i bank-konti i et selskab
og du må gerne assistere med at tjene penge i selskabet for dette.

Det er i i realiteten helt uden begrænsninger.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 17:13

Jeg læser det som om det er muligt at opretholde sin kontanthjælp selvom jeg starter IVS ?

Er det muligt du kunne komme lidt fif til hvad jeg skal sige/gøre ?

Det skal lige siges, at jeg IKKE er interesseret i at modtage kontanthjælp og udbetale løn! jeg vil kun bruge kontanthjælpen, indtil firmaet er så stort at jeg kan leve uden anden støtte :)

Evt nogle input om, hvor det er muligt at søge støtte, hvor stor støtten er, og hvordan det gøres ?

Mvh Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13

som Ejler så korrekt har svaret, spørg endeligt de relevante myndigheder. Først og fremmest er det dem som står for udbetalingen af kontant hjælp som du er nødt til at få OK fra, for ellers vil du havne i et limbo hvor du måske risikerer at miste din kontanthjælp. 

Overordnet er der som tidl. skrevet mulighed for supplerende dagpenge hvis vi taler dagpenge, men om kontanthjælp giver samme mulighed vil givet afhænge af mange ting, og ja - der er risiko for at få forskellig behandling, afhængigt af hvor du hører.

Overordnet set, er det ikke let at få lov til at stifte et selskab, hvor de myndigheder der udbetaler dig kontanthjælp ikke mener, at du så ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, og hvad de garanteret ikke vil, er at udbetale dig kontanthjælp som du bruger som startstøtte til at stifte et selskab, den del kan du være ret overbevist om.

Du skal kunne overbevise dem om, at du forsat fuldt knald er til rådighed for arbejdsmarkedet - selv om du stifter et selskab/IVS. Personligt tror jeg ikke det bliver så let at få OK til at stifte noget i CVR uanset virksomhed eller selskab, men du skal bestemt prøve.

Du må også forholde dig til, at med et nyt selskab vil der let kunne gå ½ år eller mere, før du får overskud, for slet ikke at tale om et overskud som løn du kan leve af, så det er ikke noget der let gøres lige for at få 1 måned til at starte på, det tager tid.

Får du ikke accept af de som bevilger dig kontanthjælpen, så vil det være meget ligefor, at de kan tage kontanthjælpen fra dig - så du må hele møllen igennem.

Derefter skal du forvente pt ca 8 uger eller mere for at få stiftet IVS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:29

Christian:
...men den kredit ville jeg først søge om, i det øjeblik jeg havde en kontrakt på en given opgave i hus, så de har noget konkret at se på...

Ideen og hensigten er rigtig god, men i praksis er det ikke altid den bedste vej.

Nu ved jeg ikke hvad du vil lave, eller hvilken type virksomhed du vil stifte, men hvis du er afhængig af en kredit for at kunne levere en ordre, bør du have det på plads først.

Jeg har set det flere gange, hvor iværksættere har stået med en fed ordre, men har måtte takke nej til den, da de ikke har haft kredit/kapital til at udføre den, og banken ikke ville hjælpe. Man får ikke nødvendigvis en kredit, bare fordi man har en ordre. Og det kan tage tid, sommetider uger, at få banken overtalt, og måske har kunden ikke den tålmodighed.

Jeg ville tage en snak med banken først, og få en form for tilkendegivelse af, at de vil være åbne for at se på/give en kredit når der ligger en ordre.

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:40

Christian:
Jeg læser det som om det er muligt at opretholde
sin kontanthjælp selvom jeg starter IVS ?

Det vil formentlig være korrekt, hvis du manøvrerer på den rigitige måde.

Det offentlige er jo generelt bare interesseret i, at du tjener penge
og betaler skat.

Det kan lige så godt gøres ved selvstændigt erhverv.

Christian:

Er det muligt du kunne komme lidt fif til hvad jeg skal sige/gøre ?

Det skal helst være under private konsultationer
og baseret på konkrete oplysninger.

Christian:
jeg IKKE er interesseret i at modtage kontanthjælp og udbetale løn!

Løn udlodder/udbetaler du, når der er overskud og
du har lyst til det. DVS det er dit frie valg.

Det er ret almindeligt, at folk på SU driver virksomhed ved
siden af deres studier. Der sker så ikke fradrag i SU,
når de ikke hæver løn.

Min kontakt info: www.ejler.ottesen.info.

Der er et link til en række af mine Amino artikler.
Der kommer en tilsvarende for andre debatter,
hvor det er relevant.

Vi har en service svarende til det amerikanske med "legal secretary",
hvor konkrete juridiske spørgsmål besvares og rutinemæssigt juridisk arbejde laves
til 13 KR per minut.

Man behøver ikke dyre danske advokater til ret meget 
De koster normalt fra KR 2500 til KR 4500 per time.

Små og nystartede virksomheder har ganske enkelt
ikke råd hertil.

I Polen koster advokater omkring 80 Zloty per time.
Men alt er billigt i Polen.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)