Hej Jeg har fået en kassekredit på 250.000 af banken, skal jeg nogle steder i Dinero indsætte at jeg har denne kassekredit? Hvad med renter? Skal jeg selv bogføre dem, eller vil den på nogle måde kunne finde ud af det selv? Et andet spørgsmål, er hvis nu jeg har foretaget et privat udlæg på køb af en computer bogføres det bare som normalt? Også overfører jeg bare pengene fra Firma konto til min egen konto? I så fald skal der ikke laves et bilag på denne overførsel? /Christian |
Du skal bogføre kassekrediten i det omfang du trækker på den - hæver du de 250.000 kr så skal det bogføres som 250.000 kr i bank og så laver du en ny konto 8505 som du kalder kassekredit og bruger som modpost for beløbet
Renterne skal du selv bogføre det findes der ikke programmer der selv finder ud af - konto 5600 er stedet
Din computer - er det en du har brugt privat inden du fik virksomhed, så sælger du den til firmaet, og så finder du en tilsvarende i DBA eller andre steder for at vise hvorfor du har valgt at den skulle koste ??? 3000 kr, og så betaler firmaet dig de 3000 kr uden moms for maskinen, og ejer den så. Lukker du, skal du købe den ud igen. Du må ikke tage moms på den som privatperson
Har du lige købt den til firmaet og bare betalt den selv, så vil det jo fremgå af dato og du skal ha fakturaen med moms og kan tage den ind og betale dig selv via firmaets bankkonto som udlæg
vh John H