Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjemmekontor

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer

jeg håber der er et klogt hoved herinde som kan hjælpe mig med fradrag på hjemmekontor. Jeg er massør med klinik derhjemme, hvor der er seperat indgang og værelse + toilet! som ikke bruges privat da det er indrettet til klinik. Hvordan ska jeg regne det ud? Synes det er lidt kryptisk når jeg læser div svar. 

Bedste nytårs hilsner Bodil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

Du skal, når det kun er til virksomheden og du har andet toilet til privat, tage en % der svarer til den del af de samlede m2 du betaler husleje inkl. varme for - som fradrag hvis det er lejebolig - et fradrag du tager som fradrag i personlig indkomst ved at reducere dit driftsresultat med beløbet hvis du er personlig virksomhed

Mere kompliceret er det hvis det er ejebolig for så vil du kunne trække fra men skulle lægge til igen fordi du får en indtægt ved at leje ud - Du kan dog få fradrag for del af ejendomsværdiskat efter et regelsæt (kræver mere end 25% udlejet) - se evt efterfølgende link - hvor der også linkes til forklaring fra startvækst og skat

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Skrevet kl. 19:18

Tak for dit svar John

det er ejebolig, med seperat afdeling på ca 30 m2, min revisor rådede mig faktisk til i sin tid ikke at leje ud til klinikken, for så blev jeg beskattet privat og så var der ingen fidus i det..

Vh Bodil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

Bodil Refslund:
det er ejebolig, med seperat afdeling på ca 30 m2, min revisor rådede mig faktisk til i sin tid ikke at leje ud til klinikken, for så blev jeg beskattet privat og så var der ingen fidus i det..
og det er jo rart at revisor har ret - Det er kun i forhold til ejendomsværdiskatten - hvor der er den der 25% grænse - er de 30 m2 under 25% så er det helle ikke en fidus - men udgør de over 25% så kan du få det fradrag over skatten

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Bodil Refslund:

Hej kære Aminoer

jeg håber der er et klogt hoved herinde som kan hjælpe mig med fradrag på hjemmekontor. Jeg er massør med klinik derhjemme, hvor der er seperat indgang og værelse + toilet! som ikke bruges privat da det er indrettet til klinik. Hvordan ska jeg regne det ud? Synes det er lidt kryptisk når jeg læser div svar. 

Bedste nytårs hilsner Bodil

Hej Bodil

Hvis din klinik er dit hovederhverv, så vil der være en oplagt mulighed for fradrag for såvel klinik som hjemmekontor jvf. 

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2083512&vId=208670

Det er faktisk meget enkelt, hvis man kan overholde de normalt strenge krav på området, som SKAT har opstillet.

Der er ingen forskel på, hvorvidt der er tale om en ejerbolig eller en lejebolig, udover beregningen af fradraget for hjemmearbejdspladsen.

Da der er tale om et fradrag, et såkaldt refusion af omkostninger, så vil der følgelig ej heller skulle ske beskatning efterfølgende af fradraget.

Beregn dit fradrag som en forholdsmæssig andel af forbrugsudgifterne på ejendommen og hvis den erhvervsmæssige del overstiger 10% af det samlede areal, så få nedslag i ejendomsværdiskatten.

Dette giver faktisk et ganske udmærket fradrag, som du kan hæve skattefrit i virksomheden til dækning af ejendommens udgifter.

Godt nytår

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:53

Cookie - John Hannover:

Bodil Refslund:

og det er jo rart at revisor har ret - Det er kun i forhold til ejendomsværdiskatten - hvor der er den der 25% grænse - er de 30 m2 under 25% så er det helle ikke en fidus - men udgør de over 25% så kan du få det fradrag over skatten

vh

Dette er ikke korrekt!

Se mit indlæg af d.d.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

Tonny Skov Pedersen:

Dette er ikke korrekt!

Se mit indlæg af d.d.

Det var kun leje jeg talte om men du har helt ret i det du påpeger med konkrete forbrugsudgifter, som faktisk også var med i det link jeg gav trådstarter HER TIDLIGERE som i citat siger:

CITAT START:

Ejer man sin bolig, gælder andre beregningsformer. Jeg skal ikke komme ind på det her i større dybde, men lige slå fast, at renter og fradrag i forbindelse med lån i huset ikke har betydning i forhold til fradrag. Her vil man ofte måtte nøjes med fradrag for den relevante påviselige andel af el/varme, forsikring, grundejerforening o.l., samt en forholdsmæssig reduktion i ejendomsskatten.
Man kan også vælge at leje ud til selskabet, men så vil man jo få en lejeindtægt der beskattes privat, og man vil være lige vidt ved udlejning til erhverv
CITAT SLUT

Jeg synes i øvrigt skattelinket er lidt vanskeligt læst (har også hele tiden haft det med i mit blog indlæg alligevel) men kan du også afklare:

1 Er det proportionalt nedslag i ejendomsskat til kommunen og er det 10% mindst der skal være udlejet 

2 Og samme med ejendomsværdiskat, er det også mindst 10% udlejet for at få nedslag i ejendomsværdiskat -  http://startvaekst.dk/virksomhed-i-privat-bolig er inde på forskellige regler for over og under 25% udlejet??

og for både 1 og 2 er det vel bare i den personlige skat man får fradraget, ikke noget der vedrører virksomheden som sådan?

En egentlig husleje - leje per m2 er dog ikke noget man kan benytte ved ejerbolig, kun % af forbrug af el, varme osv  - er vi enige?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej John

Nu er jeg ikke specielt glad for de anvisninger og vejledninger, som fremgår af www.startvaekst.dk, idet jeg i flere tilfælde har konstateret, at der har været fejlbehæftede oplysninger samt manglende uddybninger og henvisninger. Principielt en meget overfladisk side, uagtet den styres og redigeres af Erhvervsstyrelsen.

Dine spørgsmål

Cookie - John Hannover:
1 Er det proportionalt nedslag i ejendomsskat til kommunen og er det 10% mindst der skal være udlejet 

Normalt ikke medregnet som en forburgsudgift

Cookie - John Hannover:
2 Og samme med ejendomsværdiskat, er det også mindst 10% udlejet for at få nedslag i ejendomsværdiskat -  http://startvaekst.dk/virksomhed-i-privat-bolig er inde på forskellige regler for over og under 25% udlejet??

Grænsen er minimum 10% til erhvervsmæssig anvendelse, hvor der ved indberetning af selvangivelsen kan udfyldes felter for den pågældende ejendom, hvor der kan anføres "Erhvervsmæssig andel" og anførelse af %-sats samt perioden, eks. hele året eller mindre, hvis det er aktuelt.

Cookie - John Hannover:
En egentlig husleje - leje per m2 er dog ikke noget man kan benytte ved ejerbolig, kun % af forbrug af el, varme osv  - er vi enige?

Normalt anvendes udleje ikke på denne måde, men jeg har dog både set modellen anvendt med SKAT's accept, dog uden direkte at kunne finde en egentlig bestemmelse herom. Reglen kan i givet fald findes under bestemmelserne for værelsesudlejning, hvor der er et bundfradrag på 1,33% af den seneste offentlige ejendomsværdi, dog minimum kr. 2.000/måned eller kr. 24.000/år.

SKAT's praksis på området er meget restriktiv, hvorfor det kun kan anbefales at anvende de gældende regler jvf. mit tidligere link samt være klar over kriterierne for at kunne få fradrag for hjemmekontor/hjemmearbejdsplads m.v.

Tonny

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Skrevet kl. 09:26

Mange tak for dit svar Tonny og at du gad bruge tid på det. 

Jeg skammer mig næsten, har været selvstændig i 6 år men først fundet ud af det nu, så jeg har da ihvertfald ikke snydt skat. 

Vi har to husnumre på huset, da det der er klinik idag har været lejet ud tidligere, så jeg lever fuldt ud op til kravene.

god dag til dig

vh Bodil

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bodil Refslund:
Jeg skammer mig næsten, har været selvstændig i 6 år men først fundet ud af det nu, så jeg har da ihvertfald ikke snydt skat. 

Du burde overveje at bede SKAT om at genoptage din selvangivelse for 2010, 2011 og 2012.

2010 skal være gjort inden 1. maj 2014 ellers bliver det skatteår forældet.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)