Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor søger I medarbejdere?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor søger I primært efter medarbejdere - har tidligere brugt AF (Jobnet) & jobindex meget, men kunne godt tænke mig at prøve lidt nyt - hvad har I gode erfaringer med?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fandt min journalist, Susanne, via opslag i Midtjyske Mediers jobsektion, hvilket automatisk også giver en annonce på jobzonen. Jeg fik 30 ansøgninger, hvoraf de fleste var kvalificerede.

mvh Hans

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg naturligvis farvet, men overordnet bør du efter min mening først og fremmest kigge realistisk på hvad du søger kontra samfundets nuværende arbejdsmarkedssituation. Hvis du mener du vil kunne tiltrække den rette arbejdskraft ved at lave en smørebrødsseddel, så skal du naturligvis forfølge den strategi og de jobportaler som primært består af sådanne. Mener du eller giver dine nuværende erfaringer dig tro på at du måske skal gøre mere for at tiltrække en anden målgruppe så bør du naturligvis forfølge det.

Som udgangspunkt er jeg af den overbevisning af alle af os større tilbageværende jobportaler vil kunne levere kandidater. Kvaliteten af dem bør nok vejes ved målgruppe og dels hvordan´du personligt har tænkt sig at tiltrække kandidaten. Som der også er blevet brugt i reklamer for energimærkning af hårdehvidvarer så kan et produkt godt virke billigere nu, men det er ikke en garanti for det er billigst i længden...

Uagtet hvad du vælger så vil spredning også være en vigtig parameter i dag - ikke mindst hvis du søger lidt udover det sædvanlige. Da man i de tilfælde ofte ikke vil kunne nøjes med de der måtte være ledige p.t. (gruppen bliver trods alt mindre og mindre) hvorfor du skal få folk til at opgive et eksisterende job for en karrieremulighed hos din virksomhed. Min erfaring både som rådgiver og ikke mindst til besættelse af egne stillinger siger mig at processen i forhold til tidligere starter væsentligt før. Mange vil kunne vinde store fordele blot ved at lave enkelte organisatoriske justeringer forud for en rekrutteringsprocess.

Ved godt dette ikke direkte besvarer dit spørgsmål, men jeg håber alligevel det kan hjælpe dig lidt på vej.

 BTW. Hvis du bruger Jobnet, så er der vel ingen grund til at poste yderligere penge i Jobindex og eksempelvis Ofir, da alle jobnets annoncer jo automatisk og gratis medtages her.... ;)

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Til et webudvikler-job har vi tidligere brugt ComputerWorlds jobbørs, men uden den store succes. Derimod har vi som dig efterfølgende også brugt Jobnet, hvor annoncerne også kommer med på Jobindex, med stort held.

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Moskjær Marketing:

Derimod har vi som dig efterfølgende også brugt Jobnet, hvor annoncerne også kommer med på Jobindex, med stort held.

 Håber ikke du med "dig" henviser til min person ;)

Jeg kan vist godt love at jeg er en af dem som med garanti ikke kommer til at ligge min annonce hos Jobindex ;)

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er utrolig mange af de sites, der "klipper og klistrer" fra hinanden. En annonce på AF giver som hovedregel en annonce på jobindex og så er der jo ikke også grund til at betale et par tusind for det. Det er bare svært at se, hvem der låner af hvem - og dermed hvor det er mest attraktivt at annoncere.

Er der nogle af jer, der haft held med det her med dusør. Så for ikke så længe siden en amino, der havde et website med dusører på alt fra 10-50.000 til den rette kandidat (eller den der kunne finde en kadidat) - kan ikke huske hvad sitet hedder? 

 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

PB Marketing ApS / Peter Bjarnarson:

Er der nogle af jer, der haft held med det her med dusør. Så for ikke så længe siden en amino, der havde et website med dusører på alt fra 10-50.000 til den rette kandidat (eller den der kunne finde en kadidat) - kan ikke huske hvad sitet hedder? 

 Hmmm det er et subsite til Jobzonen og hedder Dusørjob ;)

 

 

PB Marketing ApS / Peter Bjarnarson:

Ja, der er utrolig mange af de sites, der "klipper og klistrer" fra hinanden. En annonce på AF giver som hovedregel en annonce på jobindex og så er der jo ikke også grund til at betale et par tusind for det. Det er bare svært at se, hvem der låner af hvem - og dermed hvor det er mest attraktivt at annoncere.

 Ja, det er åbenlyst ikke for at gøre tingene nemmere for folk. Har netop i dag set en standardskrivelse fra en af vore konkurrenter som i deres ugentlige "statusmail" kalder annoncelæsninger for klik og visning i søgeresultaterne for visninger - det kan da vist kun være for at skabe total forvirring. :D

 

Når det så er sagt, så er branchen heller ikke mere kompliceret. Vi har i Danmark maks. fem store private udbydere og en offentlig som alle kan levere kandidater.

Låneprincippet eksisterer kun hos de to af udbyderne og det er når de som skanner bl.a. AF. Årsagen hertil skal nok primært findes i deres kamp om at kunne postulere at være størst på jobmængden - problemet er dog at det så er 10% af annoncørerne som betaler for de resterende 90% hvilket naturligt gør at man som kunde nok ikke modtager så meget værdi pr. krone som hvis man valgte en af de tre andre.

Af de fem udbydere findes der så to avisejet, en form for jobsøgemaskine og så to hvad jeg vil kalde "rigtige" jobportaler. De to sidstnævnte er historisk dem som har stået for mest udvikling af markedet(og må tilstå jeg tilhører den ene hvorfor mine udtalelser naturligvis er farvet), mens de to første nok har haft mere fokus på at høste markedet...

Summasummarum konkurrencen lever i bedste velgående og er for mange nok ikke meget anderledes end at valget af mobiloperatør :D

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder med rekruttering, og vil da gerne give nogle råd med på vejen.

Annoncer kan være gode, men det handler om at målrette dem og indrykke sine annoncer i de medier der henvender sig til den rette målgruppe.
Her kan du med rette bede de enkelte medie dokumentere hvorfor netop de er det rette medie til din annoncer.

Brug dit netværk - måske kende du nogen der kender din kommende medarbejder....?

Det er også vigtig at have tid til rekruttering - som jobmarkedet er nu, skal man forvente at bruge mere tid på sin rekrutteringsproces - primært til søgning af emner. Dusorjob.dk og lignende kan være godt. Du betaler for det du får - men du har ingen sikkerhed for tidshorizonten og kan ende med at vente lang tid på noget der ikke lykkes. Du kan også selv være proaktiv og lede i markedet efter folk der er til at flytte - igen en tidskrævende proces, men den kan også være meget nyttig.

Du kan også outsource opgaven - og lade et rekrutteringsfirma finde din næste medarbejder. Det er typisk en lidt dyrere proces, men du får også en sikkerhed for leveringen, og i mange tilfælde en garanti for tilfredsheden.

Det er svært at give et enkelt råd - for alt afhænger af hvor meget tid og hvor mange penge du vil investerer i din søgning efter nye medarbejdere.

Omkring "klippe/klister" mentaliteten hos de forskellige jobsites, er det rigtig at en annonce på fx. JobNet også vises på JobIndex, men du skal være opmærksom på at det kan være på side 28 i en eller anden under kategori du ikke selv er herre over, hvorimod den annonce du betaler fuldpris for typisk er top placeret og sat flot op. 

Held og lykke med søgningen.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 20. Nov 06
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Med alt respekt og undskyld min lidt bramfrie tilgang, men uanset om du arbejder med rekruttering eller ej, så må jeg tilstå jeg normalt ville have kaldt det en gang lyserød ........snak.

Målrette annonce i medier der er målrettede målgruppen?

Så forstår jeg dig ret, så siger du at folk i deres bevidsthed er afgrænset til at bruge de medier der er målrettede dem? Det kan af flere grunde være en ganske dyr affære det du ligger op til. Ikke mindst fordi fagbladenes målgruppe ofte enten ikke er nok eller også alt for dyr i forhold til resultatet at benytte sig af. Og evt. fagdatabaser er generelt ALT for små i forhold til at kunne løse opgaven ordentlig. Anno 1997 ville jeg mene denne betragtning var helt korrekt, men ikke anno 2007. Samtidig ville det svare til at tro folk begrænsede deres karrieremuligheder til at tjekke en jobportal, resultat; ”nå så kunne jeg heller ikke i dag blive lærling” eller ”hov, så har jeg i dag en chance for blive lærling” – næppe det reelle scenarie anno 2007.

I dag er selve budskabet efter min mening vigtigere end noget andet!

Folk er generelt ikke ledige og dermed "sulter" de ikke efter et arbejde. Folk skal have en grund til at flytte fra deres ellers i forvejen gode job og det sker altså hverken ved at bruge sort tekst på hvid baggrund og et logo oppe i hjørnet eller ved alene at bruge de målrettede medier.

Du skal SÆLGE budskabet til folk i arbejde, de selv samme folk som du kan håbe kommer forbi de jobportaler du har valgt at benytte sig af. I dag kunne det være X og i morgen kunne det være Y.

Samtidig siger vore erfaringer fra mange hundrede annoncører at den optimale løsning på ingen måde opnås ved at benytte sig af eksempelvis et rekrutteringsbureau. Rekrutteringsbureauet er ofte ganske professionelt til at afholde samtaler mm., men står de både for annonceringen og den endelige udvælgelse så mistes rigtig meget i forhold til at sikre den optimale kandidat til jobbet. Personen kan sikkert løse opgaven, men er det så også det rigtige "match", arbejdspladsen og den nye medarbejder?

Du er velkommen til at prøve at overbevise mig om at rekrutteringsbureauer er vejen, men jeg har desværre set alt for mange eksempler på det modsatte, så det kan blive en ganske svær opgave.

At Jobindex har solgt dig deres budskab er vist ganske klart!

Men har du prøvet at undersøge hvad den reelle eksponeringsforskel er? Husk Jobindex kalder ikke deres annoncelæsninger for læsninger eller visninger, men derimod KLIK, hvorfor alt for mange duperes af antal visninger indtil de finder ud af dette tal blot henviser til antal gange annoncen har været i resultatoversigten m.m.

Dit argument for at betale for selve annonceringen hos JI er efter min mening lige så ringe som når aviserne sælger henvisningsannoncer i avisen om søndagen. For har kunderne nogensinde modtaget statistik for hvor mange der rent faktisk bruger "quicknummer”-systemet? Og har kunderne nogensinde selv undersøgt om selve annoncen på nettet er aktiv om søndagen?

Vore egne emnegeneratorer undersøger konkurrenternes sider hver dag og desværre er kundernes annoncer ofte først online om mandagen/tirsdagen, mens selve henvisningsannoncen er i avisen om søndagen, betyder det så at de potentielle kandidater gemmer avisen til om mandagen/tirsdagen?

I forhold til JobIndex så modtager deres "Profilannonce" på ingen måde mere eksponering end hos andre udbydere, tværtimod viser vore tal faktisk at selv de mindste som eksempelvis StepStone og JobZonen i perioder kan have flere læsninger, og skal vi fremhæve os selv, så kan vore annoncører have indtil tre gange så mange læsninger. Dog falder mange af beslutningstagerne for stillingsannoncering ofte for historien om hvem der er størst (uden at spørge; målt på hvad?) og hvor højt en jobside evt. er placeret på trafiklisten fra FDIM. Selvsamme liste som også viser at eksempelvis Stepstone typisk har færre unikke besøgende end Jobzonen, dog havde de i uge 30, faktisk 55.000 sidelæsninger mere end Jobzonen og det er trods alt med færre annoncer, hvormed må antages at de opnår en højere eksponeringsgrad uagtet målgruppen på papiret kunne være lavere.

Regner du for sjovt lidt videre kan du også se at der i gennemsnit er 4,2 sidelæsning pr. bruger hos JobZonen. Dog er det vist meget svært rent faktisk at komme frem til en annonce på under 4 sidelæsninger. Og sikke mange sidelæsninger det giver de nogle tusinde jobannoncer de efter sigende har online! Og så har vi endnu ikke taget højde for deres i øvrige imponerende hastighed i dagtimerne.

Sådan kunne vi i princippet pille mange af de efter min mening oppustede tal helt ned, hvorfor jeg helt klart vil anbefale folk ikke at blive forblændet af tallene, men derimod kigge mere på hvilket produkt de reelt får for deres penge. Dog vælger alt for mange indenfor HR dog den letteste løsning og det er som du også gør, den lidt hovedløse "vi-æder-alt-hvad-vi hører-eller-læser-ukritisk-og-så-må-det-være-godt-nok”-løsningen. Og hvis de ”største” ikke kan løse det, hvem kan så?? ;)

Vil man dog stadig vælge at være blandt de 10-15% af annoncørerne hos Jobindex som betaler og dermed finansiere de øvrige 85% af annoncørerne så skal det naturligvis være op til den enkelte, men aldrig en rådgivning jeg selv turde ligge navn til.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Apr 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine kommentarer Ricki - Der skal sandelig ikke meget til at få dig op af stolen. Jeg skrev 3 rimelig objektive linjer om forskellen på en overført annonce og en annonce indtastet direkte på JobIndex. Jeg forholder mig ikke til om det kan betale sig eller ej og har bestemt intet behov for at fremhæve JobIndex eller andre sites.

Dine synspunkter er du naturligvis meget velkommen til at have, ligesom jeg vil fastholde mine, og tydeligevis er vi ikke enige om meget.

Jeg tror ikke det tjener til noges formål at jeg forsøger at besvare dit indlæg. Mit råd til alle der søger medarbejdere er derfor stadig: Læg en strategi for din rekruttering - brug de kanaler du tror er mest rettet mod de profiler du vil i kontakt med. Sæt den fornødne tid af til processen eller overvej at outsource opgaven. Brug dit netværk - det er tit større end du tænker på.


 


 

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)