Med alt respekt og undskyld min lidt bramfrie tilgang, men uanset om du arbejder med rekruttering eller ej, så må jeg tilstå jeg normalt ville have kaldt det en gang lyserød ........snak.
Målrette annonce i medier der er målrettede målgruppen?
Så forstår jeg dig ret, så siger du at folk i deres bevidsthed er afgrænset til at bruge de medier der er målrettede dem? Det kan af flere grunde være en ganske dyr affære det du ligger op til. Ikke mindst fordi fagbladenes målgruppe ofte enten ikke er nok eller også alt for dyr i forhold til resultatet at benytte sig af. Og evt. fagdatabaser er generelt ALT for små i forhold til at kunne løse opgaven ordentlig. Anno 1997 ville jeg mene denne betragtning var helt korrekt, men ikke anno 2007. Samtidig ville det svare til at tro folk begrænsede deres karrieremuligheder til at tjekke en jobportal, resultat; ”nå så kunne jeg heller ikke i dag blive lærling” eller ”hov, så har jeg i dag en chance for blive lærling” – næppe det reelle scenarie anno 2007.
I dag er selve budskabet efter min mening vigtigere end noget andet!
Folk er generelt ikke ledige og dermed "sulter" de ikke efter et arbejde. Folk skal have en grund til at flytte fra deres ellers i forvejen gode job og det sker altså hverken ved at bruge sort tekst på hvid baggrund og et logo oppe i hjørnet eller ved alene at bruge de målrettede medier.
Du skal SÆLGE budskabet til folk i arbejde, de selv samme folk som du kan håbe kommer forbi de jobportaler du har valgt at benytte sig af. I dag kunne det være X og i morgen kunne det være Y.
Samtidig siger vore erfaringer fra mange hundrede annoncører at den optimale løsning på ingen måde opnås ved at benytte sig af eksempelvis et rekrutteringsbureau. Rekrutteringsbureauet er ofte ganske professionelt til at afholde samtaler mm., men står de både for annonceringen og den endelige udvælgelse så mistes rigtig meget i forhold til at sikre den optimale kandidat til jobbet. Personen kan sikkert løse opgaven, men er det så også det rigtige "match", arbejdspladsen og den nye medarbejder?
Du er velkommen til at prøve at overbevise mig om at rekrutteringsbureauer er vejen, men jeg har desværre set alt for mange eksempler på det modsatte, så det kan blive en ganske svær opgave.
At Jobindex har solgt dig deres budskab er vist ganske klart!
Men har du prøvet at undersøge hvad den reelle eksponeringsforskel er? Husk Jobindex kalder ikke deres annoncelæsninger for læsninger eller visninger, men derimod KLIK, hvorfor alt for mange duperes af antal visninger indtil de finder ud af dette tal blot henviser til antal gange annoncen har været i resultatoversigten m.m.
Dit argument for at betale for selve annonceringen hos JI er efter min mening lige så ringe som når aviserne sælger henvisningsannoncer i avisen om søndagen. For har kunderne nogensinde modtaget statistik for hvor mange der rent faktisk bruger "quicknummer”-systemet? Og har kunderne nogensinde selv undersøgt om selve annoncen på nettet er aktiv om søndagen?
Vore egne emnegeneratorer undersøger konkurrenternes sider hver dag og desværre er kundernes annoncer ofte først online om mandagen/tirsdagen, mens selve henvisningsannoncen er i avisen om søndagen, betyder det så at de potentielle kandidater gemmer avisen til om mandagen/tirsdagen?
I forhold til JobIndex så modtager deres "Profilannonce" på ingen måde mere eksponering end hos andre udbydere, tværtimod viser vore tal faktisk at selv de mindste som eksempelvis StepStone og JobZonen i perioder kan have flere læsninger, og skal vi fremhæve os selv, så kan vore annoncører have indtil tre gange så mange læsninger. Dog falder mange af beslutningstagerne for stillingsannoncering ofte for historien om hvem der er størst (uden at spørge; målt på hvad?) og hvor højt en jobside evt. er placeret på trafiklisten fra FDIM. Selvsamme liste som også viser at eksempelvis Stepstone typisk har færre unikke besøgende end Jobzonen, dog havde de i uge 30, faktisk 55.000 sidelæsninger mere end Jobzonen og det er trods alt med færre annoncer, hvormed må antages at de opnår en højere eksponeringsgrad uagtet målgruppen på papiret kunne være lavere.
Regner du for sjovt lidt videre kan du også se at der i gennemsnit er 4,2 sidelæsning pr. bruger hos JobZonen. Dog er det vist meget svært rent faktisk at komme frem til en annonce på under 4 sidelæsninger. Og sikke mange sidelæsninger det giver de nogle tusinde jobannoncer de efter sigende har online! Og så har vi endnu ikke taget højde for deres i øvrige imponerende hastighed i dagtimerne.
Sådan kunne vi i princippet pille mange af de efter min mening oppustede tal helt ned, hvorfor jeg helt klart vil anbefale folk ikke at blive forblændet af tallene, men derimod kigge mere på hvilket produkt de reelt får for deres penge. Dog vælger alt for mange indenfor HR dog den letteste løsning og det er som du også gør, den lidt hovedløse "vi-æder-alt-hvad-vi hører-eller-læser-ukritisk-og-så-må-det-være-godt-nok”-løsningen. Og hvis de ”største” ikke kan løse det, hvem kan så?? ;)
Vil man dog stadig vælge at være blandt de 10-15% af annoncørerne hos Jobindex som betaler og dermed finansiere de øvrige 85% af annoncørerne så skal det naturligvis være op til den enkelte, men aldrig en rådgivning jeg selv turde ligge navn til.