Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af selskab sammen med anden virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 8260 Viby J
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino :)

Jeg skal sammen med 2 af mine medstuderende lave et bachelorprojekt efter jul. Vi er selv kommet på et koncept, som vi synes er rigtig fedt og ser potentiale i. Vi har snakket med et par virksomheder inden for domænet hvor vores produkt ville skulle sælges, og der var der ligeledes stor positivitet omkring det. Yderligere har vi snakket med en virksomhed, som har lavet noget lignende det vi skal lave til et andet domæne, men der kan trækkes paralleller til vores produkt, og vi ser derfor stor mulighed i et samarbejde med denne virksomhed, da han også er interesseret. 

Det vi er i tvivl om er hvordan vi som 3 studerende (skal måske nævnes at vi er softwareingeniører) som ikke har så meget forstand på forretning. Vi brænder alle sammen for at tage projektet videre end blot et bachelorprojekt, og dermed forsøge at skabe en forretning omkring det. 

Men hvordan forholder vi os bedst muligt i en situation hvor vi som 3 studerende skal indgå i stiftelsen af et selskab med en anden virksomhed? - Bør vi stifte en virksomhed bare os 3, som så sammen med den anden virksomhed indgår i ejerkredsen af selskabet som skal drive konceptet ? Eller kan vi indgå en aftale med den her virksomhed på lige fod som privatpersoner ? 

Jeg har læst lidt rundt omkring og også her på amino, dog uden at finde helt det svar jeg leder efter. 

Så hvis nogen har nogle input eller erfaringer hører jeg meget gerne fra jer. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

Jeg ser tre hoved muligheder

Indgå aftale med selskabet som 3 privatpersoner er muligt og måske til en start mindst administration

Stifte et I/S som er personlig virksomhed = I hæfter fælles personligt solidarisk men driver nu en virksomhed sammen. Her tror jeg ikke i får selskabet med som 4 part da de næppe vil ind i personlig solidarisk hæftelse, hvor det nemt bliver dem der hænger på gælden, men I kan lave samarbejdsaftale med selskabet

Stifte ApS som kræver 50.000 kr i kapital (som I er 3 om) eller IVS som kun kræver 1 krone i kapital, men har I råd, så ville jeg starte ud direkte i ApS. Det er så i selskabsform med større krav til årsrapport, men hæftelsen er så selskabets

Læs lidt om formerne ved at google, men hør også det selskab I vil arbejde med hvad de synes er bedst for et samarbejde

vh John H

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 11:31

kaspernissen:

Hej Amino :)

Jeg skal sammen med 2 af mine medstuderende lave et bachelorprojekt efter jul. Vi er selv kommet på et koncept, som vi synes er rigtig fedt og ser potentiale i. Vi har snakket med et par virksomheder inden for domænet hvor vores produkt ville skulle sælges, og der var der ligeledes stor positivitet omkring det. Yderligere har vi snakket med en virksomhed, som har lavet noget lignende det vi skal lave til et andet domæne, men der kan trækkes paralleller til vores produkt, og vi ser derfor stor mulighed i et samarbejde med denne virksomhed, da han også er interesseret. 

Det vi er i tvivl om er hvordan vi som 3 studerende (skal måske nævnes at vi er softwareingeniører) som ikke har så meget forstand på forretning. Vi brænder alle sammen for at tage projektet videre end blot et bachelorprojekt, og dermed forsøge at skabe en forretning omkring det. 

Men hvordan forholder vi os bedst muligt i en situation hvor vi som 3 studerende skal indgå i stiftelsen af et selskab med en anden virksomhed? - Bør vi stifte en virksomhed bare os 3, som så sammen med den anden virksomhed indgår i ejerkredsen af selskabet som skal drive konceptet ? Eller kan vi indgå en aftale med den her virksomhed på lige fod som privatpersoner ? 

Jeg har læst lidt rundt omkring og også her på amino, dog uden at finde helt det svar jeg leder efter. 

Så hvis nogen har nogle input eller erfaringer hører jeg meget gerne fra jer. 

Et selskab er juridisk på lige fod med en privatperson. Dermed gør det som sådan ikke nogen forskel, men idet I kan samle jer mere som et selskab, og dermed få mere indflydelse ville jeg nok stifte et selskab.

Dette er dog min tolkning af det. Jeg er ikke nogen jurist eller noget. Så hvis der er nogle kloge Amino'er, som synes det er helt hen i vejret det jeg siger skal de være velkomne til at rette mig.

Fra 8260 Viby J
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:36

Tak for jeres hurtige inputs.

Det som vi har talt mest om er at vi 3 studerende stifter et I/S, som så bliver medejer af et ApS hvor også den anden virksomhed indgår i ejerkredsen. 

Men umiddelbart betyder det som John skriver også mere administration idet vi nu er en del af 2 virksomheder i stedet for en. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)