Jeg kan se, at en del butikker skriver at returretten bortfalder ved bestillingsvarer.
Spørgsmålet er kort og godt - har de juraen i ryggen når de skriver det, eller vil en kunde altid kunne kræve 14 dages returret?
Jeg mener at returretten kan bortfalde ved specialfremstillede varer (som ikke kan sælges til en anden kunde), men hvordan med varer som koster flere tusind kroner at tage hjem, og som man hænger på ved kundens udnyttelse af returretten?
Sådan er vilkårene, kunden har returret såfremt der netop ikke er tale om en vare der er tilpasset eller fremstillet specielt til kunden.
Så det kan være dyrt at føre sådanne varer og dermed risikere at få en vare retur man ikke selv kan returnere, eller måske heller ikke sælge til anden side.
Ikke alle køb Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde. Fortrydelsesretten gælder eksempelvis ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen. Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser og for varer, der fremstilles og tilpasses specielt til dig. Derudover kan du ikke fortryde hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og EDB-programmer.
Ovenstående er fra forbrugerrådet og gælder den almindelige forbruger. Reglerne er anderledes ved B2B handel, men til private forbrugere har de altid returretten, da de ikke har mulighed for at se varen i forvejen.
Jeg ved ikke om reglerne ændres, hvis du fx aftaler at de skal afhente varen på din adresse eller hvis du bringer varen ud, så de har set den først?