Nu kommer der, et dumt spørgsmål, som formentlig er stillet mange gange før.
Jeg startede min virksomhed tilbage i august 2013. Derfor er jeg i tvivl omkring, hvornår og hvor jeg skal indberette resultatet for 2013? Skal det gøres nu her, og skal det under forskudsopgørelse for 2013/2014?
Du skal når året er omme, lave et regnskab der viser overskuddet. Dette overskud korrigerer du så evt. for specielle omkostninger hvor der ikke er fuldt fradrag (gaver, bespisning etc.) Du har nu det skattemæssige overskud, som du skal beskattes af, og det bliver du ved at skrive beløbet på selvangivelsen.
Derudover bør du forskudsregistrere NÆSTE års forventede overskud. Derefter vil du så modtage indbetalingskort af den forventede skat som du indbetaler løbende hver måned næste år. Det kan du betragte på samme måde som du betaler f.eks. aconto varme i din lejlighed, som så gøres op og afregnes en gang om året.
Tak for et kanon godt svar :) Det hjalp hverfald på forståelsen. Men så er vi enige om, at det skal tilføjes selvangivelsen efter 2013, og at det faktisk først er muligt til januar? For har kun til 2012 nu :)
Ikke helt så enkelt. Du kan rette forskudsopgørelsen for 2013 stadigt og der beregner den helt præcist hvad du skal af med i skat. Du kan så dankort indbetale hvis du har betalt for lidt i 2013 og får ikke noget % tillæg
Du kan også vente og sætte det på selvangivelsen 2014 men får så % tillæg og muligt straftillæg afhængigt af hvor sent du betaler og alt efter beløbsstørrelsen vil det overføres til 2015 skatten som så får tillæget
Man skal i princip altid forskudsregistre og 2013 skat skal betale i 2013, også for selvstændige, selvom de først skal selvangive inden juli 2014. For lidt betalt skat giver så en ekstra omk. og muligt bøvl i forhold til at ens skat fremadrettet for ex for 2015 ikke bare betales af ens indtægt men af ens indtægt + det man betalte for lidt i 2013 med tillæg
Er det småbeløb har det ikke betydning men ellers er det da en fordel lige at få det i forskud på 5 min og kende sin 2013 skat med det samme. Forskud er en fremragende regnemaskine, og når man trykker "vis konsekvens", ser man ens præcise skat uden at vente på årsopgørelse - og kan så vælge at godkende og få girokort eller indbetale via dankort direkte som indlogget via skat - eller lade være med at godkende, og tage ekstra beløbet fremover
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER