Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma udvikling / udvidelse

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Dette er et lille oplæg til en diskussion som mange forhåbentlig kan få glæde af. Jeg har selv en løsning, men derfor kan der altid komme en masse spændende input herfra.

Vi har i lang tid arbejdet med et overvågnings, og optimerings programmer til servere og softwarepakker på dem. Det er meget videnstung, så de sidste 1,5 år er primært gået med produktmodning.
Vi er en meget lille udviklingsskare, og jeg står selv for salgsmøder, installation, hjælp mm.
Der bruges naturligvis en masse timer om ugen - men det gør vi gerne.
Jeg har et tele-marketing bereau til at booke møder (næsten med for stor succes ) - og siden 1/1 har vi satset meget på markedsføring og udbredelse af produktet. I første omgang i Jylland af praktiske grunde.

MEN nu skal vi nok udvide staben, og hvad kommer først - udviklere eller sælgere ?
Jo flere kunder, jo flere ændringer/tilpasninger/opringninger/ønsker kommer der tilbage. Idag SKAL vi som software leverandør vise flaget og komme med forbedringer osv. Vi er nødsaget til at håndtere de kunder der kommer.
Sælgere er jo nærliggende da de giver omsætning og indtjening, men de kræver løn, pc, mobi, oplæring - og skal vi have en teknisk sælger, eller en super sælger, hvad med løn kontra bonus osv.
Skal vi finde partnere ? Mindre binding, mindre indtjening, mere administration, men eksisterende kunder og et navn man kan bruge.

Skal man låne til udvidelsen når nu alt tyder på guld og grønne skove, eller lade udvidelsen følge indtjeningen ?
Skal man satse på Europa, hele verden, eller kun Sjælland ?

Jeg ved det er meget løst, men nogle må have nogle generelle erfaringer og inputs til ovenstående ! Hvornår udvides, hvordan udvides, hvor hurtig udvides.....

På forhånd tak
 - René R. Nygaard
   Har du fundet flaskehalsene på dine servere ?
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:41

Hej René

Jeg mener at du burde fokusere på salgssiden først, da det eneste der kan bære omkostninger på længere sigt, er at få etableret salget.

Jeg går udfra at I har en form for opdateringsabn på jeres produkt, hvilket jo er det der på sigt skal kunne bære videreudbygningen af produktet.

Udfra dine kommentarer omkring hvor du skal fokusere, lyder det til at du skal have en ind med strategisk salg, somkan være bæredygtig på salget, og strategien fra salget.

En mulig salgskanal kan være forhandlersalg, hvor I finder nogle firmaer, som har etableret salgskanalen, og laver en forhandleraftale med dem. Det kræver lidt mere internt af jeres support del, men er en klar fordel fremfår at bære etableringsomkostninger alle steder selv.

Bryssel
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 13:01
Jeg vil også sige salg først.
Jeg har set en virksomhed langsomt gå i dynget, fordi at den primære salgsperson var blevet syg. ikke sjovt....

Vedr. finanseringen, så er jeg tilhænger af at man ikke bruge pengene før man har tjent dem, men det er selvfølgelig en afvejning hver gang.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:50

Sjovt at det lige er sådan et projekt, kender en der er i gang med næsten det samme :)

Selvom man som iværksætter nok altid vil sige sælger først, vil jeg lige som software-mand gerne pointere at det langsigtet også er vigtigt at have udviklere nok. Ellers bliver udviklingen stresset, og softwaren af ringere kvalitet. Ligesom det er vigtigt at have en god sælger til at sælge et produkt, er det også vigtigt at have udviklere der har tid og overskud til lave et godt produkt, ellers kommer sælgeren også til at kæmpe for hvert salg, og det er altså op ad bakke hele vejen.
Det er en balancegang.

Mvh Alex
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 15:10
Dato: 1/27/2006 1:49:55 PM Forfatter: Syntax

Selvom man som iværksætter nok altid vil sige sælger først, vil jeg lige som software-mand gerne pointere at det langsigtet også er vigtigt at have udviklere nok. Ellers bliver udviklingen stresset, og softwaren af ringere kvalitet. Ligesom det er vigtigt at have en god sælger til at sælge et produkt, er det også vigtigt at have udviklere der har tid og overskud til lave et godt produkt, ellers kommer sælgeren også til at kæmpe for hvert salg, og det er altså op ad bakke hele vejen.

Hej Syntax

Som iværksætter:
Jeg mener at salg kommer først, pga. risikoen ved at stå med et produkt, som ikke kan sælges.
Hvis man først har et salg, er der nok af muligheder for at få udviklet produktet.

Som "software-mand":
Flere udviklere bør ikke have indvirking på hverken stress eller kvalitet, men kun på tidshorisonten for færdiggørelsen af projektet.
De udviklingsprocesser man benytter, skal gerne tage hånd om både stress og kvalitet.

Men det er vist en anden snak, end tråden er tiltænkt

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:48

Hej Bjarne,

Jeg er ikke helt enig i at hvis først man har et salg, så er det nemt at få udviklet produktet - medmindre altså det der bliver solgt 100% er sådan som produktet er på salgsdagen. Ofte så bliver der solgt et produkt ved at love det selvfølgelig også kan A, B og C - mens det måske kun kan A og B. Og så kommer der en "hård" deadline der skal leves op til, og så kan du snakke nok så meget om gode udviklingsprocesser - hvis ikke der er udvikler ressourcer nok, vil der komme stress og lavere kvalitet ud af det. Og det virker i øvrigt også kun til et vist punkt, som det også er beskrevet i "the mythical man-month", er der ikke en lineær sammenhæng mellem antallet af udviklere og tidshorisonten for færdiggørelse.
I det oprindelige indlæg beskrives det også hvordan kunderne kommer med forslag/krav til ændringer og tilpasninger, og hvordan mængden af den slags arbejde hænger sammen med antallet af kunder. I sådan en situation mener jeg det er endnu mere vigtigt ikke at "løbe for stærkt", så der bliver solgt i stride strømme, og det så er op til de få udviklere at levere løsninger til alle disse kunder.

Mvh Alex
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 20:49
Dato: 1/28/2006 3:47:41 PM Forfatter: Syntax

Så kommer der en ''hård'' deadline der skal leves op til, og så kan du snakke nok så meget om gode udviklingsprocesser - hvis ikke der er udvikler ressourcer nok, vil der komme stress og lavere kvalitet ud af det. Og det virker i øvrigt også kun til et vist punkt, som det også er beskrevet i ''the mythical man-month'', er der ikke en lineær sammenhæng mellem antallet af udviklere og tidshorisonten for færdiggørelse.

I det oprindelige indlæg beskrives det også hvordan kunderne kommer med forslag/krav til ændringer og tilpasninger, og hvordan mængden af den slags arbejde hænger sammen med antallet af kunder. I sådan en situation mener jeg det er endnu mere vigtigt ikke at ''løbe for stærkt'', så der bliver solgt i stride strømme, og det så er op til de få udviklere at levere løsninger til alle disse kunder.

Hej Alex

Jamen så lyder det jo umiddelbart som om at vi er næsten enige mht. til udviklere vs. tid.

Jeg skrev "Flere udviklere bør ikke have indvirking på hverken stress eller kvalitet, men kun på tidshorisonten for færdiggørelsen af projektet."

At man så lover noget funktionalitet indenfor en tidshorisont som ikke er mulig, er jo et helt andet problem.

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)