Vi har snakket lidt om, at når man i årsrapporten har linjer i regnskabet som er nul, så er der vel stadig nogle af disse som stadig skal vises, bare med nul. Altså hvis vi fx har årets skat til 0, så skal linjen Årets skat vel stadig vises i regnskabet eller hvad?
ja det vil jeg mene idet jeg udgår fra du er et selskab - men skat er jo sjældent 0 - den kan være både + og - (fremføres) og KAN jo være nul men det er vel ikke det mest almindelige
Rapporten skal jo i det hele taget opstilles ganske anderledes end de rapporter du normalt kan printe fra et regnskabsprogram, så hvis du er blank på det, så ville jeg få en revisor til at indberette første år ind til du ved hvad der skal til.
Hele årsrapporten har meget faste krav, og der kan jo sagtens være reguleringer til driftsresultatet fra dit økonomiprogram til skatteregnskabet. Ud over selve årsregnskabet, som skal indeholde Resultatopgørelse og evt noter samt balance, skal der medsende en Ledelsesberetning, ledelsens regnskabspåtegning (for alle uden revisor)
Det vil næppe koste en herregård at få hjælp til det år 1 hvis du er blank på det, for det er virkeligt en noget anden opstilling end den du henter i de fleste økonomiprogrammer
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg skulle måske sige at jeg er revisorelev, og det er en diskussion der er opstået på job, hvor der er meget delte meninger til hvilke poster der SKAL med, også selvom de er nul. Jeg er med på skat sjældent er 0, og dog er den det jo ofte grundet det fremførbare underskud. Men det tjente nu også mere som et eksempel ;) Men i denne diskussion viste det sig, at ingen rigtig kunne henvise til nogle steder der underbyggede deres påstand hvad enten det var at 0-linjer skulle med eller ej.
Men ved nærmere eftertanke, så kan der vel heller ikke være krav om en note med mindre den rent faktisk indeholder noget. Fx materielle anlægsaktiver skal jo ikke med i noterne eller regnskabet hvis der ingen er, selvom der er notekrav herom?
Så jeg ved stadig ikke helt om nogle 0-linjer skal med, og i så fald hvilke?
Du kan også læse mit tidligere link til FSR, hvor der gennemgås hhv. lovkrav og anbefalinger om noter i årsregnskabet for klasse-B selskaber.
Det er korrekt, at der ikke bør fremgå et 0-beløb i årsregnskabet, og faktisk anbefales det også, at man undlader dette ligesom der i "Anvendt regnskabspraksis" kun omtales områder, som rent faktisk indgår i årsregnskabet.
Men hvor står det at det frarådes at have 0-linjer med i regnskabet? Personligt ville jeg synes det så lidt underligt ud hvis ikke det fremgik af resultatopgørelsen at skatten er 0. Men jeg kan ikke finde nogle steder hvor det frarådes? :)
Jeg kan som svar på mit eget spørgsmål svare for de interesserede at det for B-virksomheder i hvert fald fremgår af årsregnskabslovens paragraf 24, stk. 2 ;)