Hej Alle, Jeg er så heldig at have Told & Skat i gang med at gennemgå 2011 indfortoldninger for fejl (udvidelse af stikprøve hvor der blev fundet fejl). Jeg er nu uenig med dem omkring tariferingen af en bestemt vare. Kontaktpersonen hos Told & Skat (den toldmedarbejder der laver gennemgangen fra deres side) har i oplægget til afgørelsen placeret varen i hvad jeg mener er forkert toldposition. Jeg gjorde opmærksom på det, og hun (kontaktpersonen/toldarbejderen) sendte det videre til FORCE, som skulle være et team der tager sig af svære toldrelaterede ting. Svaret kommer retur negativt for mig. Jeg klager, da deres afgørelse fortsat er forkert i mine øjne, og de har en forkert begrundelse for placering (altså forkert viden om det konkrete produkt). Hun sender det tilbage til FORCE igen og det kommer endnu engang tilbage med negativt resultat. Denne gang kommer de med nye begrundelser og BTO'ere (bindende tarif) til at støtte dem op. Jeg har svaret tilbage med nye årsager (de skiftede argument) til hvorfor deres udgangspunkt er forkert og dermed også beslutningen. Her i det sidste forløb, handler det i bund og grund om at jeg har BTO'ere der støtter mit synspunkt, og de har BTO'ere der støtter deres. De har så bare ikke formået at retfærdiggøre hvorfor mine skulle være forkerte. I deres sidste svar lagde de vægt på én specifik afvigelse som jeg så har kunne modbevise (ala de siger at det er fordi den er blå, hvortil jeg kan svare at den altså er rød) Jeg har netop sendt den seneste besked i ovenstående forløb i dag, så har ikke hørt tilbage. Min frygt er, at Told & Skat vil fortsætte med at fastholde deres (efter min mening fejlagtige) holdning i sagen, og tvinge det igennem. Mit spørgsmål er; Hvad kan jeg gøre ? Er der et klageinstans man kan gå til ? Bør man hive fat i en Advokat med speciale i Toldsager ? Hvis ja, er der så nogen der kan henvise til en ? Jeg har et rigtig fint Advokathus (Selandia i Holbæk) med flere advokater, men er ikke sikker på de har kompetence på dette område. |
Det er selvfølgelig svært at vejlede dig særlig specifikt udfra din skrivelse.. En BTO er normaltvis bindende, men vi kender ikke præmisserne for hverken din forespørgsel eller tvisten.
Du kan finde en advokat med speciale i told herinde:
http://www.danmarksskatteadvokater.dk
Mine oplevelser med Skat er dog, at de kan være tunge at danse med - og vil strække sig langt for at fastholde deres synspunkt, uanset hvor enig eller uenig man måtte være med dem.
Jeg kan dog ikke udfra dit indlæg tyde, hvorvidt der er behov for inputs fra fagfolk, der kender mere til dit produkt. Engang var en Ipad jo også et besværligt emne, da det landede mellem en computer og en telefon.