Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af privat bil i egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skal køre 308 km i starten af januar for at holde en workshop. Jeg er nødt til at bruge min private bil til det, og vil høre om nogen kan oplyse mig om hvordan jeg skal gøre det når kunden skal betale for transporten. Skal jeg ikke godt nok opkræve det der hedder skattefri kørselsgodtgørelse? Og i så fald:

Skriver jeg de 308 x 3,73,- (2014-sats) på fakturaen med teksten "skattefri kørselsgodtgørelse"?

Skal jeg føre kørebog for at kunne få godtgørelsen? Eller kan jeg slippe for det, når jeg ikke kører mere end jeg gør?

Hvordan skal jeg postere godtgørelsen i mit regnskab?

Med venlig hilsen

Palle

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

Enten betaler din kunde dig, og det kunne være 308 x 3,73 kr efter en helt normal faktura fra dig og du bogfører det som indtægt i regnskabet

Det er så ikke skattefrit men en skattepligtig indtægt, men resultatet er jo, at du så har beløbet efter skat til dig selv.

ELLER - du fører nøje kørebog med alt der kræves, og kræver ikke noget af kunden og så kan du når året er gået tage resultatet af kørebogen og det beløb den viser samlet, kan du trække fra dit regnskabs slutresultat, som korrektion fra drift til skatteresultat

Derved får du jo fradrag i personlig indkomst for beløbet og betaler mindre i skat.

Enten får du betalt eller du får fradrag, ikke begge dele - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html hvor selvstændige kommer lidt nede

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 131
Fra  Coldit Skrevet kl. 18:09

Det korte svar: Du kan ikke trække din bil fra, på den måde i en privat virksomhed, den hænger du selv, jeg har prævet et utal af gange, at stikke i min revisor om at gøre det, men det vil skattefar ikke være med til.

Så send din kunde en faktura for udført arbejde, i dette tilfælde - køreturen

Ha' en god aften :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)