For mange indsjæle hænger realiseringen om at få fod under eget bord uundgåeligt sammen med økonomi til at klare "den daglige drift". Hvis du er ved at gå surt i sene arbejdstimer, dårlig økonomi, manglende sparring om udvikling af produkt og lancering ovs, kan man overveje 2 scenarier: 1) Take a break - ikke bogstaveligt, men læg din forretningsplan minutiøs - og find ud af hvad du behøver for at realiseret den. Gå målrettet efter de milesten som er afgørende for succes i din forretning. For nogle kræver det økonomisk frihed. Jeg kan eksempelvisd foreslå at tage et "almindeligt dødeligt arbejde" (læs her freelance til høj betaling), indtil denne milesten er krydset af. Vi har eksempelvis som konsulenthus opgaver i indland, såvel som udland, hvor det er helt OK at man er inde og løse en opgave i et stykke tid. 2) Find engagement i en virksomhed hvor det bliver påskønnet at du er iværksætter - og du så bliver honoreret for at være god til det (ikke for at forskønne konsulentbranchen, men mange konsulenter trives i projekternes tumulter). Som udgangspunkt har alt for mange mennesker ikke overvejet om de trives i en driftsituation, eller i en projektsituation. Det kan være ekstremt fustrerende da man narre sig til selv at tro at grunden til man ikke er tilfreds i sin driftorganisation skyldes eksempelvis dårlig chef, man ikke avnecerer hurtigt nok, at ledelsen ikke forstår udvikling. Men måske skal løsningen findes i man måske bare ER iværksætter/projektmand(kvinde). Hvis man samtidig kan være med at udvikle en succes - og selv være en del at løsningen, bliver man forhåbentlig også gerne honoreret herfor. Med ildsjæle hilsner Torben Baltzer |
Hvor må jeg bare klappe i mine små, trætte hænder, Torben.
Du har 100% ret i begge dine anskuelser.
Jeg er dog ikke sikker på, at der i alle tilfælde er lighed mellem projektmager og iværksætter. Nogle iværksættere egner sig faktisk fint til at holde deres virksomhed i drift, når det indledende projektkaos er overstået.
mvh Hans