Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af donation ( varer)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg donerer varer til noget velgørenhed, og havde sådan set blot tænkt at nedskrive varelageret med disse varer, og intet andet.

Men det er sikkert ikke korrekt regnskabsmæssigt eller ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13

strengt taget er der ret faste regler for skattefrie donationer som gælder for varer og penge tror jeg http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631 

Det betyder sikkert i princip, at du ikke bare må give en masse varer bort gratis og bare skrive ned til 0 men vent og hør om nogen har bedre svar, for det lyder jo kompliceret for at gi lidt varer bort synes jeg

Hvis du havde været nødt til at desturere varene og dokumenterede det, så ville din metode være korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 13:52

Tak John.

Vi ser lige, og ellers tager jeg den via min revisor.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:18

En donation er ikke bare en donation.  Afhængig af hvad der er aftalt kan der være tale om både en reklame- eller en repræsentationsudgift. Hvis donationen udspringer af din egen gavmildhed og ikke har nogen betydning for din virksomhed så må den behandles som når du udtager varer til eget forbrug....

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 14:48

Henrik Koudahl:
En donation er ikke bare en donation

Jeg har ikke meget med det regnskabstekniske at gøre, men det du siger er vel at jeg skal/kan sørge for en (reklame) modydelse, istedet for blot at forære dem det ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05

hvis du får en reklame ud af det - kan argumentere seriøst for at det er for markedsformål du gør det, så er det en udgift til dit regnskab, men det skal selvklart være en ordentlig argumentation.

Henrik, hvis det er til en forening som er godkendt til skattefrie donationer af skat (som jo mange er) og man holder sig inden for reglerne/beløbsgrænser værdimæssigt, vil man så ikke kunne give varer (f.eks slikposer) til en værdi af 10.000 kr f.eks. og ha fradrag for donationen?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1788631 for regler

og http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061734 for liste over godkendte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28

Jesper Laugesen:
men det du siger er vel at jeg skal/kan sørge for en (reklame) modydelse, istedet for blot at forære dem det ?

Ja - hvis ikke modtageren af donationen står på positivlisten, jf. Johns link

Hvis du vil fradrage det som reklameudgift - og dermed opnå fuld fradrag er det som du selv nævner at få et modydelse eller selv skabe de. At blive nævnt på modtagerens side - og måske endda med et link til din side, at du på din egen side skriver at du har givet en donation eller at du i pressemeddelelse skriver at du har givet x tons slik til projekt, er rigeligt for at opnå fuld fradrag.

Reklameudgifter tager sigte på at opretholde din virksomheds almindelige omdømme eller fremme din virksomheds interesser ved at gøre den kendt og fordelagtigt bemærket. Krav som er forholdsvis enkle at opfylde.

/ Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)