Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når iværksætter-lysten overstiger studie-lysten

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg læser til grafiker. For at være ærlig, mest for at kunne skrive det på CV'et, så et arbejde i fremtiden, vil være nemmere at få fingrene i. Sørgeligt, men sådan er virkeligheden en gang imellem.

Jeg har dog mange års erfaring med design, programmering og visuel kommunikation, så jeg er allerede langt foran de fleste på skolen, og føler lidt, at jeg har trådt et skridt tilbage.

Derudover har jeg altid haft iværksætter-lysten i mig, og en masse idéer i hovedet. I øjeblikket har jeg gang i et projekt som jeg virkelig tror på, men jeg ville virkelig ønske, at jeg havde langt mere tid til det. Har ikke lyst til at arbejde på andet end dét. Det er stort set også det eneste jeg har i hovedet, når jeg er på studiet.

Ved siden af studiet har jeg et super godt arbejde, som endda også er relevant. Bestemt ikke noget jeg ønsker at smide på gulvet, og derfor vil jeg klart beholde det. Det er deltid, og vil fungere fint ved siden af mit projekt. Penge skal der jo i kassen, som man siger.

Jeg går og overvejer om det her studie blot holder mig tilbage, og forsinker launch af mit projekt. 

Nogle der har et input eller to? Måske nogle personlige erfaringer?

Mikael.

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 10:28

Nå, jeg er måske helt alene med denne følelse :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39

Nej den har langt de fleste - tvivlen om de virkeligt skal gennemføre det ene eller andet. Der er bare ikke et rigtigt svar. Du kan statistisk sikkert påvise, at det er en fordel at ha en uddannelse, også hvis man vil arbejde selvstændigt inden for et fag og at de fleste på sigt ender med at være glade for at de hang i, men du personligt bliver ikke så meget klogere af at jeg tror det er sådan

JEG ville køre uddannelsen færdig - livet er langt - Jeg ville nok i det små starte op med det selvstændige ved siden af, bare ½ time om dagen kan give lidt afveksling og opstart - men jeg ville køre uddannelsen færdigt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 11:56

Jamen uden tvivl - det er svært at komme med et endeligt svar. Men hvis et projekt tog fart, ville jeg nok have svært ved at have motivation til uddannelse ved siden af.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 12:02

Jeg ville klart gøre uddannelsen færdig.

Et andet aspekt, som du sikkert ikke tænker over, er illusionen om produktivitet. Ved at have en uddannelse som skærer 25-35 timer væk om ugen, tvinger det dig til at være ekstremt produktiv resten af tiden. Det gør du fokuserer, og når meget.

Jeg har set mange som pludselig "er sprunget ud som iværksættere", som laver de mest ligegyldige ting i virksomheden.

Jeg ser derfor heller intet galt i at have et fuldtidsarbejde og/eller studie ved siden af, så længer man bare husker at knokle de 40-50 timer EFTER studiet/arbejdet er klaret.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:24

Nu kender jeg ikke projektet, men er det ikke muligt at starte det op sideløbende med studiet? Hvis du arbejder på det 3 timer hver dag, og lidt mere i weekenden så kan du smide 30+ timer i projektet hver uge, men du har både sikkerheden i SU'en og dit arbejde.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 17:04

Rasmus Fredslund Hansen:
Nu kender jeg ikke projektet, men er det ikke muligt at starte det op sideløbende med studiet? Hvis du arbejder på det 3 timer hver dag, og lidt mere i weekenden så kan du smide 30+ timer i projektet hver uge, men du har både sikkerheden i SU'en og dit arbejde.

Jo, det har du sådan set ret i. Det er også mere fordi, at jeg aldrig har været god til at beskæftige mig med ting, jeg ikke er motiveret til. Men selvfølgelig kan begge ting passes samtidig, hvilket jeg også gør nu. 

En uddannelse er jo altid fin at have. På en eller anden måde fik nedskrivningen af dette indlæg tankerne til at køre, og jeg vil nok forsøge at køre projektet ved siden af. Den enorme forventning og glæde der ligger i at launche det, gør bare at jeg ikke vil bruge tid på andet :) Men sådan har de fleste spirende iværksættere det nok.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:48

Hvor meget mangler du af uddannelsen? Er det 6 måneder, 1 år, 2 år etc.? 

Umiddelbart vil jeg sige, at du skal finde en positiv vinkel på studiet. Hvis du mangler 1 år eller mindre, skal det bare overståes. Er det mere, så se om ikke du kan bruge din virksomhed som case i de ting du laver på studiet. På den måde bliver det mere interessant, og giver sikkert mere mening. 

Jeg har før hørt at 1 års uddannelse vægtes som 4 års erhvervserfaring. Det svarer nogenlunde til hvad jeg har oplevet ifm. jobsøgning i DK og ifm. visumsøgning da jeg flyttede til USA (har en uafsluttet ingeniøruddannelse - havde travlt med at starte virksomhed og kunne ikke vente).

Mikael:
Det er også mere fordi, at jeg aldrig har været god til at beskæftige mig med ting, jeg ikke er motiveret til

Jeg kan garantere dig for, at du kommer til at beskæftige dig med ting du ikke er motiveret for i egen virksomhed! Så det er skidt hvis du har det sådan. Jeg er igang med min 4. virksomhed, og har endnu ikke oplevet at drive en virksomhed hvor jeg kun laver det jeg kan lide at lave. 

Mvh Carsten

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 19:25

Carsten Jacobsen:
Hvor meget mangler du af uddannelsen? Er det 6 måneder, 1 år, 2 år etc.? 

Jeg har halvandet år tilbage, så det er også derfor jeg trækker hen mod at fuldføre.

Carsten Jacobsen:
Jeg kan garantere dig for, at du kommer til at beskæftige dig med ting du ikke er motiveret for i egen virksomhed! Så det er skidt hvis du har det sådan.

For mit eget vedkommende, er denne holdning langt mere rettet imod aktiviteter, som andre siger jeg skal gøre. Er vi inde for min egen virksomhed, er det noget helt andet. Selvfølgelig er der aspekter af alt, som ikke altid havner i favorit-baljen, men har man gang i et super fedt projekt, har jeg langt nemmere ved at komme igennem det. Den slags rører mig ikke.

Fra Ballerup
Tilmeldt 2. Oct 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 21:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg hoppede ud i at leve min passion (svømmetræner) da jeg var 19 år gammel og troede jeg lige skulle gøre det nogle år inden jeg skulle på Uni. 

Næste sommer har jeg så 20 års jubilæum og vil sige at jeg har ret god succes og en fornuftig løn. 

MEN hvis jeg vil lave noget andet (som kan give familievenlige arbejdstider) er den eneste mulighed at starte egen virksomhed. 

På trods af masser erfaring på mange områder ser det meget svært ud med at finde andet arbejde hvor jeg kan hive en tilsvarende løn hjem. 

Jeg har endda af et par venner som sidder i forskellige HR afdelinger fået at vide "ja, JEG ved jo godt hvad du kan, men uden uddannelse ville du aldrig komme i betragtning til noget job"

Jeg har stadig passion for mit arbejde men jeg føler mig også nogle gange lidt låst. Hvis jeg kunne hoppe tilbage ville jeg tage noget uddannelse. Livet er langt og jo flere muligheder man holder åben for sig selv jo nemmere bliver lykken...

Just my 2 cent...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)