Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og momsberegning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvorledes er regler i forbindelse med udgifter til lokaleleje ved en enkeltmands-virksomhed?
- Moms af lokalelejen kan trækkes fra, så langt så godt, men kan udgiften til lokalelejen(ex. moms) trækkes fra i skat? hvorledes er reglerne herom?

Hvordan er regler i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel i egen bil ved en enkeltmands-virksomhed?
- jeg har læst op på, at man eks. må have 60 ture om året til 3.1 dkr på km. Men hvad gør jeg med udgiften skatte og moms-mæssigt. Kan jeg modregne kørsels-udgiften i skatten?? hvorledes er reglerne herom?

På forhånd tak
mvh
Jane
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 14:28

Hej

Huslejeudgiften er fradragsberettiget som enhver anden udgift.

Du kan fratrække kr. 3,xx pr kørte kilometer (erhvervsmæssig kørsel) som en udgift i dit regnskab, hvis kørslen sker i bil eller mototcykel. Du skal huske at føre løbende kørselsregnskab med angivelse af hvorfra/-til du er kørt og afstanden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:47

Du skal så lige være opmærksom på den såkaldte 60 dages regel som du også selv er inde på. Særligt hvis der er kunder/arbejdspladser som du besøger jævnligt i forbindelse med arbejdsdagens start eller slutning. Er der ikke noget sammenfald mellem de kunder du besøger er du ikke inde i 60 dages reglen. 

Den kørsel du har mellem dit hjem og dine arbejdspladser er erhvervsmæssig og berettiger derved til det nævnte fradrag, forudsat at du ikke har kørt samme strækning (til/fra samme arbejdsplads) i mere end 60 arbejdsdage, set over en periode på 2 år.

Dvs. hvis du engang om ugen starter hos en bestemt kunde, vil du efter 60 arbejdsdage ikke længere kunne foretage fradrag for denne kørsel som erhvervsmæssig kørsel. Du starter forfra med en ny 60 dages periode, når der er forløbet mere end 60 arbejdsdage siden du sidst kørte strækningen mellem hjemmet og pågældende arbejdsplads.    

Er du inde i 60 dages reglen for en bestemt kunde/arbejdsplads er du henvist til at foretage det almindelige befordringsfradrag.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:29

Vil det så sige, at hvis man har daglig transport fra sit hjem til sin kunde i mere end 60 dage, så vil det være smartere at købe en bil i virksomhedens navn, og så bruge denne til kørsel til og fra kunder?

Lad os lave et eksempel:
Jeg bor i Viborg, har startet virksomhed med et par andre i Randers, og arbejder for en kunde i Herning.
Kan vi så købe en bil i firma''ets navn, som jeg kan bruge til hhv. at køre til Randers på kontoret, og til Herning for kunden? Eller er det at blande privat og firma kørsel sammen?

Hilsen
Tjarls

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 09:09
60 arbejdsdage svarer til næsten tre måneder - korrekt?

Så følgende giver fuldt erhvervsmæssigt fradrag:
- Hver 14. dag (ca. 52 gange på to år).
- En gang om ugen og en årlig pause på tre måneder (60 arbejdsdages pause, så start på ny periode).

Hvad hvis der er flere kunder på samme adresse, tæller det så som hver sin 60-dageskonto eller er det strækningen, som er afgørende?

Er der nogen, som har en henvisning til reglen/loven om befordringsfradrag.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:03

For at starte bagfra:

Reglerne om befordringsfradrag og skattefri kilometergodtgørelse findes i ligningslovens § 9B og 9C. § 9B omhandler erhvervsmæssig kørsel, herunder den såkaldte 60 dages regel. 9C omhandler det vi kalder alm. hjem arbejde kørselsfradrag, herunder kørsel udover 60 dages reglen.

Det er strækningen der er afgørende. Har du to kunder på samme adresse, regnes de som en og samme kunde i denne sammenhæng. At en af dine kunder måske har flere forretningssteder som du besøger regnes på samme måde som flere kunder i denne sammenhæng. Dvs. arbejdssted er et bedre udtryk end kunde.

Din tankegang er iøvrigt rigtig: 

1) Hver 14. dag (ca. 52 gange på to år). Ja for du har ikke ramt de 60 dage i de 2 år.

2) En gang om ugen og en årlig pause på tre måneder (60 arbejdsdages pause, så start på ny periode). Ja
Du skal bare være opmærksom på at 2 års perioden som man kigger på ikke er statisk. Når vi taler om 2 år eller 24 måneder er det ikke to kalenderår eller lignende. Det er en vilkårlig 24 måneders periode, hvor man kigger på de foregående 24 måneders kørsel. Følger du mønsteret i 1) vil du aldrig komme over de 52 dage, men kommer der lige 2 uger hvor du skal starte eller slutte det pågældende sted, og derved køre til eller fra dit hjem falder korthuset fra hinanden.

Bemærk også at de 60 på hinanden følgende arbejdsdage skal være arbejdsdage. Feriedage tæller ikke med.  

Når vi taler om pause og optællingen af de 60 arbejdsdage så bemærk lige at du godt kan arbejde det pågældende sted uden at det indgår i regnestykket. Der er jo ingen der siger at du altid kører ruten fra hjemmet til arbejdsstedet og omvendt. Har du aldrig andre kunder o.l. du skal besøge på vejen ud eller hjem, eller kunne man forestille sig at du kunne få det

Nr. 2.:

Det du mener er at du i stedet for at bruge egen bil køber og anvender firmaets bil. Nej det går helt galt    Det at bilen herved står hos dig uden for arbejdstiden kan kun give ballade, da myndighederne vil anlægge det synspunkt at du har fri bil til rådighed. Du kan så bruge en masse krudt på at overbevise dem om at du ikke har kørt privat i den, hvorefter de forklarer dig at du jo er ude over 60 dages reglen så  den kørsel vi taler om her anses for privat kørsel = fri bil beskatning. Er det et I/S og er du ikke i virksomhedsordningen er vi ikke inde i reglerne om fri bil, men fradragsbegrænsning, men det er faktisk lige så slemt.  

Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:32

Pyha, jeg var lige inde på skat, jeg tror jeg er ved at forstå det, men hvorfor kan det ikke skrives på dansk?

Dog kan jeg ikke gennemskue, om man kan få begge typer fradrag samtidig. Ja altså ikke for samme tur :-) men hvis man f.eks. kører fra Viborg til Randers den ene dag for at komme på kontoret, og fra Viborg til Herning den anden dag, for at arbejde hos en kunde.
Det burde være lovligt, hvis ellers 60 dages reglen overholdes.

Tak for svarene
Tjarls

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:59
Dato: 1/27/2006 9:32:00 AM Forfatter: Tjarls

Pyha, jeg var lige inde på skat, jeg tror jeg er ved at forstå det, men hvorfor kan det ikke skrives på dansk?

Dog kan jeg ikke gennemskue, om man kan få begge typer fradrag samtidig. Ja altså ikke for samme tur :-) men hvis man f.eks. kører fra Viborg til Randers den ene dag for at komme på kontoret, og fra Viborg til Herning den anden dag, for at arbejde hos en kunde.
Det burde være lovligt, hvis ellers 60 dages reglen overholdes.
Tak for svarene
Tjarls

Skat er noget underligt. En gylden regel er, at nvis man syntes det virker logisk er der en overvejende sandsynlighed for at man ikke har forstået det

Hvis du mener om du kan få hhv. almindeligt befordringsfradrag og fradrag som erhvervsmæssig kørsel 3,xx kr. pr. km. for to forskellige strækninger samme dag, så er svaret ja.        

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:18
Og hvad så med os der kan lide at køre i tog?

Jeg står lige over for en opgave i hovedstaden, og ser frem til en del rejseaktivitet i den forbindelse... Jvf SKAT er der kun angivet fradrag ifbm kørsel i egen bil, kan det virkelig passe?
Et almindeligt lønmodtager-befordringsfradrag bliver jo blot beregnet efter kilometer tal, der er de jo ligeglade med hvilket transportmiddel man vælger...Jeg kan faktisk godt lide at køre i tog, der er ro til at arbejde, og modsat i motorvejskøen, kan man få sig en lur når det hele standser :-)
Mvh Kasper

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:09
FYI
Togbilletter fradrages med hele prisen, så vidt jeg indtil videre har kunnet gennemskue
Mvh Kasper

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)