Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ansat til selvstændig under sygdom

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Dec 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har søgt efter info om følgende uden den store hjælp, og kommunen synes heller ikke at ville svare. Derfor dette lille spørgsmål: Jeg blev syg i ryggen i maj måned og efterfølgende indlagt i et halvt år. Min arbejdsplads følte det for usikkert ikke at vide hvornår, at jeg er klar til at arbejde igen (sidder p.t. i kørestol), og har fyret mig med virkning fra årsskiftet.

Jeg skal fremover dagligt bruge timer i fysioterapi, formodenligt resten af livet, og må nu passe et arbejde "rundt om" behandlingen, som ligger i dagtimerne. Jeg regner ikke med lige, at kunne finde fast arbejde igen med denne betingelse, hvorfor jeg har etableret en enkeltmandsvirksomhed, for at kunne tage mindre konsulent opgaver.

Mit spørgsmål er om, at jeg har forgjort noget ved at etablere enkeltmandsvirksomheden, mens jeg fortsat er sygemeldt, og modtager sygedagpenge?!? Det er forsat for tidligt for mig, at udføre noget egentlig arbejde og ligge time i virksomheden, da jeg endnu kæmper meget med at komme igennem dagene. Men på sigt vil jeg i gang, og det er godt for min psyke, at have noget at se frem til.

Med håb om svar,
Peter H.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:56

Har du spørgsmål til sygedagpengereglerne som selvstændig? Få uddybende svar af Krifa her! 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 21:54

Jeg tror godt du kan få lov at få deltids sygepenge af kommunen.

Så skal du bare oplyse hvor mange timer om ugen du arbejder...

Du får så ikke fuld tids sygedagpenge, men bliver trukket for de timer du faktisk er i stand til at arbejde i din virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46622
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Først og fremmest skal du jo ikke etablere noget uden at tale med (syge) dagpenge kontoret - så du ikke risikerer, at de kan mene dit nye CVR tyder på at du føler dig fit for figth   ligesom der i princip også i visse aspekter kan være krav om intensivt drevet virksomhed  så tal nu med sygedapenge kontoret før du hører os og HAR stiftet virksomhed. Du har haft fra Maj til nu til at tale med dem, og jeg synes du tager en fjollet risiko ved bare at stifte virksomhed uden at afstemme med kontoret. Du kan sikkert få en ordning - men om det indebærer ret til fuldt CVR OG sygedagpenge er et meget åbent spørgsmål, bla.a. om hvordan de kan afstemme din indtjening og arbejdstimer

Er man på dagpenge - syge eller andet, så skal man ha dem med i alle ting man gør, og hvis man så ikke er enig med dem, høre andre - socialkontor og Amino, men kast dig ikke ud stiftelser - som jeg forstår du har gjort - uden at afstemme hvad de har for krav

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Digiconsult:
Mit spørgsmål er om, at jeg har forgjort noget ved at etablere enkeltmandsvirksomheden,
mens jeg fortsat er sygemeldt, og modtager sygedagpenge?!?

Sandsynligvis ikke. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

Det ville jeg ikke turde gætte nej til. Hvis dagpengekontoret ser du har etableret virksomhed OG fået fulde sygedagpenge fordi du ikke kan arbejde, tror jeg du kan komme til at betale tilbage. Det ville i alle fald være tilfældet hvis du (uden tilladelse til bibeskæftigelse) stifte personlig virksomhed og var på almindelige dagpenge, kan jeg sige klart -  så jeg turde ikke uden dagpengekontorets accept. Du kan jo stifte på få dage og dagpengekontoret vil meget nemt bedømme, at kan du drive virksomhed så kan du arbejde eller snyder med sygedagpenge, så jeg ville være ret nervøs for IKKE at tale med sygedagpenge kontoret og f.eks. afstemme at det er helt OK du går igang deltids og får modregnet i sygedagpenge

Jeg tror du får lov, men jeg tror du blir trukket hvis du ikke taler med dem inden dag 1 som selvstændig på fuldtidsdagpenge - så ro på - men afstem det med sygedagpengekontoret ASAP

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:10

Cookie - John Hannover:
tror jeg

Cookie - John Hannover:
gætte

Man skal helst vide.

Dette forrum er nok ikke det rette til at give dig råd i en ret så kompliceret situation,
hvor der er mange regler og snøklet jura. Kommunen har formentlig et større antal sagsakter
for dit tilfælde.

De bedste til at håndtere sådanne situationer er normalt fagforeningerne
ved siden af kommunerne, hvor du åbenbart har mistet overblikket og den rette
vejledning fra deres side.

Du har jo efter det oplyste IKKE igangsat nogen virksomhed. Du har bare lavet en registrering.

Du bør selv læse statens regler om sygedagpenge og sørge for, at du
følger kommunens instrukser og vejledninger.

Du bør også sætte dig ind i forskellen mellem at drive virksomhed
med begrænset og ubegrænset hæftelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36

Ejler Ottesen:

Cookie - John Hannover:
tror jeg

Cookie - John Hannover:
gætte

Man skal helst vide

Bavl - jeg skriver ikke jeg er sikker, ikke spor mere end du gør. Det er ikke et spørgsmål om man har igangsat det kan være nok at stifte og jeg kan de regler, nok noget bedre end dig som ved at skrive du ikke mener der sker noget, bringer trådstarter i fare hvad jeg ikke gør.

De regler der er kan ikke bruges til 100% afgørelse og det kan du tale med enhver a-kasse om eller sygedagpenge afgørelse om. Det er individuel afgørelse og som udgangspunkt får man nej - men som i mit noget bedre svar end dit - må man kontakte dem og få ja eller nej, eller risikere tilbagebetaling og i værste fald sag om dagpenge svindel

Ejler Ottesen:
Du bør også sætte dig ind i forskellen mellem at drive virksomhed 
med begrænset og ubegrænset hæftelse.
Er både irrelevant her og frækt sagt, for det kender jeg alt til tak -

Man må hverken være hovedejer af et selskab eller ha personlig virksomhed på dagpenge som udgangspunkt. Man kan ha holding registreret som ren finansiel virksomhed men i dette fald er der tale om personlig virksomhed som vil være det meste komplicerede i forhold til dagpenge.

Her det godt svar fra depnet - social rådgiver -  http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/9606/default.aspx med klar tekst citat: 

Vedrørende dit spørgsmål, om du kan starte egen virksomhed, mens du får sygedagpenge/er sygemeldt, er svaret nej, uanset om du udbetaler dig selv løn eller ej.

Forudsætningen for at få sygedagpenge er, at man er fuldt uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Du er pligtig til at oplyse kommunen om ændringer i dine forhold, og så må de stoppe sygedagpengene.

vh John H

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg fik lynhurtigt mail svar fra den forvaltning i KBH kommune der behandler sygedagpenge og sygedagpengeloven (ved at gå ind i sygedagpenge KBH kontakt). Jeg spurgte om der kunne være risiko ved blot at stifte og ikke starte egentligt arbejde.    Det var også relativt klart svar: Citat: 

At stifte virksomhed svarer til at genoptage arbejdet delvist, og dette skal man orientere om I det jobcenter man er tilknyttet, hvorefter der tages stilling til om der skal modregning.

Generelt vil man altid ved en enkeltmandsvirksomhed blive betragtet som delsiv rask, selv hvis man blot laver papirarbejde, og man vil derfor miste nogle af sine sygedagpenge ved at stifte virksomhed under en sygeperiode

Leif Lund-Pedersen

Sygedagpenge - Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Postboks 279 1502 København V

e-mail: sygedagpenge@bif.kk.dk
Tlf. 8256 4300
Fax 8256 4304

http://www.kk.dk/ydelse

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)