Jeg har kig på butikslokaler og spurgte til et lokale som var til leje. Der var aftagelsessum på 150.000. Derfor spurgte jeg til den nuværende omsætning i butikken, da det selvfølgelig er ret afgørende for at overtage den. Den ville hun ikke oplyse mig. Det forstår jeg bare ikke. Er det ikke lidt dumt. Hvordan kan man forvente folk vil overtage noget hvis man nægter at hjælpe dem med sådan en "smal sag" - altså hvad har hun at miste ved at fortælle mig sin omsætning (udover at føle sig lille hvis hun ikke har solgt særlig godt)???
Er det bare mig der er gal på den. Skal jeg ikke forvente sådan nogle oplysninger?
Hvis det er et Aps der ejer butikken kan du jo gå ind og se regnskabet (ellers kan jeg ;o)) Der kan du godt nok ikke se regnskabet, men bruttoavancen, og alt efter branchen kan man så regne lidt baglæns og give et bud på omsætningen.
Giv gerne en PB hvis du skal have hjælp til at finde regnskabet.
Mvh
René
René C. Larsen
tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV
Jeg er dog ret sikker på det er en lille personligt ejet butik - og på baggrund af hendes information om kunder og manglende information om omsætning, har jeg besluttet at det nok ikke lige er DET lokale jeg skal have.
Omsætningen er vel primært relevant, hvis det er samme branche.
Du skal primært forholde dig til om du mener at kundeunderlaget er passende til den butik du vil drive.
Men hvis du skal betale afståelse så skal det være fordi lejemålet er attraktivt. Måske er det bare et forsøg på at få nogle penge hjem, med henvisning til at det er "normalt".
Det var faktisk samme brance - jeg ville køre butikken videre indfor samme fag. Derfor synes jeg jo omsætningen var ret vigtig. Der er også et afståelsesbeløb på 150.000 kr. som jeg jo ikke lige mener er fair da hun efterfølgende har oplyst mig at hun har en kundeantal på 5-8 personer pr. gennemsnit pr. dag. Det er slet ikke nok - men hvorom alting er så har jeg har jeg også afskrevet ideen om den butik :-)
Det jeg egentlig gerne ville vide var om ikke det er "normalt" at kræve at se en omsætning hvis man skal overtage en butik og tilmed betale afståelse.?
Heh, for mig at se ville det da være det logiske, men skal blankt indrømme at jeg ikke har et erfaringsgrundlag at basere det på. Kun min beskedne logiske sans.
Umiddelbart ville jeg gøre hende opmærksom på at der 100% sikkert ikke blev nogen handel hvis ikke du får lov at se hvordan det kører, så kan hun jo overveje om hun vil droppe at sælge til dig, eller om hun vil fremvise et eventuelt dårligt regnskab, og stadig ha en lille mulighed for at få skuden solgt.
Hvis man skal drive en butik videre, er det almindeligt at få udleveret de seneste tre års regnskaber. Eller de seneste to års + et fornuftigt billede af indeværende år.