Hej amino, jeg er blevet tilbudt at blive partner i et aps. Det er jo for så vidt OK. Problemet er bare at selskabet har en negativ kapital og har haft det nogle år. Mit indskud vil ikke gøre, at kapitalen blev positiv. Sidste år havde selskabet et overskud sidste år og det ser også ud til at blive tilfældet i år, men kapitalen vil stadigvæk være negativ. Mit spørgsmål er så - kan jeg komme til at hæfte for mere end det jeg indskyder i selskabet? Mvh Stig |
Hej Stig
Indledningsvis er der normalt en årsag til, at et selskab har tabt kapitalen, hvorfor det er vigtigt at kende årsagen hertil.
Herudover er ledelsen som bekendt pligtig til at drage omsorg for egenkapitalens reetablering, hvilket bør fremgå af eks. generalforsamlingsreferater og/eller bestyrelsesreferater, hvor det klart fremgår, hvordan ledelsen vil reetablere kapitalen.
Til sidst skal man vel have udbetalt midler fra de eksisterende kapitalejere, når egenkapitalen er negativ.... Du skulle måske kræve, at de øvrige kapitalejere indskyder et beløb i selskabet svarende til dit indskud/køb af anparter. HUSK også i givet fald at sikre dig, at dit køb af anparter fra en anden kapitalejere også tilføres selskabet og dette gerne som en kapitalforhøjelse i modsætning til et lån af hensyn til, at midlerne ikke kan hæves uden en generalforsamlingsbeslutning.
Vær eget påpasselig med at indtræde i er selskab med negativ kapital, især hvis du samtidig indtræder i selskabets ledelses som direktør eller bestyrelsesmedlem.
Tonny