Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter i selskab med negativ kapital

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino,

jeg er blevet tilbudt at blive partner i et aps.

Det er jo for så vidt OK. Problemet er bare at selskabet har en negativ kapital og har haft det nogle år. Mit indskud vil ikke gøre, at kapitalen blev positiv.

Sidste år havde selskabet et overskud sidste år og det ser også ud til at blive tilfældet i år, men kapitalen vil stadigvæk være negativ.

Mit spørgsmål er så - kan jeg komme til at hæfte for mere end det jeg indskyder i selskabet?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:40

Hej Stig

Indledningsvis er der normalt en årsag til, at et selskab har tabt kapitalen, hvorfor det er vigtigt at kende årsagen hertil.

Herudover er ledelsen som bekendt pligtig til at drage omsorg for egenkapitalens reetablering, hvilket bør fremgå af eks. generalforsamlingsreferater og/eller bestyrelsesreferater, hvor det klart fremgår, hvordan ledelsen vil reetablere kapitalen.

Til sidst skal man vel have udbetalt midler fra de eksisterende kapitalejere, når egenkapitalen er negativ.... Du skulle måske kræve, at de øvrige kapitalejere indskyder et beløb i selskabet svarende til dit indskud/køb af anparter. HUSK også i givet fald at sikre dig, at dit køb af anparter fra en anden kapitalejere også tilføres selskabet og dette gerne som en kapitalforhøjelse i modsætning til et lån af hensyn til, at midlerne ikke kan hæves uden en generalforsamlingsbeslutning.

Vær eget påpasselig med at indtræde i er selskab med negativ kapital, især hvis du samtidig indtræder i selskabets ledelses som direktør eller bestyrelsesmedlem.

Tonny

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:17

Hej Tonny,

tak for dit svar som jeg sætter stor pris på. 

Tonny Skov Pedersen:
Indledningsvis er der normalt en årsag til, at et selskab har tabt kapitalen, hvorfor det er vigtigt at kende årsagen hertil.

Jeg mener at kende årsagen til den tabte kapital ( dårlige investeringer og fraflytning af lokaler).

Tonny Skov Pedersen:
Til sidst skal man vel have udbetalt midler fra de eksisterende kapitalejere, når egenkapitalen er negativ.... Du skulle måske kræve, at de øvrige kapitalejere indskyder et beløb i selskabet svarende til dit indskud/køb af anparter.

De eksisterende kapitalejere har ikke tænkt i at indskyde mere.

Tonny Skov Pedersen:
Vær eget påpasselig med at indtræde i er selskab med negativ kapital, især hvis du samtidig indtræder i selskabets ledelses som direktør eller bestyrelsesmedlem.

Jeg skal ikke være direktør eller bestyrelsesmedlem.

Jeg er stadigvæk usikker på min risiko.
Kan jeg komme til at hæfte for mere end jeg indskyder?

Mvh

Stig 

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

Hvis det foregår ved, at du køber anparter og dermed bliver ejer, vil du kunne blive personligt ansvarlig hvis du er direktør eller i bestyrelsen eller vel ejer nok til at være hovedejer i fald selskabet ikke sikrer kapitaleredskabet - i så fald på linje med øvrig ledelse

Hvis du KUN ejer anparter og ikke er i ledelse og ikke hovedaktionær vil jeg mene din risiko er begrænset til prisen for anparterne og samme absolut -  hvis du giver det som lån

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:02

Hej

Din risiko er ud fra det beskrevne begrænset til det aktuelle indskud i selskabet.

Hvis du, som John også nævner, ikke deltager i ledelsen, så er din risiko absolut minimal.

Tonny

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:05

Hej Tonny og John

Konklusionen er vel så, at så længe at jeg ikke bliver hovedaktionær eller del er i direktion/bestyrelse, så kan jeg ikke hæfte for den negative kapital.

Mvh

Stig

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:41

SWcotspain:

Hej Tonny og John

Konklusionen er vel så, at så længe at jeg ikke bliver hovedaktionær eller del er i direktion/bestyrelse, så kan jeg ikke hæfte for den negative kapital.

Mvh

Stig

Hej igen

Du hæfter ikke for den negative kapital, det maksimalt den indskudte kapital, som du kan tabe ved selskabets ophør.

Tonny

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:17

Nej du hæfter kun for det du indskyder i et selskab.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)