Jeg kunne godt bruge lidt input på en tanke jeg har haft efter vi i vores virksomhed har lavet en kørselordning hvor vi sætter bil til rådighed for medarbejdere, som så bliver beskattet, da de bruges både til erhverv og privat. Som udgangspunkt må bilerne bruges privat i udlandet (visse lande undtaget), men bruger afholder selv udgifter som f.eks diesel. Såfremt medarbejderen køber diesel i udlandet, kan det så for arbejdsgivers side bogføres som en drifstomkostning, og samtidig indtægtsføres tilsvarende beløb under firmabil regnskabet som egenbetaling? Mit spørgsmål er om man derved reducerer den skattepligtige værdi af fri bil for medarbejderen i den periode det vedører, og derved reducerer beskatningsbeløbet for medarbejderen? (Det er en frit fortolket tanke fra min side, jeg ønsker selvfølgelig "bare" at afprøve den herinde). |
jsn.soendergaard:Såfremt medarbejderen køber diesel i udlandet, kan det så for arbejdsgivers side bogføres som en drifstomkostning, og samtidig indtægtsføres tilsvarende beløb under firmabil regnskabet som egenbetaling?
Mit spørgsmål er om man derved reducerer den skattepligtige værdi af fri bil for medarbejderen i den periode det vedører, og derved reducerer beskatningsbeløbet for medarbejderen?
Din indtægtsføring af det brændstof medarbejderen har betalt er jo fiktiv, du får ikke penge ind rent praktisk så du får fradrag for en udgift du ikke har som jeg ser det men om det generelle kan du måske bruge at:
Jeg checkede jeg da jeg som chef havde folk hvor jeg lavede samme regel (en havde bl.a. hytte i sydtyskland og tog derned meget tit ) - om det kunne reducere medarbejderens værdi af egen bil - og jeg fik nej fra skat eller revisor - husker ikke hvem af dem.
Man må ikke reducere en medarbejders skattemæssige værdi af fri bil med f.eks. den omkostning han påtager sig ved at køre i udlandet. Værdien er rådigheden over bilen over en given periode, og den værdi ændres ikke af, at medarbejderen evt skal betale brændstof ved kørsel i udlandet - var svaret den gang
vh