Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance - fradrag og kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Jul 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har genaktiveret mit CVR for en måned siden, da jeg fik et freelance job, der i første omgang er én måneds arbejde til en fast månedlig pris. Lad os sige 20.000,- excl. moms.

Jeg skal snart have lavet faktura og efterfølgende udbetaling til mig selv, men er i tvivl om fradrag og beregning af kørselsgodtgørelse. Jeg har tidligere lavet moms og årsregnskab, så den del er ok. På min forskudsopgørelse er der for denne måned forventet, at jeg skulle have haft dagpenge. Når jeg får udbetalt dagpenge, har jeg et ugefradrag på 1.250 og en trækprocent på 38%.

1) Hvordan finder jeg mit fradrag for denne udbetaling til mig selv? Vil jeg kunne se det, hvis jeg opdaterer min selvangivelse med denne indtægt? Da jeg ikke får dagpenge i denne måned, så kan jeg måske bare tage mit månedsfradrag og trække det fra min indtægt?

2) Jeg kører 47 km tur/retur til dette job. Normalt kan man indtaste kørselsgodtgørelse på forskudsopgørelse som lønmodtager, men hvordan fungerer det som selvstændig? Kan jeg trække en fast takst fra? Jeg kører i egen privat bil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59

uden at gå i detaljer - så er det sædvanlige problem her jo, om der er tale om egentlig selvstændig virksomhed - eller det bare er noget I har aftalt fordi arbejdsgiver ikke gider rode med skat og opsigelse. Den der faste betaling for en måned lyder klart som om det faktisk var lønmodtager synes jeg og det er ikke noget man selv bestemmer -læs denne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Det har jo lidt at gøre med spørgsmålet om kørsel, for i virkeligheden er det her måske kørsel til og fra dit arbejde og ikke kørsel som selvstændig med statens takst - og i så fald skal du bruge befordringsfradraget som du kan læse om her - http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Jeg er ikke helt med på at du skal beregne fradraget i forhold til den løn? Du taler om udbetaling til dig selv - men det er vel dit CVR der fakturerer og får pengene eller hvordan? (jeg ville langt hellere ha set at din arbejdsgiver brugte dig som person og indberettede korrekt til skat - som a indkomst med optjeningsret til dagpenge - eller honorar måske som bidragspligtig b indkomst- men det er jo nok ikke en mulighed for dig)

Du kan taste de 20.000 kr ind hvis det er fortjenesten i dit firma ved at du får den løn - i forskud - enten som løn eller overskud af virksomhed og se skattekonsekvensen, men kort set - vil du naturligvis ha dit månedsfradrag som nu falder på din indtægt i stedet for på dagpenge så 20.000 minus fradrag gange skat burde ramme ret godt.

Regn med, at du så skal ha fat i a-kassen og høre hvad de siger om dagpenge når du måske slutter om en måned (eller lad os håbe senere), om du så lukkes ude fra systemet indtil du har lukket dit CVR igen- for sådan vil det ofte kunne være, det kan de sagtens lige afklare for dig

vh

ps du ved godt, at udbetaling til dig selv bare sker via mellemregning i dit CVR og ikke påvirker resultatet - som du skal bruge til skat for 2013 i dit CVR

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 07:39

Hej Mette

JEg bliver en smule urolig når du skriver at du selv har lavet moms og årsregnskab tidligere, som du mener er ok.

Samtidig spørger du om kørselsfradrag, fradrag for at kunne udbetale til dig selv. Som jeg læser det er der noget som du ikke helt forstår ved det at drive selstændig virksomhed.

Jeg er helt ening med John i tingene og skulle du have behov for en snak så er du velkommen til at kontakte mig

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)