Hej
|
Ja - hvis du er momsregistreret.
Hej
|
Ja klart når du køber moms trækker du momsen fra når du sælger betaler du den moms du opkrævet ;k |
ja det MÅ jo betyde, at du er momsregistreret ellers kunne du ikke trække den fra - og så giver det ikke mening ikke at trække momsen fra og ja så skal alt du sælger være med moms tillagt. (hvis du som momsregistreret køber i Tyskland betaler du i øvrigt ikke moms ved købet men bogfører importmoms som her )http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Kan være at varen er købt direkte i tysk butik? |
Præcist Henrik.. Hvad hvis jeg køber en varer direkte fra en butik, og butikken ikke har mulighed for at sælge mig varer med fratrukket moms? |
I jeg går ud fra, at det er noget der er rent til virksomhedens brug eller videresalg: Ved salget skal du altid lægge moms på efter danske momsregler. At man køber uden moms påvirker ikke moms af salget som sådan. Du må ikke blande momsen ved KØBET ind i dansk moms men er momsen per år/indberetning og per EU land under 50 Euro så må du tage hele beløbet inkl. den betalte moms som udgift i dit regnskab (bogfør altså uden moms hele beløbet) Kommer det samlede køb fra landets - moms - op over 50 Euro betalt i landet, så skal du søge refussion for momsen hvad du kan som indlogget som virksomhed på skat.dk og få pengene igen. Søger du reffussion ikke og beløbet ialt er over 50 € , må du ikke bruge momsen til noget, den er tabt (idet det så er selvvalgt og ikke en "forretningsrisiko") - og du må så kun bogføre beløbet uden tysk moms som udgift vh |
Hej John, |
ja såvidt jeg ved gør man -hvis det er fra en momsregistreret virksomhed i det pågældende land og varen er købt I landet (m.a.o. ikke hvis den er sendt til dk, men betalt i selve landet et sted man ikke kunne få moms ref) Det gælder helt klart hotel og mad - jeg er faktisk usikker med varer købt i butik men jeg ville bestemt tro du som momsregistreret dansk altid kunne regne med refusion når du søger via skat.dk Argumentet for, at man må tage det som udgift hvis det er under 50 euro er, at det er besværligt at søge om refusion og så må momsen tages som alm udgift i dk regnskab., Hvis det er over 50 euro i moms, så vil skat ikke acceptere at man tager den udenlandske moms som udgift hvis IKKE man har søgt refusion, for er det ikke en "forretningsmæssig risiko" men noget man selv beslutter, og det vil skat ikke gi omk. fradrag for det må også betyde at HVIS du skulle få nej til refusion trods god faktura, så kunne du trække momsen fra som udgift, for du havde søgt som kravet er vh |
Nu er det hver enkelt land, som selv sætter reglerne for hvad der gives momsrefusion til. Tyskland yder ikke refusion for varer købt i Tyskland med henblik på videresalg i Danmark. Eneste mulighed er at få den tyske butik til at sælge uden moms. |