|
Hej, Som totalt grøn i denne verden af egen virksomhed på hobby plan kommer der jo altid nogen spørgsmål man ikke selv kan svare på. Det er netop startet op ved sidan af jobbet for at få lidt viden inden man måske selv starter fuld tid. 1) Da jeg ikke mangler penge privat har jeg indtil nu valgt at beholde alle penge på firma kontoen. Kan jeg betale SKAT forud? Eller da dette er første år min virksomhed har været oprettet, bare vente til selvangivelsen kommer ind af døren og påføre overskudet der? (Jeg skal jo udbetale alt til mig selv da det er enkeltmandsvirksomhed) 2) Jeg har fået forskudsopgørelse fra 2014. Der har skat indsat at jeg har overskud på 100.000 ... jeg ved at jeg selv kan ændre det på SKAT's hjemmeside, da jeg ikke regner med at have et så stort overskud, da jeg som sagt kører det ved siden af mit fuldtidsjob. Som jeg lige umildbart kan læse mig frem til, så fordi det netop er enkeltmandsvirksomhed, bliver skat af det jeg tjener i virksomheden blandet sammen med det jeg tjener som lønslave ved mit fuldtidsjob? 3) Findes der ikke et sted på nettet en super god forklaring af en forskudsopgørelse, da jeg på ingen måde synes alle de tal giver mening og at der mangler lidt mellem regninger hist og her ... Synes selv jeg havde rimelig styr på det ... men det kan jeg jo så se ikke var helt sandt alligevel ... jo mere man lærer jo mere finder man ikke af man ikke ved :-) 4) Hvis man køber ting over nettet i USA(software eller ydelser som kan downloades), så er der jo ikke betalt moms af det. Men hvis man gør det i EU kan der jo være betalt moms på det, men det fremgår jo af ens faktura. Men hvordan er det lige reglerne er her? Hvis man skal betale moms af det fordi man køber i USA, så er det jo næsten en fordel at købe det som privat og derefter lade virksomheden købe det af en selv. Men jeg antager næsten der er et eller andet jeg har overset. mvh |
Mikael Syska:1)
Da jeg ikke mangler penge privat har jeg indtil nu valgt at beholde alle penge på firma kontoen. Kan jeg betale SKAT forud? Eller da dette er første år min virksomhed har været oprettet, bare vente til selvangivelsen kommer ind af døren og påføre overskudet der? (Jeg skal jo udbetale alt til mig selv da det er enkeltmandsvirksomhed)
Du skal forskudsregistrere men hvis du hvis du ikke gør, så kommer du til at betale skat + en rente + en evt strafrente ekstra ved betaling efter 1/7 året efter - så du kan vente og betale hvis det er år 1 - men loven siger at du skal forskudsregistrere
Det kan skat umuligt ha gjort uden du har angjort noget allerede som i 1)Mikael Syska:2)
Jeg har fået forskudsopgørelse fra 2014. Der har skat indsat at jeg har overskud på 100.000 ... jeg ved at jeg selv kan ændre det på SKAT's hjemmeside, da jeg ikke regner med at have et så stort overskud, da jeg som sagt kører det ved siden af mit fuldtidsjob.
Som jeg lige umildbart kan læse mig frem til, så fordi det netop er enkeltmandsvirksomhed, bliver skat af det jeg tjener i virksomheden blandet sammen med det jeg tjener som lønslave ved mit fuldtidsjob?
Mikael Syska:3)Findes der ikke et sted på nettet en super god forklaring af en forskudsopgørelse, da jeg på ingen måde synes alle de tal giver mening og at der mangler lidt mellem regninger hist og her ...
Synes selv jeg havde rimelig styr på det ... men det kan jeg jo så se ikke var helt sandt alligevel ... jo mere man lærer jo mere finder man ikke af man ikke ved :-)
4)
Hvis man køber ting over nettet i USA(software eller ydelser som kan downloades), så er der jo ikke betalt moms af det. Men hvis man gør det i EU kan der jo være betalt moms på det, men det fremgår jo af ens faktura.
Men hvordan er det lige reglerne er her? Hvis man skal betale moms af det fordi man køber i USA, så er det jo næsten en fordel at købe det som privat og derefter lade virksomheden købe det af en selv. Men jeg antager næsten der er et eller andet jeg har overset.
3 Ikke jeg ved ej- og det er ret enkelt faktisk og 4 - her er du ude i noget misforståelse - som virksomhed betaler du aldirg moms af nogen som helt import men skal bogføre IMPORTMOMS som du kan læse i linket - så jeg tror du kan tjene penge og gøre ting ret ved at få hjælp fra en revisor eller bogholder .- du betaler ikke moms som selskab og roder ting helt sammen
vh
Bliv gratis medlem