Hej
Jeg starter meget snart en enkeltmandsvirksomhed op, men har bemærket at flere produkter og ydelser er dyrere når de tilbydes virksomheder fremfor private.
Desuden har jeg adgang til nogle private rabatordninger som giver automatisk rabat på småindkøb i mange forskellige butikker - og som ellers ville være spild af tid at forsøge at handle ned.
Hvad er reglerne for fradrag i skatteregnskab og moms hvis jeg feks køber mobil, PC, backup diske, printer, toner o.l. i eget navn - og hvad med abonnementer (Tlf, data o.l) ?
Se venligst bort for eventuel fordeling af moms af privat/firma brug. Dette spørgsmål handler kun om Skats anderkendelse af fakturaer uden firma/CVR informationer.
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh
Skov
Køber du varer til dit enkelmandsvirksomhed med "private" midler krediter du privatforbrugskontoen og debiter kontoen i driftregnskabet m moms, hvis der er moms, husk at indtægsføre privat brug.
Alle fakturaer fra butikker og firmaer har påtrykt cvr.nr. og angivelse af moms.
overordnet hænger skat sig ikke i om dit firmanavn er på småfakturaer men du bør nu tilstræbe det helt klart - specielt abonnementer o.l. men der kan du ofte bare skrive dit eget navn og så i adresse linje to skrive dit firmanavn - så vil den være OK og det blander teleselskaber o.a. sig ikke i normalt
Det er i øvrigt naturligvis svindel at købe forbrugskøb som privat og udnytte forbrugskøbsrettigheder - og så bruge tingene erhvervsmæssigt men det spørger du jo ikke om
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du har ret. Det handler ikke om misbrug af lovgivning vedr. rettigheder som privat forbruger, men om Skats dokumentationskrav for moms og fradrag i skattegrundlaget.
Det vil være i mit firmas interesse at købe de ønskede produkter/ydelse til den laveste pris, og for nogle generiske produkter er der tilsyneladende mere konkurrence på privatmarkedet.
Hvis Skat ikke opstiller urimelige benspænd, er det fint med mig. Jeg regner med størsteparten af mine udgifter vil fremstå i firmaets navn - når jeg er ude ovre det første papirnusseri og planlægning.
Skats dokumentationskrav for moms og fradrag i skattegrundlaget.
Man kan aldrig vide sig sikker hvad SKAT siger. Mit bud er at ham der ser på skatten vil være mere fleksibel end ham der ser på momsen. Momsen da det krone for krone er lige ned i statskassen.