Bon/kvittering lovpligtigt - men hvor står det? - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

Bon/kvittering lovpligtigt - men hvor står det?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg) 1 2 Næste >
Amino-karma 219
Fra Aarhus
Tilmeldt 16. dec 11
Indlæg ialt: 49

Fra MIKarlsen Web
Skrevet 24-11-2013 kl. 18:26

Hej Amino'er

Jeg er næsten overbevist om at det er et lovkrav at man som virksomhed skal kunne give sine kunder en kvittering, bon eller faktura når man laver et salg, men jeg kan simpelthen ikke finde den relevante lovgivning på området.

Er der nogle jura-hajer der kan hjælpe mig på vej? Er normalt ferm på Google, men jeg løber panden mod væggen i alle mulige underlige bøjninger af regler i dag.

På forhånd tak!

Amino-karma 7.405
Fra Brørup
Tilmeldt 7. jul 07
Indlæg ialt: 1.705

Mickey
Fra ITAlarm.dk
Skrevet 24-11-2013 kl. 18:35

Kunden skal have en kvittering, eler faktura hvor det fremgår;

Hvad kunden har købt
Pris for ovenstående
Hvor stor en del af  beløbet der udgør moms
Evt. betalingsbetingelser
Sælgers Navn, Adresse og CVR.

VHF-Guiden.dk - Din guide til valg af VHF radio og en masse om VHF/SRC Certifikat

Amino-karma 178.184
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.914
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 24-11-2013 kl. 18:55
Amino-karma 5.460
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. apr 11
Indlæg ialt: 1.144

Cef
Skrevet 24-11-2013 kl. 21:23

Den lovmæssige hjemmel fremgår af momsloven, herunder særligt pgf. 52a

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145054#Kap13

Statsautoriseret revisor - København

Amino-karma 38
Tilmeldt 13. okt 16
Indlæg ialt: 9

Hvis nu køber takker nej til en kvittering, går jeg ikke ud fra, at man skal/kan påtvinge dem at tage imod den alligevel?
I givet fald skal man vel stadig lave en kvittering til ens eget regnskab, men er en kvittering stadig gyldig, hvis køber ikke har en kopi?

Amino-karma 178.184
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 14-11-2016 kl. 11:26

Skovhugger Søren Conradsen:
Hvis nu køber takker nej til en kvittering, går jeg ikke ud fra, at man skal/kan påtvinge dem at tage imod den alligevel?
I givet fald skal man vel stadig lave en kvittering til ens eget regnskab, men er en kvittering stadig gyldig, hvis køber ikke har en kopi?

ja. I mange tilfælde vil det altid - f.eks ved håndværkerarbejde være en fordel at få betalingen via netbank som dokumentation også - men JA er svaret. Køber - hvis du er skovmand og fælder træer, har som jeg husker det håndværkerfradrag i øvrigt, og bør derfor takke JA til kvittering for at få håndværker fradrag for det udførte.

vh Joh Hannover

Amino-karma 38
Tilmeldt 13. okt 16
Indlæg ialt: 9

Jeg fik aldrig skrevet tak for svaret, så her er det: Tak, John 😊

Jeg kan i øvrigt berette, at alm. træfældninger, så vidt jeg kan forstå, ikke er omfattet af håndværkerfradraget, hvorimod en beskæring til gengæld er gyldig.

Skattevæsnets veje er uransagelige..

Amino-karma 178.184
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 18-05-2017 kl. 12:35

Skovhugger Søren Conradsen:
Jeg kan i øvrigt berette, at alm. træfældninger, så vidt jeg kan forstå, ikke er omfattet af håndværkerfradraget, hvorimod en beskæring til gengæld er gyldig.
ja se nu bare der - så må man skære træet langt ned først :)  Nej sorry - ja ikke helt enkle regler

vh John H

Amino-karma 7
Tilmeldt 23. aug 19
Indlæg ialt: 2

P-clausen
Skrevet 23-08-2019 kl. 14:22
Hej John,
Vores massør i firmaet påstår at hun ikke behøver at udskrive faktura/kvittering når vi betaler hende mobilepay for massage.. fordi der står at hun har modtaget pengene og det er erhvervsmobilepay- så det indberetter hun til skat..Men det er da forkert syntes jeg. Jeg forventer en kvittering med fortløbende nr. cvr nr osv. . men kan jeg ikke kræve det er en enmandsvirksomhed? Jeg mener jo min virksomhed har et ansvar i ikke at lægge op til sort arbejde.
Hvad mener du?
dbh Pernille
Amino-karma 178.184
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 23-08-2019 kl. 14:26

Jo du kan godt kræve et bilag med jeres firma navn - specielt her hvor der faktisk kan være grund til at skat mener du får privat massage og- hvor der jo langt fra altid er fradrag for massør i firmaet i øvrigt - 

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/05/velfrd-og-sundhedsydelser-skat.html

Jeg mener klart du kan kræve et bllag til din virksomhed 

Venlig hilsen john h

Side 1 ud af 2 (11 indlæg) 1 2 Næste >

RSS-feed

Besøg vores samarbejdspartnere :