Hej Holm
Hvis du skal have en investor med, så er det ikke nok med en idé. Men lad os begynde i den ene enden:
1. Skriv ned idéen din.
Hvilket behov løser den?
2. Beskriv funktionaliteten i appen. Prøv at tegne op skærmbilleder. Mål din smartphone, tegn en reamme i samme størrelse og kopiér opp et antal ark. Nummerér de. Du tegner op knapper og hvor de leder dig. Brug papir, powerpoint, visio - what ever.
3. Beskriv hvem som er målgruppen. Er det fru Hansen på 70 som skal have en reminder på at tage sine piller? Eller junior på 3?
4. Bestem hvilke platforme du skal ind på. App dækker et vidt begreb. Er det smartphones (Apple, Android, Windows, Jumbla), er det tablets (Apple, Android, Windows), er det Smart-TV, er det Kinect, PixelSense, eller noget andet. Desværre skal der laves forskellig udvikling til forskellige platforme (smartphone og tablet på samme platform er fælles). Begrund hvorfor du vælger en platform, og begrund hvorfor du fravælger.
5. Kortlæg konkurrenter. Har nogen lavet det du vil, så beskriv hvorfor din app vil være bedre. Mangler de noget, og hvorfor? Hvad gør de godt? Har du ingen konkurrenter, så find de som er nærmest, og beskriv hvad de gør galt.
6. Hvordan vil du markedsføre din app? Det findes jo millioner af apps - din vil drukne i mængden. Særlig hvis du har tænkt på noget nyt. Så er det ingen som søger efter det heller. Hvilke blader og aviser skriver om apps? Hvad hedder journalisterne? Har du et stort netværk på Facebook eller LinkedIn du kan bruge?
7. Hvad slags business model vil du satse på? Skal appen koste penge? Eller Gratis app med reklamer, Gratis app med in-app purchase, Gratis app/pro app
8. Findes det potentiale for add-on sale, altså fysiske produkter (så som Angry Birds har gjort)
9. Nu er det på tide at teste idéen for nogle udvalgte venner. Ikke gør dette for tidlig. Hvis du går med en storslagen idé som du brænder for at eksekvere, så kan det at indvie andre i den resultere i at din hjerne nu tror du har gennemført din idé, og så stopper fremdriften. Du skal have lagt alle planer så godt du kan inden du viser den til andre.
10. Patent koster en masse - og det er spørgsmål om du kan få det.
11. Du skal have en god designer, som har erfaring med apps og usability, som på basis af dine beskrivelser og tegninger (og målgrupper) tegner hvorledes skærmbillederne skal se ud.
12. Budget skal du lave.
- Hvad koster en designer? Jo bedre du har tegnet skærmbiller, og jo bedre du har beskrevet målgruppen, jo mindre tid skal vedkommende bruge.
- Hvad koster udviklingen? Jo bedre du har beskrevet funktionalitet, jo mindre tid går det. Du kan gå til et dansk firma eller outsource det. Det vrimler af folk du kan komme i kontakt med på nettet, som kan lave apps for dig. Men risikoen for at blive snydt er så også større.
- Hvad koster markedsføringen?
12. Hvordan vil du skaffe penge? En traditionel investor? Crowdfunding? Spørre i dine netværk om nogle vil være med på at udvikle idéen/appen? Hvor meget vil du selv lægge i det? Kan du få penge fra tante/onkel segmentet? Det findes Crowdfundingplatforme som går specifikt imod app udvikling. Bor du på landet så findes det måske puljer og muligheder. (LAG-midler)
13. Hvor megen kontrol er du villig til at afgive? Hvis appen koster 500.000 at udvikle og realisere, og du lægger 10.000, så sidder du ikke med megen kontrol.
14. Forud for kontakt med investor skal du have dit papirarbejde i orden. Du skal have en business plan, med salgspotentiale. Investorer har en lej tendens til at ville have sine penge tilbage, gerne med rente. En ting som investorer ser på er Management. Måske du brænder for idéen, men nogen skal lede virksomheden og sørge for at eksekvere business planen. Kender du nogle i erhvervslivet som har et navn, og kan få de med i en bestyrelse eller et Advisory board?
15. Brug dit netværk til at finde investorer (nogen som kender nogen), i tillæg til at søge dem her eller andre steder på nettet. Du skal dog være klar over at risikovilligheden ikke er fantastisk stor.
16. Vær EKSTREMT godt forberedt hvis du får møde med en investor. Vær koncis både i tale og materiale.
Lykke til
mvh Øyvind