Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab eller?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg står i den situation, hvor jeg skal overveje at oprette et holdingselskab, da vores forretning har et pæn overskud.

Det drejer sig om et enkeltmandsvirksomhed.

Jeg har læst en del steder om holdingselskab og umiddelbart synes jeg ikke, at der er forbundet noget negativt ved at oprette sådan en pengetank.

Men de fleste steder relatere de meget til at driftselskabet er et aps eller et as. Men gøre det nogen forskel om det er en enkeltmandsvirksomhed?

Kan man nå at oprette et holdingselskab her og nu inden året er omme?

Skal det være en advokat der skal oprette det for en? Der står nogen steder, at hvis selskabet bliver oprettet forkert, kan man få et skattesmæk.

Er der nogen andre ting man skal være opmærksom på?

På forhånd tak

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 10:32

Der er vist lige en enkelt ting, som du først og fremmest skal have på plads. Holdingselskaber er kun hvis man har selskabskonstruktioner, du kan altså ikke have et holdingselskab til en enkeltmandsvirksomhed.

Hvis det er sådan at du ønsker at spare op i din virksomhed, så skal du i første omgang benytte dig af virksomhedsskatteordningen, men det er nok noget du skal have din revisor til at hjælpe med.

Hvis du vil have en selskabskonstruktion, så kan du gøre det ved først lave en virksomhedsomdannelse, og derefter en anpartsombytning. Men tag lige en diskussion med din revisor om dette, når i sidder og kigger på dit regnskab og diskutere fremtiden for din virksomhed.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 15:53

Som Anders også skriver, så kan du ikke eje en enkeltmandsvirksomhed via et holdingselskab. En enkeltmandsvirksomhed kan kun ejes af én person (deraf navnet).

Ønsker du at opsætte en holdingstruktur skal du stifte 2 virksomheder; et holdingselskab samt et driftsselskab (anpartsselskaber) og binde en minimumskapital på kr. 80.000 (eller fra næste år kr. 50.000). Læs mere her.

Fra næste år kan du dog slippe for minimumskapitalen ved et stifte et såkaldt iværksætterselskab for 1 kr. Det er en slags "mini" anpartsselskab, hvor du får fordelen fra et anpartsselskab, men til gengæld er tvunget til at opspare overskud som kan bruges til at omdanne til et ApS.

Hvis du allerede har 50.000 kr. i din enkeltmandsvirksomhed, så kan du evt. anvende virksomhedsskatteordningen og således beholde pengene i virksomheden over årsskiftet, og så omdanne selskabet til et anpartsselskab (som kommer til at agere holdingselskab) og efterfølgende stifte et nyt driftsselskab på basis af samme midler. Hvorvidt dette kan gøres uden det udløser skat kan jeg ikke vurdere. Det kræver nok lidt professionel rådgivning.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15

Holding er jo en del af en selskabskonstruktion og ikke noget man bruger i din sammehæng. Du kan stifte holding OG drifts aps med samme kapital - ialt 80.000 kr nu og 50.000 fra nytår

Du KAN stifte med værdier fra din enkeltmandsvirksomhed men det koster ca 10.000 som slag på tasken frem for at stifte kontant og så købe aktiverne over i holding og drifts aps bagefter

Du kan også få en revisor til at vurdere om du skal omdanne din personlige virksomhed til ApS - skattefrit - det er ikke altid en fordel men kan være det og det kan gøres fra 1/1 til 30/6 hvert år.

Jeg ved ikke hvad du mener med penge tank, men hvis det er for kun at betale virksomhedsskat så kan du gøre det uden holding i ApS elle med holding, men du kan også indrette dit personlige virksomhedsregnskab efter VSO og bruge den ordning, så betaler du kun 25% skat af det du ikke hæver, og de 25% modregnes når du hæver et senere år. Læs om VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN 

Læs også om overvejelser  - SKAL JEG STIFTE SELSKAB ELLER BLIVE I PERSONLIG VIRKSOMHED 

Uanset hvad, så vil de penge du skal ha ud være ens beskattede med helt normal skat eller udbytteskat, og det vil gi det samme, ca 44% op til topskat og topskat derudover - det ændrer selskabsformen ikke på, men den kan udsætte skat og den kan udligne store og små år og holding kan beskytte mod kreditorer hvis drift går ned (i de fleste fald)

god vind med overvejelserne og JA - tag en revisor ind over når/hvis du skal ha den konkrete vurdering for det kan afhænge meget af din personlige virksomheds økonomi

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)