Kære Aminoer. Jeg står i den situation, hvor jeg skal overveje at oprette et holdingselskab, da vores forretning har et pæn overskud. Det drejer sig om et enkeltmandsvirksomhed. Jeg har læst en del steder om holdingselskab og umiddelbart synes jeg ikke, at der er forbundet noget negativt ved at oprette sådan en pengetank. Men de fleste steder relatere de meget til at driftselskabet er et aps eller et as. Men gøre det nogen forskel om det er en enkeltmandsvirksomhed? Kan man nå at oprette et holdingselskab her og nu inden året er omme? Skal det være en advokat der skal oprette det for en? Der står nogen steder, at hvis selskabet bliver oprettet forkert, kan man få et skattesmæk. Er der nogen andre ting man skal være opmærksom på? På forhånd tak |
Der er vist lige en enkelt ting, som du først og fremmest skal have på plads. Holdingselskaber er kun hvis man har selskabskonstruktioner, du kan altså ikke have et holdingselskab til en enkeltmandsvirksomhed.
Hvis det er sådan at du ønsker at spare op i din virksomhed, så skal du i første omgang benytte dig af virksomhedsskatteordningen, men det er nok noget du skal have din revisor til at hjælpe med.
Hvis du vil have en selskabskonstruktion, så kan du gøre det ved først lave en virksomhedsomdannelse, og derefter en anpartsombytning. Men tag lige en diskussion med din revisor om dette, når i sidder og kigger på dit regnskab og diskutere fremtiden for din virksomhed.