Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Web 2.0 ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 488
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Afledt af en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig om en eller anden kunne give mig en definition af hvad det der web 2.0 egentlig er.. Har ikke kunnet finde noget præcis svar selv..

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:35

Web 2.0 er et buzzword som bruges af folk der gerne vil tage flere penge for at lave noget de lige har laert at lave men som resten af os har kunnet lave de sidste godt 5 aar :)

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 15:42

Der findes ingen definition. Nogen mener det defineres ved brug af AJAX til at opdatere dele af siden uden at opdatere hele siden, andre mener det defineres ved brugergenereret indhold som f.eks. Wikipedia og andre endnu mener det defineres ved store communities som Flickr og MySpace. Fact is, ingen ved det. :) 

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 488
Skrevet kl. 16:19

David Mc Nally:

Der findes ingen definition. Nogen mener det defineres ved brug af AJAX til at opdatere dele af siden uden at opdatere hele siden, andre mener det defineres ved brugergenereret indhold som f.eks. Wikipedia og andre endnu mener det defineres ved store communities som Flickr og MySpace. Fact is, ingen ved det. :) 

Ja det er også det indtryk jeg har fået...
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 16:23

Jeg synes den forklaring Wikipedia starter ud med egentlig er ret rammende for hvordan jeg opfatter web 2.0 sådan gennerelt:

the phrase Web 2.0 refers to a perceived second generation of web-based communities and hosted services — such as social-networking sites, wikis and folksonomies — which aim to facilitate collaboration and sharing between users.
http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

Jeg tror egentlig også overstående er kernen af hvor termen er opstået, så har den spredt sig både til programming hvor AJAX som David nævner ofte er et keyword og i design verdenen er det ofte disse her badgets, stjerner bling bling og meget livlige farver der kendetegner det folk som regel betegner som Web 2.0

Den debat du sikkert tænker på er hvor blev nævnt web 2.0 navne, og det er vel i princippet bare de navne der pt. er meget trendy, og derfor er proppet ind under termen web 2.0 - Altså navne uden nogen betydning men som ligger godt i munden.

Fra Give
Tilmeldt 8. Aug 06
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 16:25
Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:32

Hej

Jeg synes følgende beskrivelse fra itforum.dk er god: 

Web 2.0 - brugerne bruges i det nye Internet.

Den nye generation af Internettjenester kaldes ofte web 2.0. Web 2.0 betyder nye måder at samarbejde, kommunikere og markedsføre sig på. I det forgangne år har der været ekstrem fokus på fænomenet, der har ry for at vende op og ned på Internettet, som vi kender det. Web 2.0 kaldes også det ’demokratiske Internet’, fordi det er brugerne, der har magten. I modsætning til statiske websites, som kun webredaktøren har adgang til, består web 2.0 af en række sociale medier som f.eks. Wikipedia, blogs og community sites, hvor alle har mulighed for at komme til orde. I det nye Internet er det relationerne mellem mennesker og ikke indholdet, det kommer an på.

Se http://kalender.itforum.dk/index.php?id=53&tx_daimievent_pi1[showUid]=318&cHash=8120bc9085

Hilsen Louise

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 01:35

Jeg har aldrig rigtigt tænkt over inddeling af internettet i "version 1" og "version 2", selvom jeg udemærket er bekendt med begrebet. Og jeg kan faktisk heller ikke se nogen grund til det. Det er jo bare naturligt, at internettet udvikler sig - på samme måde som alle andre teknologier og brancher ;-) 

Og du kan vel i bund og grund være ligeglad med om dit website er "2.0" eller bare gode gamle version 1 - så længe det sælger/virker?

Men hvis vi absolut skal tale om web 2.0, så er det vel stort set alt, hvad du ser og bruger på Internettet i dag - som jeg ser det, i hvert fald. "Version 1" er forældet og for længst udskiftet... Eller i hvert fald stærkt begrænset i omfang og udbredelse ;-)

www.nfdesign.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:26

Jeg har netop i det sidste stykke tid holdt en del foredrag om Web 2.0 - mest i forhold til søgemaskiner. Min opfattelse af Web 2.0 er, at det er en kombination af en række nye applikationstyper og så den tætte integration med brugerne og brug af brugernes aktive inputs. Det er ikke som sådan nye teknologier - men en ny brug af gamle (som f.eks. AJAX).

Så på den måde kan man godt sige, at det er det samme som mange har lavet i årevis. Ikke desto mindre synes jeg at Web 2.0 kan fungere fint som en betegnelse for den trend der er lige nu - den rigtige retning mod mere brugervenlig teknologi og inddragelse af brugerne.

Som så mange andre modeudtryk har Web 2.0 naturligvis sine begrænsinger - men jeg synes såmænd sagtens det kan bruges :)

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 02:44

Jeg siger bestemt heller ikke, at det ikke kan bruges ;-) Bare at jeg ikke opfatter internettet som opdelt i 2 "versioner"...

Jeg synes ikke, at det er retfærdiggjort, at mere eller mindre statiske "visitkort-sider" skulle tilhøre en art "version 1" - og de nye forummer mv. vi ser er "Web 2.0". Der er stadig plads til begge dele på internettet, i én og samme version :-)

Ikke desto mindre er det selvfølgelig rigtigt, at der er nye "trends" og teknikker på vej - men i min hverdag er der ikke behov for at skelne mellem "gamle" og "nye" sider... Vi laver den løsning, vi vurderer der passer bedst til en given situation. Som oftest dét, man kalder "Web 2.0".

Det er nok primært det faktum, at navnet hentyder til en ny udgave af internettet der "nager" mig. 

www.nfdesign.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)