Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskytter min veninde sin taske design ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Min veninde sidder for tiden og designer en dametaske, som hun drømmer om at solgt over hele verden en dag.

Men hvordan kan hun beskytte taskens designe og sin "mærkevare navn" ?

Jeg tænker på der findes Millioner af dametasker på marked, de kan umuligt alle være designe beskyttet  og på den anden side ligner alle dametasker jo hianden!

Jeg håber nogen kan giv råd, så min veninde kan komme videre 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 09:00

Hej.

Først og fremmest så skal hun gå ind og registrere sit varemærke (brandnavn) og det gøres ved at få en rådgiver eks. dem hos rettigheder.dk eller andre til at hjælpe, da det kan være en lang sej vej at udfylde varemærkeregistreringen selv, medmindre man er god til engelsk og kender alt til dette i forvejen.

Kig evt. på www.dkpto.dk under produkter - der kan du læse alt om design og brugsmodelbeskyttelse og registrering og varemærkeregistrering.

Men jeg synes at hun først skal blive færdig med at designe tasken og gemme alle mønstre, så hun kan beskytte sit design.

Men jeg har gennem tiden lært at man kan ikke forhindre andre i at kopiere ens ting - man kan enten tage kampen op eller tage det som en kompliment - brug i stedet tid på at brande produktet - for hvor mange gider så at købe en kopi? ;)

Mvh Sue 

Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 09:15

Jeg har lige læst lidt om BILLIGE designebeskyttelse på https://www.dkpto.dk/desdoc/visddok.asp

Men Sue meget interessant svar. Måske skal man mere tænke over "sit" varemærke end designebeskyttelse 

Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 09:25
Fra Andoharanofotsy
Tilmeldt 24. Jun 06
Indlæg ialt: 713
Fra  Skandic Madagascar Skrevet kl. 08:09

som nævnt det er en lang og omstændig process at design beskytte. så umiddelbart fokuser på beskyttelse brand navn! register dit navn hos SKAT sammen med CVR nummer. fokuser på at designe noget fedt og få solgt nogle tasker.. begynder du at ville beskytte noget som endnu ikke har solgt et eneste styk af og vejen er lang og dyr, du får brugt en masse energi på noget som du endnu ikke ved om det vil sælge, samt får brugt en masse penge. under alle omstændigheder, hvis du laver noget fedt og det er svært at dæmme op for kinesernes kopierings maskiner uanset om du er design beskyttet eller ej. 

din problemstilling er noget de store internationale designere kæmper med. indtil du har solgt ti eller hundrede tusind tasker tror jeg ikke du skal være så nervøs for kopiering (det skulle da lige være dit produkt er helt unikt og så skal du jo nok få solgt som first mover, men som allerede nævnt de fleste dame tasker ligner), og efter at have solgt ti tusinde tasker er din indgangsvinkel til problemstillingen jo en lidt anden :) 

mvh 

http://www.mwcreation.net

Tilmeldt 10. Nov 13
Skrevet kl. 09:23

Tak for hjælpen.

Jeg lærer noget hver eneste dag ....taaak til alle igen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36

det kan være fint at beskytte varemærket som dog i sig selv er beskyttet hvis det er firmanavnet og har et særpræg. (hansen vil ikke være en beskyttelse men Taskeguru og andet specielt vil).

Design er i sig selv beskyttet uden registrering og nogle der stjæler det kan sagtens retsforfølges. Det er klart at det kan være besværligt hvis det er en i Sudan der efterligner og sælger i Sudan, men kopieres den og sælges i DK så er det relativt enkelt og der vindes masser af sager om kopieret design. ALLE designs er helt automatisk beskyttet i 3 år fra udgivelsen, og i de tre år kan enhver advokat tage sagen for din veninde hvis noget er kopieret

Yderligere beskyttelse kan købes, men det betaler sig sjældet OG det er ikke spor nemmere at vinde en sag fordi man har købt yderligere beskyttelse end det er at vinde den de første 3 år uden tilkøbt beskyttelse. 

Der er ikke en facitliste for hvornår noget er en ren kopi, men en tommelfingerregel siger, uanset standard eller tilkøbt beskyttelse for de første 3 år, at 15% ændret KAN være nok til at det ikke dømmes som kopi

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)