Hej Alle, Håber nogen kunne komme med inputs til hvordan vi bedre kan håndtere vores debitorbogholderi vedr. salg til det offentlige via EAN. Vi fakturerer indimellem kommuner via EAN. I den forbindelse er vi blevet i tvivl om 2 ting; 1. Har det offentlige et krav om 30 dages kredit, som man accepterer når man fakturerer via EAN ? Vi giver dem pt. 14 dage, og når vi ringer og rykker de ca. 20% der ikke betaler indenfor tiden (mere end 10 dage over tid - altså 24 dage efter salg), er svaret ofte at de har 30 dage som standard fordi de er offentlige. Da vi også handler med store koncerner er jeg bekendt med at de har for vane selv at dikterere deres købsbetingelser - men er i tvivl med det offentlige ? 2. Når nu en institution ikke betaler til tiden, plejer vi at ringe og rykke dem på telefonen. Vi har endnu ikke måtte afskrive en krone, men nogen gange kan det godt nok trække tænder ud at få fat i dem - for ikke at tale om den person der rent faktisk ved noget om det. Vi kom derfor til at snakke om muligheden for simpelthen bare at sende rykkere. Er det overhovedet en mulighed ? Kan man sende en offentlig institution til Inkasse - og vil det hjælpe noget ? Har på fornemmelsen at rykkere vil blive smidt i kurven, og bare resultere i modvillighed ? |
EAN - Betalingsfrister og dem der ikke betaler ?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)