Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dårlige betalere:-(

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg er næsten nystartet medejer af en online-portal. Alle kunder får en prøve for at se om det er noget for dem, og derefter køber de, hvis prøven har været en succes. Jeg har nu indgået et samarbejde med et factoringfirma, hvor jeg får betalt 70% af salgsbeløbet, når kunderne skriver under og resten når de betaler. Dette har jeg gjort da mange af vores kunder desværre ikke er de bedste betalere, og efter al sandsynlighed lægger de "mindre vigtige" regninger i bunden af deres bunke. Factoring firmaet rykker 1. rykker efter 14 dage og 2. rykker efter yderligere 14 dag, og til sidst kører de inkasso og fogedret på disse. det er naturligvis fint nok, men likviditeten er altid rimelig vanskelig at opretholde i starten. Kunderne skriver som sagt under på en erklæring, hvor de godkender vores aftale, og efterfølgende har der ikke været så meget som èn klage, og vi holder hvad vi lover. Derfor er det uforståeligt at vi har alt det mas med at få dem til at betale.

Jeg har et spørgsmål til andre iværksættere. Er det noget som i har oplevet før mht. ekstremt dårlige betalere, og hvad har i gjort ved "problemet" i så fald? Findes der andre ideer / muligheder for at få folk til at betale - ?

Mvh. John B

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 22:05
Hej John, Har du mulighed for at lave forudbetaling med dankort? For at komme med mere kreative ideer til hvordan man kan få betalingen tror jeg det vil være godt hvis du fortalte lidt mere om hvad dit produkt er... Mvh. Mathias

Arbejder med online salg og design.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:04

Da jeg var IT underviser for 10 år siden blev mine fakturaer altid betalt mindst en måned for sent. En dag mødte jeg til undervisning af en vigtig kunde og erklærede at stod mine penge ikke på min konto inden kurset startede og de lovede at betale til tiden så gik jeg hjem. Det hjalp.

Nu er jeg selvstændig igen - og min allerførste kunde har syltet min faktura i 2 uger =/

En anden selvstændig jeg kender siger, at jo større kunden er, jo længere er de om at betale. For eksempel gør Årsleff det, at de selv sætter betalingsbetingelserne - man får simpelthen et brev hvor de skriver at betingelserne for at handle med dem er løbende måned + 30 dage - det er rigtig meget for en lille enmandsvirksomhed at skulle have et stort udestående i næsten 2 måneder.

Jeg har valgt i mit nye firma, at alle private kunder skal betale ved levering og firmakunder får 8 dage netto - og rykkere derefter.

Men det er nok desværre noget man må se i øjnene er en del af det at være selvstændig...

Mette

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:32

Hej Matias.

Tak for dit svar.

Den med forudbetaling er folk ikke så glade for, da det er et rimeligt pebret produkt. Mange af de kunder som jeg har er også nystartet, og bliver på den måde nødt til at ha`lidt  betalingsfrist. Jeg giver 30 dage for det meste. Mange håndværkere stejler, hvis de kun får 8-14 dage, da det er mange penge på èn gang. Jeg har ydermere forsøgt at dele dem op i rater, så det ikke er så voldsomt, men stadig kører de den til sidste ende, og det tager ca. 60-80 dage inden man får pengene, hvis de overhovedet betaler.

Jeg formidler arbejde fra private til håndværkere via e-mail, og håndværkerne køber x-antal forespørgsler for x-antal kroner. Når de starter på op med kontoen, sender factoringfirmaet dem en erklæring, hvorpå de skal skrive under på at de har lavet en aftale med undertegnede. Når denne erklæring er factoringfirmaet i hænde i underskrevet stand, åbner jeg deres konto, og derfra får de 30 dage. Det der er problemet er at hvis de ikke får 30 dage, så kan jeg risikere at miste dem, fordi de ikke får nok tid til at betale.

Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:06

Jeg står med en dårlig betaler.. :( Jeg har sendt en påmindelse, nu sender jeg så en rykker med et gebyr på.

10 dage senere hvis jeg stadig ikke har mine penge skriver jeg følgende: " vi har tidlgere rykket for betalingen. Beløbet bedes indbetalt senest 10 dage fra dato, idet De i modsat fald må påregne, at sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til fortsat advokat eller inkassobehandling med deraf følgende yderligere omkostninger for Dem"

Det er en standard besked fundet på startvaekst.dk, men hvis du ikke skriver noget i den stil, kan du komme til at hæfte for de omkostninger der følger. Det har jeg personligt ikke lyst til, det er nok de skylder mig penge. For mig er det en princip sag, hvorfor skal jeg forære dem ting gratis? Nej, jeg vil have mine penge.

:)

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 10:10

Der er altid nogen som prøver at slippe for regningen. Jeg er begyndt at gøre det at jeg skriver på regningen at der ved for sen betaling vil blive opkrævet et rykkergebyr på 500kr samt at regningen vil stige med 14% per påbegyndt måned. Det er måske lidt hårdt men det virker, før var regningerne ofte forsinket til 1 til 2 måneder, nu falder de altid inden sidste betalingsdato på nær en enkelt som jeg måtte ringe til.

Fra Græsted
Tilmeldt 15. Sep 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:15

Det er ikke lovligt, at lave den slags "ordninger"!

Du må kun have rykkergebyrer på kr. 100,- hver gang du sender en rykker...

14% pr. påbegyndt måned er heller ikke lovligt!

Se http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad109/

Fra Græsted
Tilmeldt 15. Sep 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:26

En af de ulemper, der er ved at have egen virksomhed - er kunderne.

Det er et paradoks, du må leve med, - specielt når din kundegruppe er konsumenter (os alle).

Du kan sende 3 rykkere og 2% pr. påbegyndt måned, og så sende til incasso - der er desværre ikke andre muligheder.  (indenfor lovens rammer)

Med tiden vil du givetvis tænke mindre over det, og da du jo har krav på dine penge, skal du nok få dem hen ad vejen.

Desuden vil de 2% og rykkergebyrerne rigeligt dække dine renteudgifter ved udebliven betaling...

Fra København
Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 190
Fra  Denker Media - oversættelsesbureau Skrevet kl. 10:52

Vi har løbende dårlige betalere. De er ligesom ikke til at slippe udenom. En god idé er at gøre opmærksom på betalingsbetingelserne, når du afgiver tilbud eller sender dem en bekræftelse.

Hvis en kunde ikke betaler inden for rimelig tid, sender vi dem altid en 1. rykker, en 2. rykker osv med 10 dages mellemrum. Til sidst ryger den til inkasso, og når advokaten først går i gang bliver det hurtigt dyrt.

Hilsen Martin
Denker Media oversættelsesbureau

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 10:54

Tak for info Jørgen, det vidste jeg ikke - så må jeg jo hellere stoppe denne praksis. Embarrassed Nogen der ved om reglerne er anderledes når det er B2B man fakturere?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)