Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af andel i I/S

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg står i en lidt kedelig situation, da min partner og jeg er blevet enige om at opsplitte, da han har valgt et andet fokus. Jeg fortsætter virksomheden, mens han træder ud. Jeg er derfor i tvivl om hvordan vi skal udregne hans andel i firmaet. I interessentskabskontrakten står der 50/50, men da jeg har arbejdet mere end ham, har taget kunder med ind + vores kerneprodukt (et softwareprodukt), som jeg har udviklet før han trådte ind, mener jeg ikke at det skal deles 50/50. Han vil have betaling for virksomhedens potentiale, hvilket jeg ikke helt kan se hvordan man skal udregne eller for den sags skyld godtgøre. Det skal siges at jeg i sin tid startede virksomheden, opbyggede kundeporteføljen, samt udviklede produktet. Han har været en del af virksomheden i lidt under to år.

Jeg forestiller mig at vi ser på den fortjeneste som der har været, mens han har været en del af virksomheden + eventuelle aktiver.

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe.

mvh., Henno

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:52

Hej!

Har i udarbejdet en I/S-kontrakt, som tager højde for evt. udtræden af en partner?

/Peter

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 07
Skrevet kl. 19:33

Ja, men den siger egentligt ikke andet end at vi skal dele 50/50. Det er en standard interessentskabskontrakt. 

Det jeg egentligt er i tvivl om er hvordan vi skal opgøre andelen. Han er meget opsat på at få indregnet virksomhedens fremtidige potentiale - dvs. den værdi som opstår efter at han er udtrådt. Vi er inde i en vækstperiode, som jo gør at virksomheden vil være mere værd om et år end den er nu. Jeg kan ikke helt se hvordan han har ret til at få andel i dette, da han jo udtræder af virksomheden. Håber på hjælp :o)

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:35

Hvis I ikke har aftalt hvordan I splitter, er du sgu lidt fucked. Der er jo ikke en rigtig eller forkert måde at få den værdisat. Kan I enes om at få en revisor til at gøre det. Potentialet er kun relevant hvis den kører videre, men hvis han ikke skal være med, er det jo ikke fair at tage højde for og i øvrigt ville jeg næppe lægge meget værdi i potentiale i denne forbindelse. Har du mulighed for at sige farvel og tage kunder med ud? I sidste ende kan du jo true med at lukke hele lortet, så får han 0.

Hvis du endelig skal betale for potentiale, så lav en meget beskeden earn-out, så han får lidt over tid hvis det går godt.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 07
Skrevet kl. 21:00

Det er jo lige netop det ;o) Jeg begik klart den "fejl", da vi startede at jeg ikke fik indskrevet i kontrakten at ved eventuel udtrædelse skulle jeg have kunder og produkt med igen. Men almindelig selskabsret siger jo også at man kun hæfter for den periode man har været en del af virksomheden, så han kan jo reelt ikke gøre krav på det som er foregået inden han trådte ind - dvs. produktudviklingen og mine gamle kunder.

Mht. "potentialet", så kan jeg ikke se at han skal have del i det, da det jo er mig som efterfølgende udvikler potentialet efter at han er udtrådt - og man kan vel også sige hvis han vil have del i potentialet, så havde han jo ikke ændret fokus ;o) Men jeg kan heller ikke se hvordan man kan færdigsætte potentialet medmindre at man er ude i en DCF-model (Discounted CashFlow), hvor man værdiansætter efter fremtidigt cash-flows. Men det er nok mere relevant ved et komplet salg af virksomheden til tredjemand.

Idéen om earn-out er rigtig god. Ellers lyder ideen om at lukke lortet også ganske fornuftig som sanktionsmulighed, hvis det hele går i hårdknude :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38

Hej!

Ja.....der er nok ikke andet for, at i må forhandle jer til en pris, der er aceptabelt for begge parter.

/Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14

Tjae, hvis der står 50/50 i jeres I/S kontrakt - og der ikke er udarbejdet et afsnit om udtrædelse, så er der ikke noget at gøre.

Selvom du har lavet ting inden han tiltrådte virksomheden - har i jo formentlig sammen registreret den ved selskabsstyrrelsen. Og da du har taget noget værdi med ind i virksomheden, er han jo ligeså meget medejer, med mindre andet er dokumenteret.

I har heller ikke  nævnt noget om indskud i jeres kontrakt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)