Kort introduktion da jeg er ny herinde: Martin Wickings, er 18 år, 2g på lokalt gymnasie. Jeg har haft firma siden august 2004, driver via det et større site hvor jeg sælger "information services" mm. til mobil telefoner. Jeg er som sagt ny i alt det her, og kan da også fortælle mange gode historie om alle de mærkværdige besværligheder man får sig selv rodet ud i.. men pt. skal det lige handle om den ene ting. Jeg vil gerne vide hvordan det skal foregå hvis man vil give sig selv løn! Her til 2005 har jeg jo som så mange andre indleveret et udvidet forskudsopgørelse, derpå har jeg sat et bestemt overskud som jeg mener er passende. Og pga. det overskud har jeg så modtaget en lang række giro kort til A.M... og det er her mit spørgsmål spiller ind. Betyder det, nu da jeg har betalt AM af mit overskud .. at det er noget jeg bare kan trække over på min egen konto og kalde det for "løn" ? - Hvis i skal vide mere for at hjælpe så spørg endelig! |
At give sig selv l�n fra sit enkeltmandsfirma?
- 1
Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app
Overskriften burde være: "At give sig selv løn fra sit enkeltmandsfirma" ;) |
Igen: Er overskudet af mit firma = penge i min egen lomme? Altså når jeg angiver det på årsopgørelsen, så er overskud = hvad jeg må give mig selv? |
Hej Martin Wickings Principielt vil du blive beskattet af hele dit virksomhedsresultat som personlig indkomst med mindre du anvender kapitalafkastordningen eller Virksomhedsskatteordningen.
Vurder i første ombæring, hvor stort dit overskud vil blive og tilpas din forskudsregistrering herefter. Har du over 200-300 t.kr. i overskud kan ovenstående ordninger overvejes.
Mit råd ud fra et ”keep it simple” perspektiv er, at du bør oprette en virksomhedskonto i banken, hvor alle dine indbetalinger og udbetalinger vedrørende virksomheden figuere på. Herfra kan du også hæve din AM-bidrag og B-skat mv. Vedrørende din selvangivelse kan www.startguide.dk samt www.toldskat.dk være en god hjælp. Med venlig hilsen
Peter Toft |
Nu ved jeg ikke hvad din virksomhed ejer, men hvis dit overskud er rimmeligt habil vil jeg da overveje et aps. så får du en løn hver mdr. altså som alle andre. Det betyder at du kan vælge at ordne skat atp am og lign. hver mdr. eller da du ejer 100% kan vælge at gøre det 1 gang om året. Peter |
www.Curabitur.dk-www.Boghthoft.dk-Bøgh ApS-www.forlaget-Legimus.dk
www.golfhouse.dk-www.kazambo.dk-www.selvudgiveren.dk
jeg vil ikke anbefale et ApS Han går stadig i skole, for et aps skal der først og fremmest indskydes 125.000 i kapital, derudover kræver det fast revisor. Tror det er de færreste der kan drive et aps samtidig med at klare en gymnaisel uddannelse. Løn du udbetaler til dig selv fra et enkeltmandsselskab er i den form ikke løn med pensions opsparring mm. Hvis du skal bruge penge skal du vel overføre det som privatforbrug? ( ret mig hvis jeg tager fejl) |
Ehm ind til videre har jeg bare forstået det sådan at overskud i min virksomhed = min løn ... er det ikke korrekt da? |
Jo overskudet er din løn forudsat du ikke anvender virksomhedsskatteordningen. |