Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ejerskifte af anspartsselskab - hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ville høre om nogen ved hvordan man laver ejerskifte på et anpartsselskab? Og hvad det evt. koster?

Det drejer sig ikke om salg, men bare ændring af navn på hvem der ejer og driver selskabet.

På forhånd, mange tak for hjælp og svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35

elle-elle:
Det drejer sig ikke om salg, men bare ændring af navn på hvem der ejer og driver selskabet.
det hænger ikke sammen. Hvis det er en anden der skal eje eller drive selskabet, så er det jo et salg.

Det kan jo kun ske ved at den tidligere ejer sælger sine anparter til den nye ejer.

Det skal ske til anparternes værdi ud fra regnskabet, og der skal evt. beregnes en skat på fortjenesten eller et tab på aktieindkomst. Hvis værdien er nøjagtig den samme som da der blev stiftet&købt anparter er det 0 kr, men det skal være den korrekte værdi der anvendes, så brug f.eks. årsregnskabet eller få revisor til at beregne værdien.

Så skal der ses i vedtægter om den nye ejer betyder noget der, om der skal generalforsamling til, og eller skal det under alle omstændigheder skrives i selskabets ejerbog hvem der nu ejer aktierne - en sådan bog har alle ejere af ApS selskaber - ellers hør din revisor hvor din er.

Hvis der ikke skal ske skifte af EJER men kun sættes en ny direktør ind, som så ikke ejer noget, så foregår det via virk.dk og der skal den gamle direktør også afregistreres og den nye registreres, Det er ikke ret dyrt og du gør det selv online på ændringsblanketten hos virk.dk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:41

Det lyder godt nok kompliceret..

Sagen er den, at jeg hjalp en tæt ven med at etablere et selskab i mit navn, hvorefter aftalen var at han skulle have det rykket over i sit navn. Jeg er slet ikke interesseret i, at have noget med selskabet at gøre.

Der er aktiver i for 80.000,- kr. og han har ingen penge til at købe det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58

Du kan ikke overdrage ham et selskab uden at gøre det officielt - til da har du direktør og ejeransvaret - og vil være retslig ansvarlig over for den ansvarlige drift, kapitalberedskab osv. Det kan være lige så meget ApS det vil, men det kan sagtens bryde regler som på sigt vil gøre dig personlig ansvarlig for andres tab - Jeg siger ikke det sker, men det er sådan noget der KAN ske i sådan en rodet situation

Til du har fået det lovformeligt solgt til ham, så må du tage ejer-og direktør ansvaret alvorligt så der ikke sker kreditorer noget og betales al skat og moms i din direktør og ejer position.

Du må jo også ha brugt 80.000 kr beskattede penge på at stifte selskabet, eller har du fået penge under bordet af ham til det?

I så fald er det jo endnu mere rod, for han må jo ikke gi dig 80.000 kr uden gaveafgift under nogen omstændigheder og har du stiftet proforma fordi han ikke måtte stifte af den ene eller anden årsag - eller han ville få stillet krav om momssikkerhed eller andet, så er det noget rigtigt rod som kan bringe dig i besvær nu hvor det slet ikke er dig der skal ha selskabet.

Måske  der kunne findes en løsning ved at du låner ham 80.000 kr som han så skal betale dig for selskabet og så skylder han dig 80.000 kr på et gældsbrev med mindsterente (nok disconto + 4%) Disse penge skal så nok rent praktisk også gå fra dig til ham og tilbage til dig som betaling for anparterne - (som vi nu udgør fra er præcis de 80 t værd, hverken mere eller mindre)

Enhver advokat er jo på jeres side og kontakter jo ikke myndighederne, men vil jo generelt kun kunne anbefale lovlige løsninger, så ud fra det noget komplicerede det kunne ligne, så betal en advokat for at rådgive her

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:23

Hej Elle-elle

John har helt ret i at selskabet skal overdrages din ven enten ved salg eller gave.

Ved salg skal din ven underskrive et gældsbrev til dig for køb af anparterne og

I skal følge den praktiske instruktion John anviser.

Ved gave skal der oprettes et gavebrev hvori du forærer vennen anparterne og 

igen skal de formelle regler om direktionsskift og tilførsel i ejerbogen samt

eventuelt tilvalg eller fravalg af revisor, følges.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)